خط‌کش

خط که برای اندازه‌گیری درازا بکار می‌رود معمولاً از چوب یا پلاستیک یا فولاد ساخته می‌شود. در خط کشی‌های فولادی درجه‌بندی دقیق‌تر است و به آسانی کهنه و فرسوده نمی‌شود و تا حد …

خط که برای اندازه‌گیری درازا بکار می‌رود معمولاً از چوب یا پلاستیک یا فولاد ساخته می‌شود. در خط کشی‌های فولادی درجه‌بندی دقیق‌تر است و به آسانی کهنه و فرسوده نمی‌شود و تا حد ۲/۰ میلیمتر اندازه واقعی را می‌توان حساب کرد.
برای دقت بیشتر باید از دستگاه‌های پیچیده‌هٔری مانند میکرومتر یا ریزسنج استفاده کرد که یک پیچ و یک مهره خاص اساس کار آنرا تشکیل می‌دهد.
● خط‌کش
خط‌کش فوادی ۱۵ سانتی‌ ساده معمولی‌ترین نوع خط‌کش است. در خط‌کش‌های اینچی هراینچ به ۸ و نیز ۱۶ قسمت و در خط‌کش‌های میلی‌متری هر سانتی‌متر به ده و نیز ۲۰ قسمت تقسیم می‌شود. چگونگی تقسم بندی‌های کوچکتر با توجه با ارقام و علائم که در لبهٔ پائین خط‌کش تقسیمات اندازه ۲۰ به ۲۰ شماره‌گذاری شده است.
از خط‌کش فولادی برای اندازه‌گیری قطر درونی قطعات استوانه‌ای نیز استفاده می‌شود. برای جلوگیری از بروز خطا در خواندن اندازه لبهٔ خط کش را نباید زیاد در درون استوانه فرو برد. با حرکت دادن خط‌کش بسوی جلو و عقب در امتداد قوسی کوچک اندازه‌های مختلفی بدست می‌آید که بزرگترین آنها اندازه صحیح قطر درونی استوانه است.
انواع خط‌کش:
۱) خط کش زبانه‌دار
۲) خط‌کش گیره‌دار
● خم کن سبک Bar Folder
این دستگاه در شکل‌دهی ورق کاربرد دارد که برای برگرداندن لبهٔ ورق یا اتصال آن به ورق دیگر بکار می‌رود. از موارد دیگر کاربرد خمک‌کن ایجاد لبه در ورق فلزی برای مفتول‌گذاری آن است. درین دستگاه‌ها پهنا و تیزی خم قابل تنظیم است و ازین رو برای قرار دادن مفتول در ورق فلزی هم بکار می‌روند پیش از خم کردن لبه مفتول‌گذاری در آن حتماً باید دستگاه را تنظیم کرد.
● خم‌کن سنگین
بریا شکل دادن ورق‌های بزرگ فلزی از پرس‌های خم کن هیدرولیک و مکانیکی استفاده می‌شود.
● خم‌کن‌های دستی
در بسیاری از عملیات خم‌کاری فلزات کاربرد دارند. خم راست به سادگی با دستگاه خم‌کن انجام می‌شود. خم‌کاری و در پوشی نیز در صورتی که خم‌کن دارای زبانهٔ جعبه و در پوش باشد امکان‌پذیر است.
● پرس خم‌کن
گرچه گاه ظرفیت خم‌کن‌ها برحسب نیرو (تناژ) بیان یم‌شود ولی در واقع چرخ طیار است که در سراسر دورهٔ کار خم کن فشار لازم را وارد می‌کند. ظرفیت خم‌کن برای ایجاد یک خم واحد در ورق بستگی به
۱) طول قطعه کار
۲) تیزی خم
۳) کلفتی ورق دارد.
● خط‌کش محاسبه
نوعی خط‌کش مدرج است که با استفاده از یکی از ساده‌ترین خاصیت‌های لگاریتم که امکان محاسبه ضرب و تقسیم را به‌وسیله عمل جمع و تفریق فراهم می‌کند. ساخته شده است. از آنجا که با استفاده از خواص لگاریتم می‌توان عملیات ریشه و توان را به‌صورت تقسیم و ضرب انجام داده و خود عمل ضرب و تقسیم نیز به‌صورت مع و تفریق لگاریتم میسر است، لذا خط‌کش محاسبه، قادر به انجام محاسبه پیچیده‌تر نیز می‌باشد و فرق اساسی آن با خط‌کش‌های ساده درین است که فاصلهٔ طولی درجات آن نسبت بهم متناسب با لگاریتم آنها می‌باشد (تقسیمات غیر متساوی) در خط‌کش محاسبه می‌توان درجه‌بندی‌ها را طوری ترتیب داد که عملیات دیگری نظیر محاسبه خطوط مثلثاتی و توان‌های کسری امکان‌پذیر باشد.
هر خط‌کش محاسبه خود از سه خط‌کش هم اندازه متصل بهم تشکیل می‌شود. دو خط کش از آنها که در کناره قرار دارند، ثابت است و بدنه متصل بهم تشکیل می‌شود، دو خط کش از آنها که در آنها که در کناره قرار دارند، ثابت است و بدنه خط‌کش محاسبه نامیده می‌شوند و قسمت وسطی آن متحرک است، کشور گفته می‌شود، جزء متحرک دیگری بر روی این سه خط‌کش استوار است که شاخص نامیده می‌شود. بر روی همه اجزای خط‌کش محاسبه جدول‌ها و اعداد ریاضی مندرج است. با حرکت دادن کشو و شاخص آن و طبق اصول خاصی که به مبانی گفته شد بیشتر عملیات حسابی و جبری انجام می‌شود.