گوساله هایی که بدرستی مراقبت نمی شوند

▪ گوساله هایی که بلافاصله بعد از تولد پرستاری نمی شوند،‌ اغلب حاصل سخت زائی هستند. ▪ این حیوانات به خاطر این که تحت استرس هستند، نیاز به انتقال مناسب ایمنی هستند. ▪ مراحل اضافی …

▪ گوساله هایی که بلافاصله بعد از تولد پرستاری نمی شوند،‌ اغلب حاصل سخت زائی هستند.
▪ این حیوانات به خاطر این که تحت استرس هستند، نیاز به انتقال مناسب ایمنی هستند.
▪ مراحل اضافی مدیریت برای بهبود سلامتی این گوساله ها توصیه شده است.
Frustration: این مشکلی است که ما با گوساله های تازه متولد شده ای داریم که قدرت مکیدن ندارند. شایع ترین دلیل ضعف در مکیدن تولد سخت (سخت زائی) است یا گوساله ای است که به سختی آسیب دیده یا دارای پوزه و زبان متورم است.
اگر بتوان اکسیژن رسانی را در مرحله تولد به طول کامل انجام داد احتمالاً از سایر مشکلات جلوگیری می شود.
● اما چه باید کرد؟
توانایی برای پاسخ به پاتوژن ها و مبارزه با عوامل بیماری زا برای این گوساله ها در مقایسه با گوساله های نرمال کمتر است.
این گوساله ها به شدت نیاز به انتی بادی های کلستروم یا آغوز مادر دارند.
توصیه این مقاله ۴ لیتر کلستروم گاو بالغ با یک لوله خوراک دهنده در حداقل زمان بعد از تولد است.
اگر گوساله قادر به ایستادن نیست، سعی کنید او را روی سینه اش بلند کنید تا لوله اسوفاگول را داخل کنید.
با این روش وارد کردن لوله خوراک دهنده، احتمال ریختن کلستروم به نای کمتر از حالتی است که گوساله روی یک طرف بدن دراز کشیده باشد.
اگر گوساله به اندازه کافی قوی است از نظر بلند کردن و خشک کردن برای شما بهتر است . بلند کردن و خشک کردن گوساله متابولیسم بدن او را تا ۴ برابر حالت استراحت و دراز کشیده بالاتر خواهد برد.
به عنوان یک اطمینان برای این گوساله های ضعیف از نظر ایمنی، اغلب تزریق اضافی سلنیم و ویتامین E به همراه ویتامین B در اولین ۲۴ ساعت زندگی توصیه می شود. در مورد مقدار تزریق با دکتر دامپزشک مشورت کنید تا سطح درمانی مناسب برای مزرعه شما را تجویز نماید.
با مراقبت های دقیق و تزریق های تکمیلی گوساله های کمی مشکلات ضعف در مکیدن را خواهند داشت.
اگر این مشکل (ضعف در مکیدن) با ناتوانی در ایستادن همراه شد،‌ به دامپزشک خود خبر دهید تا گوساله ها را از نظر احتمال وجود عفونت BVD در خودشان یا مادرانشان آزمایش کند.این گوساله ها به خاطر بیماری شان کیستهای بسیار ناامید کننده ای هستند.
اکثریت گوساله هایی که بیمار نیستند بعد ازچند روز استفاده از خوراک دهنده قادر به گردش خواهند بود. اما در این میان یک یا ۲ گوساله بین ۵۰۰ گوساله وجود خواهند داشت که مکیدن را یاد نمی گیرند. آن ها هرگز نمی آموزند که نیپل بمکند. اما توانایی نوشیدن را دارند.
این دسته احتمالاً به پرورش باسطل جواب خواهند داد.
گاهی اوقات آن ها ابتدا فقط با آب بشقاب یا آبی که الکترولیت آب داده می شوند. سپس آن ها خواهند توانست تا شیر یا شیر جانشین را از سطل بنوشند.

http://www.eadam.blogfa.com/post-۲۶.aspx