آفتاب

صالحی: افزایش هشت برابری تولید کیک زرد / سالانه ۴۰ تن کیک زرد تولید می‌کنیم



رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های گسترده در بخش اکتشاف و استخراج اظهار کرد:‌ تا چهار سال پیش به طور متوسط چهار تا پنج تن کیک زرد تولید می‌کردیم و الان دو سال است این رقم را به ۳۰ تن رساندیم و امسال بین ۳۵ تا ۴۰ تن افزایش خواهد یافت و ۸ برابر شده است.

ایرنا: علی اکبر صالحی روز سه شنبه در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده در جمع خبرنگاران گفت: در شورای معاونین سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار شهید فخری زاده تصمیم گرفتیم تا نگین این سایت که به نام شهید شهریاری است، راکتور تحقیقاتی تهران را به نام شهید فخری زاده نامگذاری کنیم.

وی ادامه داد: شهدا زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می‌گیرند و نام شهید فخری‌زاده هم در صفحات زرین انقلاب اسلامی تا همیشه ماندگار خواهد ماند اما به دلیل خدمات ارزنده این شهید گرانقدر بر خود فرض و تکلیف دیدیم بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام ایشان مزین کنیم.

صالحی با تشریح اقدامات سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در سازمان از جمله ساخت ۲ نیروگاه اتمی در بوشهر در حال انجام است. این ۲ بزرگترین پروژه صنعتی کشور با قیمتی حدود ۱۰ میلیارد دلار است و پروژه‌ای در کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار نداریم.

افزایش هشت برابری تولید کیک زرد/ سالانه ۴۰ تن کیک زرد تولید می‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های گسترده در بخش اکتشاف و استخراج اظهار کرد:‌ تا چهار سال پیش به طور متوسط چهار تا پنج تن کیک زرد تولید می‌کردیم و الان دو سال است این رقم را به ۳۰ تن رساندیم و امسال بین ۳۵ تا ۴۰ تن افزایش خواهد یافت و ۸ برابر شده است.

 شهریور ماه‌ آینده نخستین فاز مرکز یون درمانی راه اندازی می‌شود

وی ادامه داد:در ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و بحث آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های گسترده‌ای انجام گرفته است. به طوری که فقط برای تجهیزات مرکز یون‌درمانی در استان البرز که بزرگترین بیمارستان جمهوری اسلامی در غرب آسیا خواهد بود،  ۲۰۰ میلیون یورو  هزینه شد و برای ساختمان آن هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که امیدواریم شهریورماه سال آینده اولین فاز این بیمارستان راه اندازی شود.

صالحی با اشاره به یک مرکز رادیوداروتترا در کشور گفت: این مرکز رادیو دارو بزرگترین مرکز رادیوداروی غرب آسیا در ۳۷ هزار متر مرکز تحقیقاتی تاسیس می‌شود و به ارزش ۶۰ میلیون یورو تجهیزات برای آن خریداری شده که نصب می‌شود. با نصب این تجهیزات بزرگترین تولید کننده رادیو دارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهیم بود.

 رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: همین الان با بضاعت کم به ۱۰ تا ۱۱ کشور رادیو دارو صادر می‌کنیم و امکان صدور رادیودارو به اروپا هم وجود دارد چون رادیوداروها براساس استانداردها تولید خواهد شد.

 وی با بیان اینکه فعالیت‌های انرژی اتمی رو به گسترش است و این فعالیت ها مستلزم جذب نیرو استف گفت: همینطور که نیروها بازنشسته و بازخرید می‌شوند، نیروهای جوان وارد می‌شوند و سالانه چند صد نفر نیروی جدید می‌گیریم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌  سازمان با قوت و قدرت پیش می‌رود و همانطور که قبلاً گفتم هیچ بخشی از سازمان راکد و متوقف نبوده کما اینکه می‌بینید وقتی مجلس ۲۰ درصد غنی سازی اورانیوم را تصویب کرد،  ما خودمان را ملزم به اجرای این قانون می‌دانیم و بعد از اینکه ریاست جمهوری دستور دادند که بخشی از نیازهای مالی این قانون را در سال ۹۹ تامین شود، توانستیم این ۲۰ درصد را بعد از انجام کارهای تشریفاتی آژانس، از نظر فنی در عرض ۲۴ ساعت راه‌اندازی کنیم؛ چون کارهای تشریفاتی آژانس مربوط به قرارداد پادمانی است.

صالحی با بیان اینکه هر ساعت حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم می‌توانیم اورانیوم۲۰ درصد تولید کنیم که الان تولید شده، ادامه داد: می توانیم ماهانه حدود ۸ تا ۹ کیلو تولید داشته باشیم تا به ۱۲۰ کیلو که قانون از ما خواسته، برسیم. در واقع ۲۰ درصدی که ظاهراً متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده و از بین رفته، دیدید که در عرض ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: از اورانیوم ۲۰ درصد برای راکتور تهران استفاده می‌شد و سوخت مورد نیاز  ۵ سال راکتور را در انبارها داریم و ۲۰ درصدی هم که الان تولید می‌کنیم به عنوان ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد. بنابراین فعالیت‌های سازمان هیچ‌کدام نه متوقف نه کند شده است.

ظرف دو سه ماه‌آینده یک هزار دستگاه سانتریفیوژ IR2M نصب خواهیم کرد

وی با اشاره به برنامه سازمان برای نصب یک هزار سانتریفیوژ IR۲M گفت: همین الان ۲ آبشار از این سانتریفیوژها یعنی حدود ۳۲۰ دستگاه نصب شده و کار می‌کند. طبق قانون باید یکهزار سانتریفیوژ IR۲M نصب کنیم و ظرف دو سه ماه آینده طبق قانون که باید هزار دستگاه IR۲M نصب کنیم در همان زمان نصب خواهیم کرد ساخت سانتریفیوژهای IR۲M را شروع کردیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه طبق قانون ظرف یک سال بتوانیم یکهزار ماشین IR۶ تولید کنیم، گفت: مواد اولیه این ماشین‌ها را تهیه می‌کنیم و با کمک آقای رئیس جمهورو دستور ایشان برای برای تامین مالی این کار شروع شده است. نیاز مالی این ماشینها خیلی زیاد است.  متعاقب چیزی که مجلس از ما خواسته در همان محدوده‌های زمانی مدنظر و حتی زودتر کارمان را پیش می‌بریم و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.




وبگردی