آفتاب

برنده دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای: عادل فردوسی‌پور



اگرچه گزارش عادل فردوسی‌پور برای فینال لیگ قهرمانان آسیا، بار دیگر نام این مجری و برنامه‌ساز مطرح تلویزیون را در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای مطرح کرد، ولی برنده این دیدار مهم، صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی بود که با استفاده از نام و شهرت گزارشگر محبوب تلویزیون ایران، توانست آمار دنبال‌کنندگان خود را ۱۵ برابر کند.

خبرآنلاین: «عادل فردوسی‌پور از مدار خارج شده بود.» این آخرین اظهارنظر مدیر جوان شبکه سه درباره عادل فردوسی‌پور است؛ مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی با سابقه اجرا و تهیه طولانی‌ترین برنامه تخصصی تلویزیون که حالا نزدیک به دو سال از آخرین باری که روی آنتن تلویزیون رفت، می‌گذرد.

فردوسی‌پور که در دو روز گذشته به ستاره شبکه‌های اجتماعی بدل شده بود و گزارشش برای بازی پرسپولیس با اولسان هیوندای کره جنوبی، به پربازدیدترین لایو اینستاگرام فارسی و پنجمین لایو پربیننده دنیا تبدیل شد، حالا مدت‌هاست در مدار تلویزیون نیست و تلاش‌ها برای بازگشت او و برنامه‌اش به شبکه سوم سیما ناکام مانده است. عادل فردوسی‌پور اما در تمام دو سال گذشته در پاسخ به سوالاتی درباره چالشش با تلویزیون سکوت کرده و تلاشش، آرام کردن فضا بوده است.

او حتی همین روز گذشته، بعد از این‌که در قطر، مقابل دوربین خبرنگار یکی از رسانه‌ها قرار گرفت، در پاسخ به سوالی درباره تلویزیون گفت: «اجازه بدهید سکوت کنم» و در نهایت در مقابل اصرار این خبرنگار، هیچ حرفی درباره پیش‌بینی‌اش از بازخورد گزارش بازی فینال آسیا از اینستاگرام ای‌اف‌سی در ماجرای چالش میان او و مدیران سیما نزد؛ بازخوردی که با افزایش دقیقه به دقیقه دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی، برای بسیاری از کارشناسان قابل پیش‌بینی بود. رقم مخاطبان این صفحه اینستاگرامی که پیش از اعلام خبر پخش زنده بازی پرسپولیس و اولسان هیوندای، کمی بیشتر از ۱۶۰هزار نفر بود، در طول دو روز به بیش از ۲/۵میلیون نفر رسید و این سوال را در شبکه‌های اجتماعی و در میان کارشناسان رسانه مطرح کرد که آیا رفتار مدیران شبکه سه با عادل فردوسی‌پور، بزرگ‌ترین گل به خودی تمام دوران صداوسیما نبوده است؟ سوالی که پاسخ به آن از سوی مدیران جام‌جم، اگر تصمیم‌گیری‌شان بر مدار منطق باشد و نه آن‌چه لج‌بازی نامیده می‌شود، قاعدتا باید به تغییراتی در برخورد با عادل فردوسی‌پور منجر شود.
ماجراهای عادل فردوسی‌پور از چه زمانی آغاز شد؟

اولین چالش عادل فردوسی‌پور و مدیر شبکه سه، در زمان پخش ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ به وجود آمد؛ زمانی که از حضور کارلوس پویول در پخش زنده برنامه عادل فردوسی‌پور جلوگیری شد. عکس‌هایی از ظاهر مغموم مجری و تهیه‌کننده برنامه ۲۰۱۸ که به خاطر این اتفاق نمی‌خواست برنامه‌اش را جلوی دوربین ببرد، به سرعت در فضای مجازی وایرال و گمانه‌زنی‌ها درباره این اتفاق آغاز شد. برخی موی بلند پویول را از نگاه مدیران تلویزیون منشوری دانستند و برخی دیگر از رقم درشتی که برای حضور او در ایران و برنامه ۲۰۱۸ هزینه شده بود، نوشتند. در نهایت اما مشخص نشد که دلیل اصلی مخالفت مدیران شبکه سه با حضور این بازیکن پیشکسوت اسپانیایی در یک برنامه تلویزیونی چه بوده، اما آن‌چه واضح است، این است که همین اتفاق آغازی بود بر چالش میان عادل فردوسی‌پور و علی فروغی. چالشی که تقریبا یک ماه بعد به حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه‌های ویژه جام ملت‌های آسیا منجر شد.

مدتی بعد از جام ملت‌ها هم برای اولین‌بار در مهر ۹۷، برنامه «نود» با دو هفته تعطیلی روبه‌رو شد. حذف این برنامه از کنداکتور شبکه سه که گویا برای سنجش میزان اعتراض مردم نسبت به این اتفاق از سوی مدیران شبکه سه برنامه‌ریزی شده بود، دو هفته ادامه داشت و در نهایت با واکنش‌های تند اهالی رسانه و مخاطبان تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی، «نود» دوباره به کنداکتور تلویزیون برگشت.
برنامه‌ای برای حذف عادل

یا وجود بازگشت «نود» به آنتن، سناریوی حذف عادل فردوسی‌پور اما همچنان ادامه داشت و برای اولین‌بار در دی‌ ۹۷، نظرسنجی سازمان صداوسیما تفاوت عمده‌ای با نظرسنجی‌های قبل از آن داشت. براساس این نظرسنجی، پس از برنامه‌های «خندوانه»، «برنده باش» و «حالاخورشید»، «نود» که معمولا در بدترین حالت در جایگاه دوم بود، در رده چهارم برنامه‌های پرمخاطب قرار گرفت. این نتیجه عجیب با اعتراضات فراوانی روبه‌رو شد و برخی از صاحب‌نظران، انتشار این نظرسنجی را در ادامه راه حذف فردوسی‌پور و برنامه ۲۰ساله‌اش از شبکه سه دانستند.

در ادامه این روند، اتفاق عجیب دیگری رخ داد. این بار در نظرسنجی جشنواره جام‌جم که بهترین برنامه‌های تلویزیونی از سوی مردم انتخاب می‌شدند، درحالی‌که برنامه «نود» رتبه اول را داشت، به یک‌باره و با تغییری عیان، به رتبه دوم و پایین‌تر از برنامه «برنده باش» فرستاده شد؛ افتضاحی که خیلی زود، وزیر ارتباطات و پلیس فتا از آن به عنوان دستکاری در آرای مردمی نام بردند و با اعتراضات فراوان مردم به شکل قبل خود بازگشت و در نهایت هم این برنامه «نود» بود که عنوان بهترین برنامه تلویزیونی را از آن خود کرد.
بغضی که ترکید

در این جشنواره عادل فردوسی‌پور پس از دریافت دو تندیس بهترین برنامه تلویزیونی از سوی مردم و ساخت بهترین برنامه ترکیبی تلویزیون از سوی کارشناسان، روی صحنه رفت و برای اولین‌بار از سخت‌ترین سال کاری‌اش گفت: «خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ی خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند، بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.»

او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، گفت: «برای سختی‌هایی که امسال کشیدم، منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنارمی‌گذارم.»

بغضی که در روی صحنه جشنواره جام جم ترکید و واکنش‌های پس از آن که عموما انتقاد از عملکرد مدیر شبکه سه بود، در نهایت در بیستم اسفند ۹۷، در حالی که عادل فردوسی‌پور و تیم برنامه‌سازش در تدارک ساخت ویژه‌برنامه نوروزی این برنامه بودند، به تعطیلی «نود» منجر شد. تعطیلی‌ای که تا امروز، حدود ۲۰ماه است که ادامه دارد.
برنده فینال لیگ قهرمانان آسیا

دیدار پرسپولیس و اولسان هیوندای کره‌جنوبی حالا به پایان رسیده و برنده و بازنده آن در مستطیل سبز مشخص شده است. ولی بیرون از مستطیل سبز، این بازی برنده‌ای نداشت به جز صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی فارسی. درحالی‌که تلویزیون ایران طبق معمول، حق پخش این مسابقه مهم را خریداری نکرده بود، اینستاگرام فارسی ای‌اف‌سی، این بازی را به‌صورت زنده پخش و برای گزارش آن از عادل فردوسی‌پور استفاده کرد. این صفحه اینستاگرامی، با این کار، بردی تاریخی را نصیب خود کرد که تنها بخشی از آن، ۱۵ برابر کردن دنبال کنندگانش بود و هزینه‌اش، تنها به اندازه یک بلیت دوحه و چند روز میزبانی از فردوسی‌پور آب خورد.

اتفاقی که با هجوم مخاطبان به صفحه اینستاگرام ای‌اف‌سی و رکوردشکنی پربازدیدترین لایو اینستاگرام فارسی رخ داد، درس مهمی برای مدیران صداوسیما است که بفهمند دوران انحصار به پایان رسیده است؛ درسی که شاید منجر به تصمیم‌گیری‌های جدید در تلویزیون شود اما اگر هم نشد، مهم این است که آن‌چه در این دو روز مشخص شد در مدار بودن عادل فردوسی‌پور است، مداری که مردم تعیین کرده‌اند.




وبگردی