کینکت, مغز هوشمند کنسول شماست

انقلاب ماکروسافت در صنعت بازی سازی

کینکت بر پایه فن آوری نرم افزاری پایه گذاری شده که به صورت انحصاری توسط کمپانی Rare یکی از زیر شاخه های استودیو های بازی سازی مایکروسافت نوشته شده و مجهز به فن آوری دوربین مسطح می باشد که اطلاعات و تصاویر سه بعدی را به صورت ممتد به وسیله دوربین مادون قرمز ارائه می دهد. این سیستم اسکنر سه بعدی، که به نام کدگذاری رمزدار شناخته می شود تصاویر سه بعدی را به کار می گیرد.

«کینکت» نام جدید محصول مایکروسافت است که برای کنسول XBOX۳۶۰ ساخته شده، تا یکسال پیش که این محصول معرفی شد با نام Project Natal (پروژه ناتال)شناخته می شد،اما امسال در نمایشگاه E۳ با نام Kinect به طور رسمی معرفی و تاریخ عرضه آن نیز اعلام شد، البته در کنار Xbox۳۶۰ Slim.

این محصول به شما یک آزادی بیش از حد انتظار را می دهد، شما می توانید با آن بدون استفاده از هر گونه GamePad (دسته) کاراکتر بازی خود را کنترل کنید، Kinect به زبان ساده یک مغز هوشمند برای کنسول شماست. شما را قادر می سازد تا با کنسول خود ارتباط برقرار کنید، با آن صحبت کنید، کنسولتان از طریق Kinect شما را می شناسد و به شما خوش آمد می گوید، به دستورات شما گوش کرده و عمل می کند و...!

کینکت برای Xbox ۳۶۰ یا به طور اختصار کینکت ابزاری است که توسط آن و بدون هیچ گونه کنترلر و دسته ای می توان بازی های کنسول Xbox ۳۶۰ مایکروسافت را تجربه کرد. این ابزار بر پایه یک وب کم جانبی برای Xbox ۳۶۰ طراحی شده است. با این ابزار کاربر قادر است تا بدون هیچ دسته ای تنها با حرکات بدن و پیغامهای گفتاری با دستگاه ارتباط برقرار کند و به بازی بپردازد. کینکت به رقابت با Wii Remote Plus و Play Sation Move و سیستم حرکتی Play Station Eye کنسولهای Wii و Play Sation ۳ قد علم کرد.

این ابزار با فروش افسانه ای توانست نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرفروش ترین ابزار الکترونیکی ثبت کند. کینکت در ۶۰ روز ابتدایی عرضه اش به طور میانگین روزی ۱۳۳۳۳۳ عدد فروش داشته است که رقمی معادل ۸ میلیون عدد می شود و تا مارچ ۲۰۱۱ این رقم به ۱۰ میلیون رسیده است.

مایکروسافت اعلام کرده است که نرم افزار درایور کینکت ویندوز را در بهار ۲۰۱۱ منتشر خواهد کرد.

● فن آوری کینکت

کینکت بر پایه فن آوری نرم افزاری پایه گذاری شده که به صورت انحصاری توسط کمپانی Rare یکی از زیر شاخه های استودیو های بازی سازی مایکروسافت نوشته شده و مجهز به فن آوری دوربین مسطح می باشد که اطلاعات و تصاویر سه بعدی را به صورت ممتد به وسیله دوربین مادون قرمز ارائه می دهد. این سیستم اسکنر سه بعدی، که به نام کدگذاری رمزدار شناخته می شود تصاویر سه بعدی را به کار می گیرد.

حسگر کینکت شبیه یک استوانه افقی است که بر روی یک محور موتور دار متحرک قرار گرفته و طوری طراحی شده که در عرض بالایی یا پایینی تلویزیون قرار بگیرد.

این ابزار مجهز به دوربین RGB، حسگر عمق و میکروفون می باشد که توسط یک نرم افزار اختصاصی کنترل می شود و قابلیت شناسایی و حرکات بدن به صورت سه بعدی، عمق و شناسایی چهره و صدا را دارد. کینکت با داشتن یک جفت میکروفن برای دریافت صدای محیط و مجهز بودن به ابزار جلوگیری از نویز به شما این امکان را می دهد که به راحتی از طریق Xbox Live و بدون نیاز به هدست و میکروفن با دیگر دوستانتان از طریق Xbox یا Windows Live Messenger کامپیوترشان چت صوتی و تصویری داشته باشید.

حسگر عمق کینکت از یک پروژکتور لیزری مادون قرمز و یک حسگر تک رنگ CMOS تشکیل شده که تصاویر ویدئویی سه بعدی را بدون توجه به میزان نور محیط دریافت می کند.

محدوده قابل دریافت برای کینکت قابل تنظیم است و نرم افزار کینکت می تواند با توجه به گیم پلی (محیط بازی) و شرایط فیزیکی اطراف بازیکن همچون وسایل و اثاث موجود در محیط خود را تطبیق دهد. تصویر مادون قرمز زیر نشان می دهد که کینکت چگونه از طریق لیزر عمق را تشخیص می دهد.

نوآوری جدید مایکروسافت این است که فن آوری به کار رفته در کینکت قادر است به صورت پیشرفته حرکات بدن، چهره و صدای افراد را تشخیص دهد.

طبق ادعای مایکروسافت کینکت می تواند تا ۶ نفر را به صورت همزمان تشخیص دهد که دو نفر آنها می توانند به صورت فعال برای تحلیل حرکات و بازی شناخته شوند. اگرچه PrimeSense تعداد افرادی را که توسط کینکت قابل شناسایی هستند (نه افرادی که قابل بازی کرن هستند) تنها افرادی اعلام کرده که در دید دوربین کینکت قرار می گیرند.

از طریق مهندسی معکوس مشخص شده است که ویدئوی خروجی کینکت ۳۰ Hz می باشد. دوربین RGB،م ۸بیتی کینکت وضوح ۶۴۰×۴۸۰ دارد که از فیلتر رنگی Bayer استفاده می کند. در حالی که حسگر تصویری عمق تک رنگ ۱۱بیتی است و دارای وضوح ۶۴۰×۴۸۰ و دارای سطح حساسیت ۲۰۴۸ می باشد. کینکت در زمان استفاده از نرم افزار Xboxباید در ارتفاع ۱/۲ تا ۳/۵ متری قرار گیرد.

برای بازی با کینکت باید در محدوده ۰/۷ متری تا ۶ متری آن بایستید. حسگر کینکت دارای محدوده دید ۵۷ درجه افقی و ۴۳ درجه عمودی می باشد. پایه موتوردار کینکت قادر است تا ۲۷ درجه به سمت بالا و پایین تغییر زاویه بدهد. میکروفنهای به کار رفته در کینکت دارای کانال های پردازشی ۱۶ بیتی می باشد.

به دلیل اینکه پایه متحرک موتوری کینکت نیاز به برقی بیش از آنچه توسط پورت USB کنسول ارائه می شود، دارد برای استفاده از کینکت در مدلهای قدیمی باید آداپتور مخصوص آنرا به برق متصل کنید و پورت آنرا به دستگاه وصل کنید. در حالی که در Xbox ۳۶۰ S (ایکس باکس اسلیم) که جدیدا طراحی شده یک ورودی جدید AUX برای کینکت طراحی شده که نیازی به اتصال آداپتور برای برق نمی باشد و تنها کافی است تا کینکت را از طریق این ورودی به کنسول وصل کنید.

نرگس محمدی