آفتاب

دخانیات عامل 20% مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی است



استعمال دخانیات احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت افزایش می دهد

طبق گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی ، فدراسیون جهانی قلب و دانشگاه نیوکاسل استرالیا  که در 29 سپتامبر در آستانه روز جهانی قلب برگزار شد، 1.9 میلیون نفر در اثر بیماری قلبی ناشی از مصرف تنباکو می میرند.

این معادل 1/5 تمام مرگ ومیر های ناشی از بیماری قلبی است. هشدار نویسنگان این گزارش مربوط به همه مصرف کننده های دخانیات (تنباکو) می باشد که باید از مصرف دخانیات جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. تاکید بر اینکه در افراد جوان سیگاری بیشتر از غیر سیگاریها احتمال بروز امراض قلبی عروقی وجود دارد. فقط استعمال چند نخ سیگار در روز، وابسته بودن به سیگار، ویا قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر بیماری های قلبی را افزایش میدهد. اما اگر مصرف کنندگان دخانیات فورا اقدام به ترک آن کنند پس از یک سال سیگار نکشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 50 درصد کاهش می دهند. باتوجه به گزارش فعلی در مورد دخانیات و سلامت عروق قلبی و فواید ترک سیگار، عدم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به بیماری قلبی را میتوان کوتاهی و یا سهل انگاری بالینی مطرح کرد .

“دکتر ادواردو بیانکو” ریس گروه متخصصین دخانیات فدراسیون جهانی قلب گفت: انجمن های قلب شناسی باید به اعضای خود آموزش های لازم در رابطه با کاهش مصرف دخانیات را بدهند و همچنین حمایت های لازم در رابطه با کنترل دخانیات را تقویت و هدایت کنند. 

این گزارش همچنان نشان میدهد که دخانیات عامل مرگ و میر 200000 نفر ناشی از بیماری های قلبی در سال است. همچنین عنوان شده که سیگارهای الکترونیکی نیز فشار خون را بالا برده و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهد. علاوه براین، فشار خون بالا و به طبع آن بیماری های قلبی افزایش خطر ابتلا به کووید19 (کرونا) را نیز شدیدتر میکند .

اخیراّ بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان داد که در میان افرادیکه در ایتالیا از کووید19 (کرونا) می میرند، 67% فشار خون بالا دارند و  43% افرادیکه به کووید19 (کرونا) مبتلا شدند با بیماری قلبی زندگی می کردند. "دولت ها مسئولیت دارند که از سلامتی مردم خود محافظت کنند و کمک کنند تا بیماری همه گیر استعمال دخانیات از بین برود".

دکتر وینیاک پراساد، رئیس واحد بدون دخانیات سازمان بهداشت جهانی گفت: باید مصرف دخانیات در جوامع را کاهش داده و تعداد پذیرش بیمارستانهای مربوط به بیماران قلبی ناشی ازمصرف دخانیات، را کاهش دهیم که این رویکرد در کاهش همه گیری بیماری اهمیت ویژه ای بیش از هر زمان دیگری دارد. کنترل مصرف دخانیات یکی از عناصر کلیدی برای کاهش بیماری قلبی است. دولت ها میتوانند با افزایش مالیات بر دخانیات و اعمال ممنوعیت تبلیغات دخانیات و ارائه خدماتی برای کمک به مردم در ترک سیگار به مصرف کنندگان دخانیات کمک کنند.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

ترجمه شده توسط: محفوظ الله راشد - محمد جواد محمدی اسد




وبگردی