حروف‌چینی کامپیوتری

در ابتدائی‌ترین ماشین‌های حروف‌چینی کامپیوتری، نوار کاغذی یک اینچی مصرف می‌شد که هم‌اکنون هم در تلکس از آن استفاده می‌کنند. آن نوار به مرور حذف و صفحات مغناطیسی جایگزین …

در ابتدائی‌ترین ماشین‌های حروف‌چینی کامپیوتری، نوار کاغذی یک اینچی مصرف می‌شد که هم‌اکنون هم در تلکس از آن استفاده می‌کنند. آن نوار به مرور حذف و صفحات مغناطیسی جایگزین آن شد.
یک دستگاه کی‌بورد و اتصال آن به تلویزیون منزل می‌توان مطلبی را که می‌خواهید بنویسید تایپ می‌کنید و بعد از مشاهده در صفحه تلویزیون و تصحیح غلط‌های آن به صفحهٔ مغناطیسی انتقال و ضبط می‌کنید تنها یک نکته را رعایت باید کرد و آن کلید فاصله است که فرمان اتمام کلمه و شروع کلمهٔ بعدی است و نقش بسیار مهم در چیدن مطالب دارد. یعنی هر کلمه‌ای که حروف‌چینی می‌شود باید با کلمهٔ بعد فاصله بخورد والا به حرف بعد می‌چسبد. در این نوع ماشین فرمان‌های ختلفی تعبیه شده است که حروف چین هر وقت لازم بداند بازدن فرمان مورد نظر، فرمان‌های خود را به اجرا می‌گذارد.
برای ایجاد سهولت و سرعت عمل در حروفچینی، یک ردیف از حروف ماشین تحریر را کم کرده‌اند. بطوری که اپراتور در موقع حروفچینی تنها با یک حرف مفرد سروکار دارد یعنی کلمهٔ صحیح را این‌طور می‌چیند. [□ ص ب ح □] (فاصله ص ب ح فاصله)
پس از مرحله حروفچینی، صفحه یا صفحات مغناطیسی پر شده را به اتاق ماشین اصلی (ماشین مادر) برده، روی آن می‌گذارند. در روی ماشین مادر یک دستگاه کی‌بورد ترمینال وجود دارد که فرمان‌های لازم را از طریق آن به ماشین می‌دهند. ماشین با دریافت فرمان‌های لازم، نمونه‌ای از مطالب تایپ و ضبط شده را جهت تصحیح ارائه می‌دهد.
چون کاغذ حساس عکاسی گران است اخیراً نمونهٔ تصحیح را با استفاده از دستگاه‌های لیزر پرینتر (چاپگرهای لیزری) روی کاغذ معمولی تهیه می‌کنند و نمونه صحیح شده نهائی را در روی کاغذ حساس آماده می‌سازند. بدین معنی که صفحهٔ مغناطیسی ضبط شده را بر روی دستگاه مزبور که از پدیده‌های مهم در رشتهٔ ظهور است می‌گذارند و نمونه‌ای از آن بر روی کاغذ معمولی حتی کاغذ کاهی برای تصحیح مؤلف یا مصحح بدست می‌آورند.
پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی درین مرحله از صنعت چاپ نصیب بشرشده است و سرعت اجرای عملیات و دقت و تکرار و توجه فوری در ماشین‌های حافظه‌دار و حسابگر، بسیار چشمگیر شده است. کامپیوتر از دستگاه‌های مختلف ورودی حافظه و مغز، دستگاه‌های خروجی و غیره تشکیل شده است و هر کدام عمل جداگانه‌ای انجام می‌دهند. کافی است اطلاعات را به صورتی در آوریم که ماشین بتواند آنها را بخواند و با برنامه و فرمانی که به ماشین داده می‌شود اطلاعات به وسیلهٔ یکی از دستگاه‌های ورودی به ماشین منتقل گردد و پس از آن به دستگاه حافظه و مغز کامپیوتر انتقال یابد و با انجام محاسبات و عملیات لازم دیگر، به دستگاه‌های خروجی که اطلاعات را بروی کاغذ چاپ می‌کند. منتقل ‌شود.
ورود کامپیوتر در شعبات مختلف صنعت چاپ، موجب شده مطالبی از طریق ماهواره‌ها مستقیماً در ماشین‌های حروفچینی بنشیند و چیده شود و همزمان در شعبات سردبیری. هر یک در شعبه خود در صفحه تلویزیون نظر قطعی و کلید تأییدیه را بزنند و بدون اینکه به شعبهٔ یکدیگر بروند از طریق صفحات تلویزیونی که در اتاق خود دارند نظر و پیشنهادشان را به همدیگر منتقل کنند. و با ورود کامپیوتر در صنعت چاپ سبب شده است که انقلابی در عالم کتاب و کتاب‌خوانی و کتابداری پدید آید. به‌طوری که قدرت ضبط حدود ۲۰۰۰۰۰ کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای در صفحاتی مثل صفحات موسیقی به قطر ۸ تا ۱۲ سانتی‌متر (دیسک‌های نوری) ممکن شود و با فشار دکمه‌ای هزاران کتاب به اتاق علاقمه‌مندان وارد گردد و با اعلام نام کتاب و شماره صفحه به دستگاه، صفحه مورد نظر در صفحه تلویزیون مشاهده شود و در صورت تمایل بسیاری یک دستگاه چاپگر نسخهٔ مکتوبی از مطلب مورد نظر تهیه شود.
● لیزر چیست؟
ترکیب مجموعه نورهای پراکنده است که به‌وسیله منشورهائی در یک نقطه متمرکز و هدایت می‌گردد و بدون شک یکی از مهمترین و برجسته‌ترین ابزار علمی و فنی به حساب می‌آید.
دانش مخصوص لیزر در حقیقت علم تابش نور است که حدود ۱۹۷۲ کشف گردید و در حال پیشرفت و تکامل است. این پدیده امروزه در همه زمینه‌های گوناگون جای خود را باز کرده و بکار برده می‌شود و به تبع آن در روی اولین ماشین‌های صنعت چاپ (حروفچینی) هم بکار رفته است.
در چاپگرهایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود، لیزر بکار می‌رود که مرکب حروف را بطریق نور همانند ترام رد روی کاغذهای معمولی بمباران می‌کند. نور در حرکت پخش می‌شود، ولی در لیزر نور جمع و مانند نوک سوزن شده، پرتاب می‌گردد. حال در نظر بگیرید که حروف (ی) مفرد را مثلاً می‌خواهیم در میدانی به وسعت یک اسنتی متر مربع بمباران نماییم. هرگاه بتوانیم در یک سانتی‌متر مربع به تعداد دو هزار نقطه را بمباران کنیم به این شکل می‌توانیم (ی) مفرد را در محلی که به کامپیوتر فرمان داده‌یم بمباران همراه با مرکب بکند (ی) مفردی را که مشاهده خواهیم کرد. که پهنای آن ۱۰ میلی‌متر مربع است و در محل‌های غیر (ی) هم بمباران بدون مرکب بوده، و در نتیجه (ی) مفردی که به دست می‌آید تشکیل یافته از نقطه‌ەای ریزی که از نظر حروف‌چینی در صنعت چاپ مورد تأیید نیست، مگر برای بروشورهای تبلیغاتی و نامه‌های اداری و صورت حساب‌های بانک‌ها و به همین شکل است روال حروف‌چینی با این ماشین‌ها.