خودکاری اتوماسیون

نظم دادن به حرکت اندیشه‌ای کهن است. از همان زمان که کمترین اثر چرخ طیار یا مشابهی چرخ را می‌بینیم. این نظم ایجاد شده است. در نخستین آونگ‌های مکانیکی که معمولاً دو سیستم چرخ طیار …

نظم دادن به حرکت اندیشه‌ای کهن است. از همان زمان که کمترین اثر چرخ طیار یا مشابهی چرخ را می‌بینیم. این نظم ایجاد شده است. در نخستین آونگ‌های مکانیکی که معمولاً دو سیستم چرخ طیار دارد یکی پیوسته و دیگری متناوب تا اینکه به حرکت نظمی داده شود با این پدیده آشنا می‌شویم. در نخستین تصویرهای موجود از سال‌های نخستین سده پانزدهم وجود چرخ طیار دیده می‌شود.
در نیمه نخست سده شانزدهم نمونه دیگری از کاربرد تنظیم خودکاری دیده می‌شود. یک ناودانی قیفی شکل که دانه‌های گندم را بر روی سنگ آسیا پخش می‌کند، توسط قطعه‌ای با میله چهارگوشی که بر روی سنگ آسیا محکم شده اصطکاک دارد با گردیدن سنگ آسیا و در نتیجه آن میلهٔ ناودانی با آهنگی منظم تکان داده می‌شود و دانه‌ەای گندم با سرعتی یکنواخت بر روی سنگ آسیا ریخته می‌شود. این مکانیسم سبب می‌شود که آسیاب‌ بیشترین بازده را داشته باشد.
خودکاری دیگری که مربوط به ساعت است و پیشرفته‌تر از مکانیسم‌های دیگر است. تأثیر این مکانیسم در ساختن ماشین‌ها بسیار است. کاربرد دنده‌ها، بادامک‌ها همگی فلزی به مکانیسم‌های بسیار پیچیده‌تر و بار آورتر شد. ساعت‌ها مجهز به اتومات پیشرفته‌تری شدند که زمان را با زنگ اعلام می‌کرد.