جنگ‌های میکروبی ـ تاریخچه

در سال‌ ۱۷۶۳ مهاجران اروپائی مستقر در آمریکا با هدیه پتوهای آلوده به میکرب آبله به سرخپوستان، جنگ میکروبی آغاز گشت. حدود دو قرن بعد، نیروهای نظامی غربی در هند و چین سلاح میکروبی …

در سال‌ ۱۷۶۳ مهاجران اروپائی مستقر در آمریکا با هدیه پتوهای آلوده به میکرب آبله به سرخپوستان، جنگ میکروبی آغاز گشت. حدود دو قرن بعد، نیروهای نظامی غربی در هند و چین سلاح میکروبی به‌کار بردند.
در ۱۹۴۲ سران نظامی ژاپن پس از موفقیت مخفیانه، واحد نظامی ۷۳۱ را به سرکردگی شیرواشیمی دائر کردند. این واحد یکی از بزرگترین کارخانجات میکرب‌سازی جهان بود. درین واحد عامل بیماری‌های طاعون، آبله، تیفوئید، پاراتیفوئید و انواع میکروب‌های مولد تب و غیره مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت. ژاپنی‌ها موفق به تولید میکروب‌های قوی به‌مقدار فراوان شدند. ایشی از هزاران تن از اسیران چینی، روسی و آمریکائی به‌عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کرد و آنها را کشت. چون ژاپن به چنگ ایالات متحده آمریکا افتاد این آزمایشگاه و کارکنان آنرا به ارتش آمریکا در پادگان دتریک مربلند منتقل کرد و آمریکا ۳۱ نوع میکرب ضد محصولات گیاهی (ANTI-CROP) را به‌صورت آزمایشی به‌کار برد این عوامل ضد گندم و برنج به‌کار رفت.
ایالات متحده آمریکا و انگلستان در ۱۹۴۴ یا قبل از آن نقشه حمله به شش شهر مهم آلمان را با بمب‌های سیاه زخم کشیده بودند. در فوریه ۱۹۵۲ ایالات متحده آمریکا در کره شمالی بمب‌های، بیولژیک بکار برد. در گزارش‌های رسمی ذکر انواع سلاح میکروبی، پرهای آلوده به سیاه زخم، شپش و پشه‌های ناقل طاعون و تب زرد و موش‌های بیمار و عوامل متنوع دیگر که به میکروب‌های آلوده به میکروب‌های کشنده بود مانند کاغذ توآلت، نامه، حتی جوهر خودنویس آمده است.
در روسیه شوروی سابق نیز در تأسیسات نظامی شماره ۱۹ مرکز تحقیقات و تولید سلاح بیولوژیک تولید می‌شد.