با ورود غیر منتظره جوان مرموزی (استامپ) به خانه "پائولو" (جیروتی) یک کارخانهٔار میلانی، زندگی خانوادگی او دستخوش دگرگونی میشود. جاذبه متفاوتناپذیر جوان بیگانه، تمام اهل خانه را از خود بیخود میکند. با رفتن او، خانواده از هم میپاشد. "پائولو" که زندگیاش را از دست رفته میبیند، کارخانهاش را به کارگران میبخشد...
٭ تئورما، حمله پازولینی به انسجام دروغین نهاد خانواده بورژوائی، از برآشوبندهترین آثار او است. با این حال فیلم، هم حامی شخصیتهاست و هم علیه آنان عمل میکند و این زاینده ابهام عمیق آن است. ورود قهرمان او، تجسم زنده "بیلی باد" (با همان بازیگر، استامپ)، با به راه افتادن طغیان جنسی توأم است. شخصیتهای بورژو اقرار میکنند که این آینه غرایزشان آنان را هم زمان بصیر و از خود بیخود کرده است و هر یک به شکلی بدیع از مسیر زندگی خویش منحرف میشوند. تئورما فیلمی است به غایت زیبا که در آن استادی پازولینی در کار با نور و رنگ و نیز چشمانداز و معماری هویداست.