دوگانه کمدی / تراژدی در واقع دو گانه اختیار و جبر است
کمدی به معنای نمایش های خنده دار نبود بلکه نمایش هایی را شامل می شد که انتهایی خوش داشتند و هدف آنها دمیدن امید و خوش بینی در تماشاگران بود.
همه شما با نماد تئاتر آشنا هستید، دو صورتک یکی شاد و دیگری غمگین. در یونان باستان - که خاستگاه تئاتر بود- دو ژانر نمایشی وجود داشت: کمدی و تراژدی، صورتک شاد نماد کمدی بود و صورتک غمگین نماد تراژدی.
کمدی به معنای نمایش های خنده دار نبود بلکه نمایش هایی را شامل می شد که انتهایی خوش داشتند و هدف آنها دمیدن امید و خوش بینی در تماشاگران بود. معمولا قهرمان کمدی با مشکلات و چالش های زیادی روبرو می شد و گاهی خسته ، زخمی و ناامید می شد اما در نهایت پیروز و سربلند از آزمون زندگی بیرون می آمد. برخلاف کمدی، تراژدی شاهنامه ای نبود که آخرش خوش باشد! در تراژدی، قهرمان با دشواری ها دست و پنجه نرم می کرد و نهایت توان خود را به کار می برد ولی مقهور تقدیر می شد و در نهایت محکوم به درد و رنج و شکست می شد.
زندگی کمدی یا تراژدی
ترکیب کمدی و تراژدی در تئاتر یونان باستان در پی ایجاد یک تعادل در ذهن مخاطب بود: از یک طرف کمدی این پیام را داشت که برای عاقبت خوش، تدبیر به کار ببر، تلاش و مقاومت کن و تسلیم نشو و از طرف دیگر تراژدی این پیام را داشت که نیروهای فراتر از توان تو وجود دارند که تقدیری را رقم می زنند که تمام تدبیر و هوش و قدرت تو از تغییر دادن آن عاجز است و تو چاره ای جز پذیرش آنها نداری.
بنابراین دوگانه کمدی/تراژدی در واقع دو گانه اختیار و جبر است. اگر جهان را یکسره جبرآمیز ببینیم و تسلیم این جبر گردیم وضع زندگی مان از آنچه "تقدیر" نگاشته نیز بدتر می شود و اگر جهان را یکسره تابع انتخاب و عمل و اختیار خود بیانگاریم و تقدیر یا تصادف را انکار کنیم زمانی که با شرایط غیر قابل کنترل مواجه شویم دچار سرخوردگی و ناکامی می شویم و عنان از کف می دهیم!
مولانا در مثنوی نیز همین دوگانه متناقض را به کار می گیرد از یک سو جانب اختیار را می گیرد و می گوید:
این که گویی این کنم یا آن کنم خود دلیل اختیار است ای صنم
و از سوی دیگر جانب جبر را می گیرد و می سراید:
ما همه شیران ولی شیر علم حمله مان از باد او شد دم به دم
و به ما می آموزد که به جز تسلیم در برابر تقدیر چاره ای نیست پس چرا این تسلیم را با میل و رضا انجام ندهیم:
پیش شیر نره خونخواره ای غیر تسلیم و رضا کو چاره ای؟!
هفته پیش کتابی خواندم از مرحوم دکتر ابوللقاسم تفضلی با نام "تخته نرد، تقدیر یا تدبیر" . در این کتاب نگارنده دو بازی معروف و جهانی شطرنج و تخته نرد را با هم مقایسه می کند و به این نتیجه میرسد که تخته بازان بیش از شطرنج بازان با ذات زندگی هماهنگ می شوند زیرا که تخته باز ضمن این که میداند با رعایت هوشمندانه قواعد بازی و در نظر داشتن تاکتیک درست "شانس پیروزی" بیشتری دارد اما همواره این معنا را هم در نظر دارد که بخش بزرگی از نتیجه بازی نه در اختیار او که در اختیار "کعبتین" کور و کر و بی احساس است که بی هیچ منطق و عدالتی می چرخند و اعدادی را می نمایانند که ما ناچار از خواندن آنها هستیم!
در همین زمینه است که محمد بن محمود آملی صاحب "نفایس الفنون" سروده است:
تقدیر چو کعبتین و تدبیر چو نرد در دست تو هست لیک در دست تو نیست!
جالب اینجاست که حکیم ابولقاسم فردوسی که 167 بیت را در شاهنامه به تاریخ تخته نرد اختصاص داده است و ابداع کننده تخته نرد را بزرگمهر دانشمند دانسته است سرگذشت بزرگمهر را در ژانر تراژدی تصویر کرده است! بزرگمهر هم هوش و تدبیر دارد و هم صداقت و خوش نیتی اما تقدیر برای او سخت ترین فرجام را رقم زده است و او به اتهام جرم نکرده سالها در زندان و زیر شکنجه زندانبان و مامور "انوشیروان عادل" پیر و کور می شود ولی می گوید:
چو آرد بد و نیک "رای سپهر" چه شاه و چه موبد چه بوذرجمهر
ز تخمی که یزدان به اختر بکشت ببایدش بر تارک مارنبشت
دکتر محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک
کمدی به معنای نمایش های خنده دار نبود بلکه نمایش هایی را شامل می شد که انتهایی خوش داشتند و هدف آنها دمیدن امید و خوش بینی در تماشاگران بود. معمولا قهرمان کمدی با مشکلات و چالش های زیادی روبرو می شد و گاهی خسته ، زخمی و ناامید می شد اما در نهایت پیروز و سربلند از آزمون زندگی بیرون می آمد. برخلاف کمدی، تراژدی شاهنامه ای نبود که آخرش خوش باشد! در تراژدی، قهرمان با دشواری ها دست و پنجه نرم می کرد و نهایت توان خود را به کار می برد ولی مقهور تقدیر می شد و در نهایت محکوم به درد و رنج و شکست می شد.
زندگی کمدی یا تراژدی
ترکیب کمدی و تراژدی در تئاتر یونان باستان در پی ایجاد یک تعادل در ذهن مخاطب بود: از یک طرف کمدی این پیام را داشت که برای عاقبت خوش، تدبیر به کار ببر، تلاش و مقاومت کن و تسلیم نشو و از طرف دیگر تراژدی این پیام را داشت که نیروهای فراتر از توان تو وجود دارند که تقدیری را رقم می زنند که تمام تدبیر و هوش و قدرت تو از تغییر دادن آن عاجز است و تو چاره ای جز پذیرش آنها نداری.
بنابراین دوگانه کمدی/تراژدی در واقع دو گانه اختیار و جبر است. اگر جهان را یکسره جبرآمیز ببینیم و تسلیم این جبر گردیم وضع زندگی مان از آنچه "تقدیر" نگاشته نیز بدتر می شود و اگر جهان را یکسره تابع انتخاب و عمل و اختیار خود بیانگاریم و تقدیر یا تصادف را انکار کنیم زمانی که با شرایط غیر قابل کنترل مواجه شویم دچار سرخوردگی و ناکامی می شویم و عنان از کف می دهیم!
مولانا در مثنوی نیز همین دوگانه متناقض را به کار می گیرد از یک سو جانب اختیار را می گیرد و می گوید:
این که گویی این کنم یا آن کنم خود دلیل اختیار است ای صنم
و از سوی دیگر جانب جبر را می گیرد و می سراید:
ما همه شیران ولی شیر علم حمله مان از باد او شد دم به دم
و به ما می آموزد که به جز تسلیم در برابر تقدیر چاره ای نیست پس چرا این تسلیم را با میل و رضا انجام ندهیم:
پیش شیر نره خونخواره ای غیر تسلیم و رضا کو چاره ای؟!
هفته پیش کتابی خواندم از مرحوم دکتر ابوللقاسم تفضلی با نام "تخته نرد، تقدیر یا تدبیر" . در این کتاب نگارنده دو بازی معروف و جهانی شطرنج و تخته نرد را با هم مقایسه می کند و به این نتیجه میرسد که تخته بازان بیش از شطرنج بازان با ذات زندگی هماهنگ می شوند زیرا که تخته باز ضمن این که میداند با رعایت هوشمندانه قواعد بازی و در نظر داشتن تاکتیک درست "شانس پیروزی" بیشتری دارد اما همواره این معنا را هم در نظر دارد که بخش بزرگی از نتیجه بازی نه در اختیار او که در اختیار "کعبتین" کور و کر و بی احساس است که بی هیچ منطق و عدالتی می چرخند و اعدادی را می نمایانند که ما ناچار از خواندن آنها هستیم!
در همین زمینه است که محمد بن محمود آملی صاحب "نفایس الفنون" سروده است:
تقدیر چو کعبتین و تدبیر چو نرد در دست تو هست لیک در دست تو نیست!
جالب اینجاست که حکیم ابولقاسم فردوسی که 167 بیت را در شاهنامه به تاریخ تخته نرد اختصاص داده است و ابداع کننده تخته نرد را بزرگمهر دانشمند دانسته است سرگذشت بزرگمهر را در ژانر تراژدی تصویر کرده است! بزرگمهر هم هوش و تدبیر دارد و هم صداقت و خوش نیتی اما تقدیر برای او سخت ترین فرجام را رقم زده است و او به اتهام جرم نکرده سالها در زندان و زیر شکنجه زندانبان و مامور "انوشیروان عادل" پیر و کور می شود ولی می گوید:
چو آرد بد و نیک "رای سپهر" چه شاه و چه موبد چه بوذرجمهر
ز تخمی که یزدان به اختر بکشت ببایدش بر تارک مارنبشت
دکتر محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک
وبگردی
- الی گشت
- مزایده ایران خودرو
- دانلود آهنگ ارشاد
- vamezdevaj
- رسام سرور
- خرید فالور ارزان
- esfahanahan.com
- تعمیرکار درب اتوماتیک
- ترجمه مقاله
- خرید یوسی پابجی موبایل
- گاز رومیزی
- مجله سفر و گردشگری
- بهترین آهنگ های ایرانی
- سالن عقد شیک
- بلیط استانبول
- اموزش فارکس
- سرویس خواب دو نفره ساحل چوب
- چاپ سی دی
- تور مسکو سن پترزبورگ
- آموزش طراحی لباس
- اجاره وثیقه
- خرید ملک در ترکیه
- هزینه معلم خصوصی ساعتی چند؟
- سوالات آیین نامه اصلی
- خرید فالوور واقعی فعال
- آموزش تعمیرات موبایل
- رم سرور اچپی - قیمت رم سرور اچپی
- الکترود جوشکاری آذرجوش
- سایت ترجمه
- بلیط هواپیما
- قانون جذب
- تعمیرکار درب ریموتی پارکینگ
- اجاره وثیقه
- آموزش بورس
- رستاک شلف،انواع قفسه های فلزی فروشگاهی
- فروشگاه اینترنتی
- دوره فارکس
- کاتالوگ
- سرور مجازی بورس
- خرید سرور hp
- تبلیغات چریکی
- سوالات آیین نامه اصلی
- اجاره سوله در جاده مخصوص کرج
- تعمیرکار جک پارکینگ
- طراحی پورتال سازمانی
- رپورتاژ آگهی
- کاندوم اکسپرس
- هارد سرور اچپی - خرید هارد سرور HP
- دانلود فیلم جدید
- پرداخت شهریه دانشگاه
- کارتون دوبله فارسی
- خرید کت شلوار دامادی ال سی من
- خرید از ebay
- درمان ریزش مو زنان
- خرید سرور مجازی
- پارتیشن اداری
- گاز صفحه ای تکنوگاز
- بخاری گلخانه
- تور استانبول
- مجله سرگرمی فانیبو
- روشویی کابینتی
- شیرآلات قهرمان
- خرید وب مانی
- ردیاب
- شیرآلات
- شیر قهرمان
- مزایده خودرو
- پلی الکترولیت
- بلیط استانبول
- آینه کاری
- طراحی سایت تبریز
- قیمت پارتیشن شیشه ای
- تعمیرکار کرکره برقی
- اخبار جدید سهام عدالت
- آموزش تعمیرات برد
- لوله مانیسمان
مطالب مرتبط
- عجایبالمخلوقات؛ پرده دوم
- دیدار با فیلسوفان یونان باستان
- نخستین تولد نمایشنامهنویسی که ماندگار شد
- مضحکهای که ما به راه انداختیم
- بیچاره مکبث
- دکلمه تنهایی
- چشمهای گرانم برای تو
- خورشید دو بار طلوع میکند
- نگاههایی که هیچگاه فراموششان نمیکنم
- تئاتر تراژدی چیست؟
- معرفی تئاتر کمدی درام
- «هولودومور» / مرگ بر اثر گرسنگی
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است