جوشن

اسلحه دفاعی پیاده نظام بود که خود بر سر نداشتند بلکه کلاه معمولی قومی را که عادتاً چون با شلقی بود حتی در هنگام کارزار نیز بر سر داشتند. جوشن و نیم تنه‌ای نیز بر تن اشتند که روی …

اسلحه دفاعی پیاده نظام بود که خود بر سر نداشتند بلکه کلاه معمولی قومی را که عادتاً چون با شلقی بود حتی در هنگام کارزار نیز بر سر داشتند. جوشن و نیم تنه‌ای نیز بر تن اشتند که روی آن برگه‌های آهنین بسان پولک‌های ماهی به هم می‌پیوسته‌اند. برگه‌های پولک‌نما گاهی چدنی یا پولادی یا حتی از طلا بود. به نسبت پوشنده‌اش زمانی نیم تنه‌آی دارای لائی کلفتی از پنبه بود به سبک نیم تنهٔ جنگی مصری‌ها جوشن چرمی نیز میان برخی از قبایل کاربرد داشت.
● جوشن Armature
قطعه‌ای از آهن نرم یا فولادی که به‌وسیله آن قطب‌های یک آهنربا یا آهنرباهای مجاور را با هم مرتبط می‌سازند. از موارد کاربرد جوشن یکی برای جلوگیری از کاهش شدت مغناطیسی است. در مخابرات، از جدا شدن و متصل شدن جوشن به آهنربای برقی برای ابلاغ پیام استفاده می‌شود. مثلاً تلگراف، زنگ اخبار، بالاخره در کارخانه‌ها برای حمل بار و برچیدن آهن قراضه و مانند آن بکار می‌رود.
● جوش متعادل
وسیله صورت ساز الکترومغناطیسی است که در بلندگوهای مغناطیسی به‌کار می‌رود. این دستگاه جوشن آهنی کوچک و متحرکی دارد که میان سیم‌پیچ‌های حامل جریان‌های صوتی قرار گرفته است جوشن بین قطب‌های یک آهنربا رفت و آمد دارد. تغییر جریان صوتی سبب تغییر هماهنگ مغناطیسی می‌شود و در نتیجه آن، جوشن به‌جلو و عقب حرکت و دیافراگمی که وصل به آن است ایجاد امواج صوتی می‌کند.