ترمیستور Trhermistor

دستگاهی است که از نیمه‌ هادی ساخته شده حساسیت ترمیستورها در برابر تغییر دما تقریباً ۱۰ برابر حساسیت فلزهاست و برعکس فلزات، مقاومت آنها با افزایش دما کاهش می‌یابد. ● ترمیستور ترمیستورها، …

دستگاهی است که از نیمه‌ هادی ساخته شده حساسیت ترمیستورها در برابر تغییر دما تقریباً ۱۰ برابر حساسیت فلزهاست و برعکس فلزات، مقاومت آنها با افزایش دما کاهش می‌یابد.
● ترمیستور
ترمیستورها، نیمه هادی‌های ساخته شده از مواد سرامیک هستند که مقاومت‌های حرارتی با ضریب منفی بالا می‌روند. این مواد به طریقی تحت تأثیر تغییرات دما قرار می‌گیرند که با مخالف با روشی است که فلزات تحت تأثیر چنین تغییراتی واقع می‌شوند. وقتی که دما افزایش می‌یابد مقاومت ترمیستورها کاهش می‌یابد و هنگامی که دما کاهش می‌یابد مقاومت ترمیستورها افزایش پیدا می‌کند ساپوف Sapoff در ۱۹۱۷ انواع گوناگون ترمیستورها را که برای کاربرد بیومد یکال مناسب‌هٔر بودند بررسی کرد. مقاومت ترمیستورها و نیمه هادی‌های به‌کار رفته برای کاربردهای بیومندیکال میان ۱/۰ و ۱۰۰MM می‌باشد. اندازهٔ این ترمیستورها کوچک است.
● ترمیستور
این دماسنج برقی است که با استفاده از تغییر مقاومت دما را اندازه‌گیری می‌کند. ترمیستور یک ماده نیمه هادی است که از رشته‌هیا بسیار ظریف مس که به آن کبالت نیکل و اکسید منگنز افزوده تشکل یافته است. ترکیب فوق تحت فشار تشکیل می‌شود و بسته به کاربرد آن در اشکال میله‌ای یا دانه‌ای ساخته می‌شود. ترمیستور معمولاً یا دارای روکش شیشه‌ای است یا در یک کلاهک فلزی نازک قرار گرفته است.
افزایش در دما، باعث کاهش مقاومت در ترمیستور که این تغییر می‌تواند در یک مدار برقی اندازه‌گیری شده و مقدار مربوطه دما را نشان می‌دهد. کوچکی ابعاد و حساسیت بسیار زیاد این نوع دماسنج‌ها از مزایای آنها بشمار می‌آید. با این دماسنج‌ها محدوده اندازه‌گیری از ۲۵۰c _ تا ۱۵۰۰c + امکان‌پذیر می‌باشد.