ـ لندن. خبرنگار جوانی بهنام "ادوارد ج. مالون" (هیوز) از "گلادیس هانگرفورد" (بنت) خواستگاری میکند. اما دختر جواب رد میدهد و شرط ازدواج را انجام کاری قهرمانی میگذارد. در اینجا "مالون" همراه "پروفسور چلنجر" (بیری) و تعدادی دیگر از ماجراجویان رهسپار جنگلهای آمازون میشود تا پدر گمشده "پالا وایت" (لاو) را پیدا کنند. پدر "پالا" دانشمندی بوده که در جستجوی سرزمینی که هنوز دایناسورها در آن زندگی میکنند و با هیولاهای ماقبل تاریخ بیشماری روبهرو میشوند. اما سرانجام، پس از کشف بقایای جسد پدر "پالا" و وقوع یک آتشفشان ناچار از ترک این سرزمین میشوند. در حالیکه "پروفسور چلنجر"، دایناسور به ظاهر بیآزاری را به یادگار به وطن میبرد. در لندن، دایناسور عظیمالجثه از قفس رها میشود و خرابیهای بسیاری به بار میآورد. تا اینکه روی پل لندن میرود. پل درهم میشکند و هیولا در آب غرق میشود. در اینجا "مالون" باخبر میشود که "گلادیس" با مرد دیگری ازدواج کرده است که مایه خوشحالی او میشود. چون خود او هم طی سفر به "پالا" علاقهمند شده است...
ـ پدربزرگ تمام فیلمهای ماقبل تاریخی دنیا و نخستین فیلم بلندی که بر مبنای استفاده از تمهید معمول سینمای نقاشی متحرک، فیلمبرداری فریم به فریم، شکل گرفت. دنیای گمشده در واقع کار مدیر جلوههای ویژه آن، ویلیس اوبراین است (که بعدها "کینگ کنگ" را خلق کرد). دو سال صرف تهیه مقدمات تهیه کار شد و در این بین یک حلقه فیلمی، که بهعنوان نمونه، برای خود کونان دویل فرستادند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. از جمله، این نمونه فیلم در جریان اجلاس انجمن شعبدهبازان آمریکا به نمایش درآمد و آنقدر حیرت همگان را برانگیخت که صبح روز بعد تیتر اصلی صفحه اول روزنامه نیویورک تایمز را به خود اختصاص داد (خبرنگاری که خیر را گزارش کرده بود مطمئن نبود که آنچه دیده، هیولاهای متحرک فیلم، واقعی هستند یا نه). دنیای گمشده در سراسر دنیا با استقبال روبهرو شد. نسخههای بعدی: آروین آلن (۱۹۶۰) و تیموتی باند (۱۹۹۳).