آفتاب

خسارت به ۴۰ واحد مسکونی و ۲۲ مصدوم؛ گزارش اولیه زلزله رامیان



بامداد هفدهم شهریور ماه زلزله ۵.۱ ریشتری در شرق استان گلستان خواب مردم این دیار را آشفت و آنها وحشت زده از خانه ها بیرون آمدند؛ زلزله‌ای که با گذشت حدود هفت ساعت از وقوع آن مشخص شد تاکنون به ۴۰ خانه در شهرستان رامیان خسارت زده و ۲۲ نفر را مصدوم کرده است.

ایرنا: زمین لرزه‌ به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد امروز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه در عمق ۹ کیلومتری از سطح زمین حوالی شهرستان رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند.

این زمین لرزه در گرگان مرکز گلستان به فاصله ۷۵ کیلومتری رامیان و حتی شهرهای غرب استان و ساحلی دریای خزر هم احساس شد؛ در پی وقوع این زمین لرزه مردم شهرهای شرق گلستان که در نزدیکی کانون اصلی بودند، وحشت زده به خیابان‌ها آمدند و شب را در بیرون از منازل سپری کردند.

بلافاصله پس از وقوع زلزله در منطقه‌ای که یک سال و نیم پیش به دلیل سیل فروردین ۹۸ آسیب دیده بود، تیم‌های امدادرسانی و ارزیاب به منطقه اعزام شدند که عملیات امداد و ارزیابی آنها همچنان ادامه دارد.


تعداد مصدومان در شهرستان رامیان به ۲۲ نفر رسید

فرماندار رامیان در شرق استان گلستان گفت: زمین‌لرزه پنج و یک دهم ریشتری ساعت ۲.۴ دقیقه بامداد امروز دوشنبه این شهرستان به حدود ۴۰ واحد مسکونی مناطق روستایی بویژه در پنج روستای قورچای، ویرو، الهادی، کشکک و پاقلعه بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

حمیدرضا چوبداری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطابق آخرین آمار احصا شده ۲۲ نفر از مردم رامیان نیز پس از وقوع زمین لرزه بامداد امروز مصدوم شدند که ۱۴ نفر از آنان توسط نیروهای امدادی در محل به صورت سرپایی درمان و هشت نفر دیگر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی گفت که اغلب افراد مصدوم، به سبب ترس و اضطراب ناشی از زلزله و هنگام خارج شدن از منزل دچار مصدومیت شدند.

فرماندار رامیان گفت: گروههای ارزیاب برای بررسی دقیق آخرین وضعیت زلزله و ۱۶ گروه امدادی هلال احمر نیز برای ارائه خدمات به مردم زلزله زده در محل مستقر هستند.

وی افزود: همه مناطق مسکونی روستاهای بخش مرکزی رامیان بیمه هستند و مردم نگران جبران خسارات و چگونگی ساخت منازل خود نباشند.


زلزله سبب ریزش کوه شد

در همین پیوند فرماندار آزادشهر هم گفت: زلزله بامداد امروز دوشنبه باعث ریزش کوه در کیلومتر ۱۶ جاده آزادشهر - شاهرود محدوده معدن زمستان یورت شد که ماشین‌های راهداری جاده را پاکسازی و بازگشایی کردند.

سید رسول حسینی افزود: همچنین برق سه روستای آزادشهر به دلیل اتصالات کابل‌ قطع شد که با تلاش ماموران مشکل حل و انشعاب این مناطق وصل شد.

وی ادامه داد: یکی از شهروندان هم به دلیل ترس و در حین فرار دچار شکستکی از ناحیه سر شد که بلافاصله به بیمارستان اعزام و بعد از درمان مرخص شد.


زلزله خسارتی در گنبدکاوس و مینودشت نداشت

همچنین فرمانداران گنبدکاووس و مینودشت به عنوان شهرستان‌های همجوار کانون زلزله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند که زلزله در این شهرستان‌ها احساس شده اما هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشت.

زمین لرزه‌ به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد امروز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه در عمق ۹ کیلومتری از سطح زمین حوالی شهرستان رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران کانون اصلی این زلزله را در عمق ۹ کیلومتری از سطح زمین و به ترتیب در عرض و طول جغرافیایی ۵۵.۱۰ و ۳۷.۰۲ درجه و همچنین در فاصله‌های، ۳، ۹ و ۱۰ کیلومتری شهرهای رامیان، آزادشهر و خان‌ببین ثبت کرده است.




وبگردی