آفتاب

اجازه مایکروسافت به کارمندانش برای کار دائم در خانه



سخنگوی مایکروسافت می گوید: این امر باعث شده که روند کار سریعتر شود و از شیوع ویروس کووید 19 نیز جلوگیری شود.

این حرکت تقلیدی از رقبای غول تکنولوژی ایالات متحده مانند فیسبوک و توییتر است، که آنها نیز امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کرده اند.

بسیاری از شرکت ها نیز در حال بررسی فضای کار خود هستند و قصد افزایش نیرو در طولانی مدت به شکل دورکاری را دارند. البته مایکروسافت می گوید: بعضی از کارمندان  لازم است در شرکت حضور داشته باشند مانند کارمندانی که نیاز به دسترسی به سخت افزار دارند اما سایر کارمندان بدون نیاز به گرفتن تایید رسمی از مدیر مربوطه می توانند به شکل نیمه وقت در خانه فعالیت کنند.

هدف ما توسعه روش کار در طول زمان، به قصد هدایت کردن کارمندان تازه وارد، داده ها، و تعهدات ما برای حمایت از فرد، شیوه های کار و نیاز های تجارتی است هنگامی که با فرهنگ خود زندگی می کنیم. سخنگوی شرکت مایکروسافت در یک سخنرانی جدید گفت: که این موارد در رابطه با کارمندان کشور انگلستان نیز به کار برده خواهد شد.

"بسیار غیر معمول"

مطابق داده های دفتر ملی آمار، ازماه آپریل بیش از 46٪ از افرادی که مشغول کار بودند در خانه فعالیت می کردند که قابل مقایسه با ایالات متحده بود. جایی که 42٪ از نیروی کار در ماه مه به شکل دور کاری فعالیت می کردند. طبق تحقیقاتی که استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد (نیکلاس بلوم) بر روی افراد  20 تا 64 ساله انجام داد، آن ها در سال گذشته بیش از 10 هزار دلار درآمد داشتند.

او در ادامه گفت: در حالی که این میزان در ماه آگوست در حدود 35% کاهش یافته اما هنوز هم یک تغییر عمده را نشان می داد و این موضوعی بود که قبل از همه گیری بیماری، فقط 2٪ از کارگران تمام وقت، دور از محیط کار فعالیت می کردند.

او گفت: " آنچه که اکنون انجام می دهیم بسیار غیرعادی است ".

"شیفت دائمی"

بسیاری از کارفرمایان در ابتدا شیفت کاری را به شکل قابل توجهی موثر می دانستند و از آن استقبال می کردند اما با گذشت ماه ها، برخی موانع ظاهر شد.

به طورمثال، مدیر اجرایی مایکروسافت (ستیا نیدیلا) در یک کنفرانس گفت: جدا نکردن زندگی شخصی و زندگی کاری از هم به معنای این است که "گاهی اوقات احساس می کنید در محل کار خود خوابیده اید".

از آنجایی که چشم انداز شرکت ها فراتر از همه گیری می باشد پروفسور بلوم گفت بسیاری از شرکت ها سیاست هایی را دنبال می کنند که اگر کارمندان در هفته، دو روز در خانه فعالیت می کنند، سه روز هم در محیط کار حاضر شوند زیرا این موضوع برای جلسات، فرهنگ سازی شرکت و وفاداری و سلامت روان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

پروفسور بلوم خطاب به افراطی های تندرو گفت: "  کار تمام وقت در خانه یا محل کار برای اکثر افراد مناسب نیست. اما وی در ادامه گفت انتظار ندارد كه ادارات به شرایط قبل از همه گیری برگردد. وی گفت: "بیانیه مایکروسافت کاملاً مطابق با تمام شنیده های من است".

اکنون تقریباً  یک اتفاق نظر یکسان وجود دارد که همه گیری به طور دائمی روش کارما را تغییر داده است. بررسی ویلیس تاورز واتسون یکی از کارفرمایان آمریکایی در ماه مه نشان داد که انتظار میرفت 22٪ از کارکنان پس از همه گیری در خانه به کار خود ادامه دهند در حالی که این میزان در سال 2019 فقط 7٪ بود.

تقریبا 55٪ از کارفرمایان گفتند که انتظار دارند بعد از رفع نگرانی در مورد ویروس کارمندانشان حداقل یک روز هفته را در خانه کار کنند.

طبق بررسی یک انجمن، بیش از 80٪ کارمندان گفته اند که از این ایده حمایت می کنند. تحلیلگران می گویند چنین تغییراتی می تواند پیامدهای گسترده ای داشته باشد مانند کاهش تقاضا برای املاک اداری و مسکونی در مراکزی از شهر که قیمت بالایی دارند. در حال حاضر اجاره در نیویورک و سانفرانسیسکو کاهش یافته است.

پروفسور بلوم گفت: تغییرات در محل کار ممکن است به سهولت در زمینه مسائل اقتصادی کمک کند اما این موضوع می تواند از جذابیت مراکز شهر کم کند. او گفت: "ممکن است سطح توان مالی نیویورک و سانفرانسیسکو به همان شکلی که در سال 2005 بود برگردد." "اما به طور واضح این طور نیست که این شهرها خالی شوند."

منبع : سازمان بهداشت جهانی 

ترجمه شده توسط: محفوظ الله راشد - محمد جواد محمدی اسد




وبگردی