آفتاب

امیرعبداللهیان در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر:

جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبروست



وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: باید بپذیریم که زمان و جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبروست، بحرانی که نتیجه هشتاد سال سکوت بی‌شرمانه در برابر نقض حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز به وقت محلی در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.

وی افزود: متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری ترین آن "انسان کشی" نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تنها در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار "انسان" در غزه و کرانه باختری ذبح؛ مجروح یا در زیر آوار مدفون شده اند، و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری های عفونی هستند، گفت: بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.

وی خاطرنشان کرد: امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که "همدستی" واقعی در نسل کشی محسوب می شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه بی تردید بی کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی ۸ دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم کشی از سوی این رژیم بوده است، گفت: تأکید می کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایات بین المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینیان باید بصورت جدی در دستورکار نهادهای بین¬المللی ذیصلاح خصوصا دیوان بین المللی کیفری قرار گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از بزرگترین معماهای عصر کنونی، افزایش جهانی صداهای دغدغه مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصر به فرد آنان هم در نقش آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت های عادلانه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر بخاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل کشی ادامه دارد، لکه دار و بلکه سیاه شده است، خاطرنشان کرد: اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل کشی فلسطینیان ادامه دهد.

امیرعبداللهیان گفت: فراموش نمی کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته ای موسوم به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه لازم است این نکته را مجددا تکرار کنم که ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشور من به بهانه هایی همچون حقیقت یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین اللمللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوء استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می شود، گفت: پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط گرایی همچنان قربانی می گیرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشورها و نهادهای بین المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد. محو تروریسم بیش از همه مستلزم توقف استفاده ابزاری برخی قدرتها ازجمله آمریکا از ترویسم است. با کمال تاسف برخی کشورهای غربی همچنان به میزبانی از عناصر تروریستی ادامه می دهند و این نمونه دیگری از تناقض و ریاکاری در شعار حمایت ا زحقوق بشر به شمار می آید.

وی افزود: اسلام هراسی که عمدتاً معلول گفتمان های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش های متعدد ادامه دارد. نتیجه این افراط گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است.

امیرعبداللهیان گفت: اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد. باید به ارزش ها و باورهای ملی، فرهنگی و دینی ملت ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات یکجانبه قهر آمیز به طور نظام مند حقوق بنیادین بشر را در کشورهای تحت تحریم، نقض می کند و آسیب جدی به مردم وارد می آورند، عنوان کرد: اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ها، عملی غیر قانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است. سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به ‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. /ایرنا




وبگردی