سوژه مورد نظر را كنار كاكتوس قرار دهید

بدانید در اكثر مواقع یكی دو كار ساده در تنظیم دوربین باعث می شود عكس های خلاق و عالی بگیرید فرقی نمی كند دوربین تان گران و كاملا حرفه یی باشد یا ساده و پیش پا افتاده كافی است به چند نكته خاص و ظریف توجه كنید تا عكس های خانوادگی را متحول كنید برای این كار بیشترین تمركز شما در عكاسی باید روی موضوع , نورپردازی و زاویه عكاسی باشد همین

● چند پیشنهاد ساده‌ برای‌ عكاسی‌

خیلی‌ از مردم‌ دوست‌ دارند از خانواده‌ و دوستانشان‌ در لحظات‌ خوش‌ سفر یا تعطیلات‌ عكس‌ بگیرند. خیلی‌ها دوست‌ دارند از فضاهای‌ زیبا و بكر با همسر یا خانواده‌شان‌ عكس‌ داشته‌ باشند و كمی‌ هم‌ چاشنی‌ خلاقیت‌ به‌ عكس‌شان‌ اضافه‌ كنند.اما معمولا بعد از چاپ‌ و دیدن‌ عكس‌ها ، از نتیجه‌ كار راضی‌ نیستند و معتقدند عكس‌ها شباهتی‌ به‌ آن‌ لحظات‌ شاد و زیبا ندارد.

بد نیست‌، بدانید در اكثر مواقع‌ یكی‌ دو كار ساده‌ در تنظیم‌ دوربین‌ باعث‌ می‌ شود عكس‌های‌ خلاق‌ و عالی‌ بگیرید فرقی‌ نمی‌ كند دوربین‌تان‌ گران‌ و كاملا حرفه‌یی‌ باشد یا ساده‌ و پیش‌ پا افتاده؛ كافی‌ است‌ به‌ چند نكته‌ خاص‌ و ظریف‌ توجه‌ كنید تا عكس‌های‌ خانوادگی‌ را متحول‌ كنید. برای‌ این‌ كار بیشترین‌ تمركز شما در عكاسی‌ باید روی‌ موضوع‌، نورپردازی‌ و زاویه‌ عكاسی‌ باشد. همین‌!

● موضوع‌

بد نیست‌ سری‌ به‌ مجلات‌ مورد علاقه‌ تان‌ بزنید و ببینید عكاسان‌ حرفه‌یی‌ چطور سوژه‌ خود را در قاب‌ قرار می‌دهند؛ جمع‌ كردن‌ گروهی‌ از آدم‌ها یا اشیای‌ مختلف‌ با هم‌ در یك‌ قاب‌، یكی‌ از روش‌های‌ این‌ عكاسان‌ است‌ و مجزا كردن‌ سوژه‌ به‌ شكل‌ خاص‌ و مستقل‌ روش‌ دیگر. اما باید توجه‌ كنید كه‌ چه‌ كسی‌ در میان‌ آدم‌های‌ درون‌ قاب‌ برایتان‌ مهم‌ تر است‌ و همین‌ طور می‌ خواهید آنها به‌ چه‌ چیزی‌ خیره‌ شوند؛ دوربین‌، سمت‌ چپ‌ یا راست‌ كادر یا ...

عكاسی‌ از آدم‌ها یا موضوع‌های‌ مختلف‌ دستمایه‌ خوبی‌ برای‌ تمرین‌ است‌. یك‌ گروه‌ از آدم‌هایی‌ كه‌ با هم‌ ایستاده‌اند، می‌توانند به‌ سمت‌ دوربین‌ بچرخند و در حالت‌ كاملا طبیعی‌ خودشان‌ در عكس‌ ثبت‌ شوند.

همیشه‌ باید از آدم‌ های‌ توی‌ كادر بخواهید كه‌ طبیعی‌ باشند. مثلا آنها را كنار هم‌ به‌ شكل‌ تصادفی‌ بنشانید. این‌ كار عكس‌ را طبیعی‌تر از زمانی‌ می‌كند كه‌ مثل‌ بچه‌های‌ مدرسه‌ یا گروه‌ سرود سرد و سفت‌ كنار هم‌ قرار می‌ گیرند. به‌ اطراف‌ سوژه‌ هم‌ توجه‌ كنید. رنگ‌ و اشكال‌ اطراف‌ برای‌ تنوع‌ عكس‌ خیلی‌ مهم‌ است‌. اگر می‌ خواهید از كارمندهای‌ اداره‌ در محیط‌ داخلی‌ پرتره‌ بگیرید، چرا از آنها نمی‌ خواهید كنار آب‌ سردكن‌ در حالی‌ كه‌ گپ‌ می‌زنند و می‌خندند، بایستند؟ یا چرا در حال‌ كار و در حالت‌ طبیعی‌ آنها را شكار نمی‌ كنید؟

هر چقدر پس‌زمینه‌ و اطراف‌ موضوع‌ طبیعی‌تر باشد عكس‌ نهایی‌ طبیعی‌تر به‌ نظر می‌رسد. هر چقدر عكس‌ها مصنوعی‌ و با ژست‌ های‌ غیرمعمول‌ باشند، از جذابیت‌ تصویر كم‌ می‌شود و به‌ دلتان‌ نمی‌ چسبد. (هر چند شاید در موارد نادری‌، این‌ نوع‌ عكس‌ها بیشتر جواب‌ دهد.)

در فضای‌ خارجی‌ و باز، مواردی‌ مثل‌ گل‌ و درخت‌ با توجه‌ به‌ نیاز شما برای‌ قرار گرفتن‌ در كادر اهمیت‌ پیدا می‌ كنند. وقتی‌ صحنه‌یی‌ را می‌ بینید به‌ عكس‌ نهایی‌ فكر كنید و اینكه‌ چقدر از این‌ عناصر مهم‌ است‌ كه‌ در عكس‌ باشند. این‌ جور مواقع‌ از خود بپرسید، آیا می‌ خواهید جزییات‌ یك‌ گل‌ را نشان‌ دهید یا تمام‌ گل‌های‌ روی‌ یك‌ تپه‌ را؟

گاهی‌ وجود بعضی‌ چیزها در عكس‌ می‌ تواند به‌ نشان‌ دادن‌ اندازه‌، ابهت‌ یا كوچكی‌ سوژه‌ كمك‌ كند. مثلا شخصی‌ كه‌ كنار یك‌ كاكتوس‌ ایستاده‌، می‌ تواند نشان‌ دهد كه‌ كاكتوس‌ چقدر بزرگ‌ است‌.

اصلی‌ترین‌ اشكال‌ عكس‌های‌ آماتور این‌ است‌ كه‌ پس‌زمینه‌ شلوغی‌ دارند كه‌ ربطی‌ به‌ سوژه‌ ندارد. با كمی‌ نزدیك‌ شدن‌ یا زوم‌ كردن‌ به‌ سوژه‌، سعی‌ كنید موضوع‌ را از فضای‌ اطراف‌، مجزا و برجسته‌ كنید. نزدیك‌تر شدن‌ به‌ موضوع‌ می‌تواند كمك‌ كند تا جزییات‌ بیشتری‌ را از سوژه‌ نشان‌ دهید، نه‌ جزییات‌ محیط‌ را. باید مواظب‌ باشید و بدانید كه‌ چطور با دوربین‌ این‌ كار را بكنید و با شناخت‌ میزان‌ فوكوس‌ دوربین‌ از نظر تكنیكی‌، به‌ سوژه‌ نزدیك‌ شوید.

بعضی‌ از بهترین‌ پرتره‌های‌ آدم‌ها ، آنهایی‌ هستند كه‌ كادر را پركرده‌اند و جزییات‌، حالت‌ چهره‌ و حس‌های‌ انسانی‌ لابه‌ لای‌ خطوط‌ صورت‌ پیداست‌.

● نور

برای‌ اینكه‌ بتوانید عكس‌ های‌ بهتری‌ بگیرید، مراقب‌ نورپردازی‌ باشید. مطمئن‌ باشید، حتی‌ با ساده‌ ترین‌ دوربین‌ وتجهیزات‌ عكاسی‌ باید جهت‌، زاویه‌ و كیفیت‌ نور خود را بخاطر تاثیر بر عكس‌ در نظر بگیرید.

برخلاف‌ اینكه‌ بیشتر عكاسان‌ آماتور فكرمی‌كنند برای‌ عكاسی‌ به‌ مقدار زیادی‌ نور احتیاج‌ دارند، بیشتر دوربین‌ها با نور غیرمستقیم‌، عكس‌های‌ بهتری‌ می‌گیرند. نورزیاد مثل‌ نور نیمه‌ روز یا ظهر یا نور فلاش‌ دوربین‌ در فضای‌ داخلی‌ عكس‌ها را با بدترین‌ حالت‌ مواجه‌ می‌ كنند.

می‌ توانید در محیط‌ های‌ داخلی‌ جلو فلاش‌ را با پارچه‌ سفید نازك‌ بپوشانید تا باعث‌ جذب‌ بخشی‌ از نور و یك‌ دستی‌ آن‌ شود و روی‌ سوژه‌ لكه‌ نورانی‌ به‌ وجود نیاید.

همینطور جهت‌ تابش‌ نور، مشكلاتی‌ را برای‌ عكس‌ به‌ وجود می‌ آورد، مثلا اگرصورت‌ سوژه‌ رو به‌ آفتاب‌ باشد، نور تند اثر خوبی‌ ندارد اما اگر پشت‌ به‌ خورشید باشد، صورتش‌ تیره‌ یا ضدنور شده‌ و ممكن‌ است‌ لكه‌ های‌ نور خورشید را داخل‌ لنز داشته‌ باشید كه‌ روی‌ عكس‌ هم‌ بیفتد. اما اگر بتوانید از نور غیرمستقیم‌ استفاده‌ كنید، دیگرنگرانی‌ برای‌ سایه‌ و روشن‌ عكس‌ نخواهید داشت‌.

غروب‌ و صبح‌ زود بهترین‌ زمان‌ برای‌ عكاسی‌ است‌ و ظهر بدترین‌ زمان‌؛ این‌ را همه‌ عكاسان‌ حرفه‌یی‌ می‌ دانند و فرق‌ كارشان‌ با یكدیگر در همین‌ زمان‌شناسی‌ است‌.

با این‌ حال‌ اگر مجبورید در آفتاب‌ عكاسی‌ كنید، مطمئن‌ شوید كه‌ نور خورشید به‌ شكل‌ مستقیم‌ به‌ دوربین‌ نمی‌ تابد.

● زاویه‌

انتخاب‌ زاویه‌ باعث‌ تغییرات‌ جالبی‌ در عكس‌ها می‌ شود. از تغییر زاویه‌ وحركت‌ اطراف‌ سوژه‌ برای‌ امتحان‌ و دیدن‌ زاویه‌ های‌ مختلف‌ از بالا، پایین‌، چپ‌ و راست‌ وحتی‌ نزدیك‌ به‌ زمین‌ نترسید.

سوژه‌ را در جاهای‌ مختلف‌ كادر قرار دهید و كمتر آن‌ را وسط‌ كادر بگذارید. مدت‌ هاست‌ كه‌ دیگر عكاسان‌ حرفه‌یی‌ سوژه‌ را وسط‌ كادر قرار نمی‌ دهند.

این‌ واقعیت‌ را بپذیرید كه‌ اگر تجربه‌ و تمرین‌ داشته‌ باشید، با وجود عكس‌های‌ بدی‌ كه‌ می‌گیرید می‌توانید حرفه‌یی‌ شوید؛ باید مدام‌ از خود سوال‌ كنید كه‌ چطور و با چه‌ تغییری‌ می‌توانستید عكس‌ بهتری‌ بگیرید؟

در این‌ شرایط‌ ، تمرین‌ و تجربه‌ بی‌ ارزش‌ نیست‌. باید یاد بگیرید كه‌ دوربین‌تان‌ چه‌ كارهایی‌ می‌تواند بكند تا با تجربه‌ شما همراه‌ شود؟

● چند توصیه‌

۱) پیش‌ از هر چیز مطمئن‌ شوید كه‌ دوربین‌ را محكم‌ نگه‌ داشته‌اید. یكی‌ از مهمترین‌ دلایل‌ خراب‌ شدن‌ عكس‌ها لرزش‌ دوربین‌ در دست‌ عكاس‌ است‌. اگر در نور ضعیف‌ یا در شب‌ عكس‌ می‌گیرید بهتر است‌ دست‌تان‌ را به‌ جایی‌ تكیه‌ دهید. تكان‌ خوردن‌ دوربین‌ در این‌ مواقع‌ تاثیر بیشتری‌ بر تار شدن‌ عكس‌ خواهد داشت‌.

۲) به‌ تركیب‌بندی‌ سوژه‌ در كادر توجه‌ كنید. هنگامی‌ كه‌ عكس‌ پرتره‌ می‌گیرید سعی‌ كنید كادر را با چهره‌ او پر كنید. این‌ كار موجب‌ می‌شود چهره‌ تبدیل‌ به‌ كانون‌ توجه‌ عكس‌ شود. هر بار كادر را تغییر می‌دهید نگاهی‌ هم‌ به‌ پس‌زمینه‌ بیندازید. یك‌ لامپ‌ مزاحم‌ در پشت‌ سر سوژه‌ می‌تواند عكس‌ شما را خراب‌ كند.

۳) عكاسی‌ از مناظر طبیعی‌ جذاب‌ترین‌ نوع‌ عكاسی‌ است‌. این‌ كار برای‌ آماتورها هم‌ مفید است‌، چرا كه‌ در طبیعت‌ كمتر با سوژه‌های‌ در حال‌ حركت‌ مواجه‌اید. دراماتیك‌ترین‌ صحنه‌های‌ طبیعت‌، طلوع‌ و غروب‌ خورشید هستند. سعی‌ كنید محل‌ مناسبی‌ پیدا كنید و خود را بیست‌ دقیقه‌ قبل‌ از طلوع‌ یا غروب‌ خورشید به‌ آن‌ برسانید.

۴) به‌ عكاس‌ها توصیه‌ می‌شود پشت‌ به‌ آفتاب‌ عكس‌ بگیرند. اما لازم‌ نیست‌ خیلی‌ هم‌ نگران‌ محل‌ خورشید در آسمان‌ باشید. بعضی‌ وقت‌ها لازم‌ است‌ جسارت‌ به‌ خرج‌ دهید. اصلا یك‌ بار دوربین‌تان‌ را به‌ سمت‌ خورشید بگیرید و عكس‌ بگیرید. خورشید پنهان‌ پشت‌ ابرها یا تنه‌ درخت‌ها تصاویر شگفت‌انگیزی‌ خلق‌ خواهد كرد.

۵) كمی‌ هم‌ تفریح‌ كنید. برای‌ عكاسی‌ نیازی‌ به‌ نور كافی‌ نیست‌. با نورها و سرعت‌ دوربین‌ بازی‌ كنید. از فیلم‌هایی‌ به‌ حساسیت‌ بالا استفاده‌ كنید (۴۰۰، ۸۰۰ و حتی‌ ۱۶۰۰) و از هر چیزی‌ كه‌ دیدید عكس‌ بگیرید. با كمی‌ اعتماد به‌ نفس‌ نتیجه‌ عكس‌هایتان‌ مثل‌ حرفه‌یی‌ها خواهد شد.

آزاده‌ عصاران‌