آفتاب

حنجره‌ های میلیاردی ایران را بشناسید



قطعا چنین خبرهایی را دیده‌اید که یک سلبریتی مشهور با پرداخت هزینه‌ای بسیار بالا، عضوی از بدن خود را بیمه کرده است! شاید هم هر بار از شنیدن چنین اخباری تعجب کنید؛ اگرچه که بهتر است بدانید که کارهایی از این دست بیشتر یک شیرین‌کاری تبلیغاتی هستند!

ایسنا: چندی پیش در اخبار منتشر شد که یک شرکت بیمه حنجره مصطفی راغب (خواننده جوان پاپ) را بیمه کرده که البته این اقدام با پیشنهاد و پیگیری صندوق اعتباری هنر انجام گرفته است؛ بر اساس این خبر قرار است در صورت بیماری یا حادثه‌ای که منجر به آسیب‌دیدگی یا از دست دادن صدای راغب شود، ‌بیمه نسبت به جبران خسارت تا سقف ۱۵ میلیارد ریال اقدام کند.

این اتفاق، جدید نیست؛ چراکه چند سال پیش هم یک شرکت بیمه در اقدامی نمادین حنجره سالار عقیلی را بیمه کرد. این خبر در آن زمان بلافاصله به تیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شد و بازخوردهای گوناگونی را به همراه داشت. عده‌ای اعتقاد داشتند در شرایطی که بسیاری از موزیسین‌ها و حتی خواننده‌ها بیمه درمانی ندارند، چنین حرکتی یک‌ نوع دهن‌کجی به جامعه موسیقی است. عده‌ای هم به اعطای این بیمه به سالار عقیلی نقد داشتند و تعدادی هم به بیانی طنزآمیز این بیمه را با بیمه یک خواننده مشهور خارجی قیاس کرده بودند. هرچند که خود سالار عقیلی درباره این امر گفته بود: «این بیمه مربوط به زمانی است که برای حنجره من مشکلی پیش بیاید و در آن صورت نتوانم فعالیت حرفه‌ای هنری‌ام را ادامه بدهم.»

بر اساس گفته‌های خود عقیلی در سال ۹۵، حنجره او در آن سال به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بیمه شده بود و در سال ۹۶ به یک میلیارد تومان می‌رسید. در همان زمان او درباره هزینه بالای بیمه حنجره‌اش در شرایطی که بسیاری از موزیسین‌ها یک بیمه درمانی ساده هم ندارند و ضرورت این امر گفته بود که «بعد مالی این اتفاق خیلی مهم نیست؛ شکل این اتفاق زیباست. فکر نمی‌کنم کسی در این میان به دنبال بعد مالی قصه باشد. چون وقتی هنر یک هنرمند را از او بگیرند دیگر اگر میلیاردها پول هم داشته باشد، برای او ارزشی ندارد. این اتفاق احساس امنیت هنرمند را بالا می‌برد و از سوی دیگر کار زیبایی است که در تمام کشورهای دنیا وجود دارد. برای مثال صدای آقای پاواروتی در ایتالیا بیمه بود.»

دومین خواننده‌ای که در ایران حنجره خود را بیمه‌ کرد، کسی نبود جز خواننده جوان پاپ یعنی حامد همایون! در سال ۱۳۹۶ یک شرکت بیمه ادعا کرد که بیمه‌نامه حنجره حامد همایون را به او اهدا کرده است. او که در آن زمان تنها یک سال بود به عرصه خوانندگی حرفه‌ای پا گذاشته بود، ترجیح داد با بیمه حنجره خود آینده خواندنش را تضمین کرده باشد!

همان طور که عقیلی گفته است، این اتفاق در غرب و حتی بالیوود امری رایج به شمار می‌رود و سلبریتی‌های مختلفی از خوانندگان گرفته تا ورزشکاران اعضای مختلف بدن خود را بیمه کرده‌اند. به هر حال بیمه اعضای بدن به صورت مجزا ممکن است غیرعادی به نظر برسد اما کاملا قانونی محسوب می‌شود و به طور پیوسته در حال افزایش است. به عنوان مثال راجینیکانت (تهیه‌کننده و هنرپیشه هندی)، لتا منگیشکر (خواننده هنری) و ماریا کری (خواننده) صدای خود را، سانیا میرزا (بازیکن تنیس هندی) دست‌های خود را، جولیا رابرت لبخند خود را، دیوید بکهام و کریستین رونالدو پاهای خود را و دنیل کریگ (بازیگر) بدن خود را با هزینه‌های هنگفتی از یک میلیون دلار گرفته تا دو بیلیون دلار بیمه کرده‌اند! اما نباید فراموش کنیم که همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این نوع ماجراها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند!

به عنوان نمونه چند سال پیش وقتی که یکی از مدل‌های زن آمریکایی بخشی از اعضای بدن خود را به قیمت یک میلیون دلار بیمه کرده بود، تیم خبری او مطمئن شدند که بسیاری از رسانه‌ها روی این خبر کار کرده باشند. خود این مدل پیش از بیمه عضو بدن خود گفته بود که اگر کوچکترین اتفاقی برای بدنش بیفتد، ظرف چند ماه از این صنعت کنار گذاشته خواهد شد و البته یک میلیون دلار درآمدش هم از او سلب می‌شود.

این گفته او در تئوری منطقی به نظر می‌رسد؛ چون به عنوان یک مدل کار او بر اساس بدن او است و کوچکترین آسیبی که به بدن او وارد شود، روی کسب و کارش اثرگذار خواهد بود. اما حقیقت این است که یک میلیون دلار برای او یا هر سلبریتی دیگری که با پرداخت این مقدار پول اعضای بدن خود را بیمه می‌کنند، پول زیادی نیست و در نتیجه حتی اگر بیمه این پول را هم در صورت آسیب دیدگی به آنها پرداخت کند، تفاوتی به حالشان نخواهد داشت که همین امر نشان از بی‌اهمیت بودن بیمه اعضای بدن این افراد دارد. البته که بیمه کردن هر چیزی که در صورت مفقود شدن یا آسیب رسیدن به آن، زندگی فرد دچار ضرر مالی شود، امکان‌پذیر است اما در مفهوم کلی هدف از بیمه، نجات مالی فرد در صورت وقوع فاجعه است؛ به این معنا که اگر یک فاجعه مالی برای فرد رخ دهد، به معنای واقعی به خاک سیاه بنشیند.

اما این کار برای سلبریتی‌ها واقعا غیرضروری است؛ زیرا آنها معمولاً برای مبالغی که نمی‌توانند پوشش دهند، بیمه نمی‌شوند. به هر جهت اگر بخواهیم دقیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم، بیمه اعضای بدن برای سلبریتی‌ها نوعی حاشیه‌سازی خبری است که موجب تبلیغات برای آنها و در نهایت پول‌سازی می‌شود. واقعیت این است که سلبریتی‌ها دست به هر کاری می‌زنند که در صدر اخبار باقی بمانند؛ چراکه این‌گونه می‌توانند شهرت خود را حفظ کنند و البته پول بیشتری به دست بیاورند.

اما بیمه اعضای بدن چیست؟

اگر بخواهیم توضیح دقیق‌تری ارائه دهیم، بهتر است بگوییم که بیمه اعضای بدن نوعی بیمه است که بیشتر مربوط به سلبریتی‌ها است اما محدود به آنها هم نیست. در حقیقت نوعی بیمه است که در صورت تکیه فرد بر بخش خاصی از بدن خود برای کسب درآمد، می‌تواند پوشش مالی ارائه دهد و از معیشت آنها محافظت کند. در صورت آسیب‌دیدگی، گم شدن یا تغییر شکل آن قسمت از بدن که بیمه شده، بیمه‌نامه تنها خسارتی که این اتفاق روی کار و درآمد آنها خواهد داشت را پرداخت می‌کند.

چه قشرهایی از مردم بیمه اعضای بدن را انجام می‌دهند؟

بیمه اعضای بدن برای هر کسی که با استفاده از بخش خاصی از اعضای بدن خود مانند حنجره برای خوانندگان امرار معاش می‌کند، ممکن است. این امر می‌تواند شامل مواردی از جمله بازیگران، مجریان، موزیسین‌ها، خوانندگان، هنرمندان، جراحان، ورزشکاران باشد.

کدام اعضای بدن بیشتر بیمه می‌شوند؟

ماجرای بیمه اعضای بدن اولین بار زمانی در بین مردم چرخید که مدل‌های مد شروع به بیمه اندام خود کردند. حرفه یک مدل عملا بر اساس ظاهر او است و در صورتی که نوعی ناتوانی، آسیب یا مشکلی در ظاهر او ایجاد شود، موفق به اخذ قراردادهای مدلینگ نخواهد شد و درآمد قابل توجهی را از دست خواهد داد. در نتیجه یک مدل ممکن است تصمیم بگیرد چندین قسمت مختلف بدن خود را از پاها گرفته تا لبخند، بیمه کند.

تنها چیزی که برای دریافت این نوع پوشش بیمه‌ای باید نشان داده شود این است که آیا می‌توان ثابت کرد که از دست دادن این عضو بدن منجر به از دست دادن کار و درآمد می‌شود یا خیر؟ بیمه اعضای بدن برای بیمه کردن کل بدن یک فرد خاص طراحی نشده است؛ هدف این است که فقط قسمت‌های منتخب بدن را تحت پوشش خود قرار دهد.

آیا بیمه اعضای بدن برای همه در دسترس خواهد بود؟

اگر برای امرار معاش به عضو خاصی از بدن نیاز داریم، بیمه اعضای بدن برای ما هم در دسترس است؛ اگرچه این بیمه بسیار گران است و اغلب افراد مشهور، ورزشکاران و جراحان برتر می‌توانند از پس هزینه‌های آن برآیند.

سلبریتی‌ها چگونه از پس مخارج این بیمه برمی‌آیند؟

بدیهی است که افراد مشهور و ورزشکاران درآمد زیادی دارند که می‌توانند از پس هزینه‌های این نوع بیمه بربیایند؛ البته که این نوع بیمه اغلب با در نظر گرفتن جنبه تبلیغاتی برای آن شخص انجام می‌شود. اغلب افراد مشهور یا ورزشکاران توسط شرکت‌های خاصی حمایت می‌شوند که برای یک بیمه‌نامه به این روش برای تبلیغ فرد و برند پرداخت می‌کنند.




وبگردی