کاهش درصد تلفات

به منظور کاهش درصد تلفات توان لازم است که الکتریسیته را در ولتاژهای بالا انتقال دهیم. هرچه که ولتاژ بالاتر باشد جریان کمتر خواهد بود که این امر اندازه کابل مورد نیاز و میزان …

به منظور کاهش درصد تلفات توان لازم است که الکتریسیته را در ولتاژهای بالا انتقال دهیم. هرچه که ولتاژ بالاتر باشد جریان کمتر خواهد بود که این امر اندازه کابل مورد نیاز و میزان انرژی تلف شده را کاهش می‌دهد. انتقال در طول خطوط بلند معمولاً در ولتاژهای ۱۰۰ کیلو ولت و بالاتر صورت می‌گیرد. تلفات انتقال و توزیع در ایالات متحده در سال ۲۰۰۳م ۲/۷ و در انگلستان در سال ۱۹۹۸م ۴/۷ درصد تخمین زده شده است.
وقتی لازم است که توان را در طول خطوط بسیار بلند انتقال دهیم، استفاده از جریان مستقیم برای انتقال، به جای جریان متناوب موثرتر (و بنابراین اقتصادی‌تر) است. به دلیل اینکه این امر نیازمند هزینه کردن پول بسیار زیادی بر روی مبدل‌های توان AC/DC است، از این روش تنها در هنگام انتقال مقادیر بسیار زیاد توان در طول خطوط بسیار بلند یا برای موقعیت‌های خاص، نظیر یک کابل زیر دریا انجام می‌شود.
همچنین به دلیل طبیعت بارهایی که به شبکه وصل می‌شوند، توان از بین می‌رود؛ این تلفات با نام ضریب توان بیان می‌شود. اگر ضریب توان کم باشد بخش زیادی از توان هدر می‌رود. شرکت‌های بهره‌بردار تلاش شایان توجهی را برای حفظ یک ضریب توان خوب صرف می‌کنند.