مقدمه ای بر معرفی مفاهیم فنی لنزها

مطلب پیش روی شما در واقع مقدمه ای است بر یک سلسله مطالب در تشریح ویژگی های فنی لنز های شرکت نیکون اما پیش از ورود به آن مطالب , بنظر میرسد که لازم است مقدمه ای بر مفاهیم اولیه و پایه ای لنزها داشته باشیم که به آغاز مطالب بعدی کمک خواهد کرد

مطلب پیش روی شما در واقع مقدمه‌ای است بر یک سلسله مطالب در تشریح ویژگی‌های فنی لنز‌های شرکت نیکون. اما پیش از ورود به آن مطالب ، بنظر میرسد که لازم است مقدمه ای بر مفاهیم اولیه و پایه‌ای لنزها داشته باشیم که به آغاز مطالب بعدی کمک خواهد کرد.بر روی هر لنز عکاسی یک سری مشخصات برای معرفی لنز حک شده است. مهمترین آنها را به سادگی در رینگ جلوی هر لنزی خواهید یافت. این مشخصات شامل: نام شرکت سازنده، فاصله کانونی، بازترین دهانه دیافراگم و اندازه قطر رینگ لنز جلوی لنز است. اجازه بدهید از آخر به اول برگردیم. این آخری که همراه علامت ? ( بخوانید فی) قطر رینگ جلوی لنز را به میلیمتر نشان میدهد، که مشخص کننده اندازه فیلترها( یا هر وسیله‌ای که به لنز شما الحاق میشود) می‌باشد."بازترین عدد دیافراگم" به شکل‌های مختلف نوشته میشود، به طور مثال ۱:۱.۴D یا f/۱.۴D. احتمالا بسیاری از شما از کتاب فیزیک دوم دبیرستان ( البته رشته ریاضی نظام قدیم) فرمول ساده‌ای را به خاطر دارید که عدد دیافراگم با آن محاسبه میشد. عدد دیافراگم برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر دهانه مفید لنز. به کمک این فرمول دو نکته را میتوانیم تشریح کنیم. اول آنکه، این فرمول نشان میدهد که عدد دیافراگم رابطه معکوس با دهانه مفید لنز( که با دیافراگم کنترل میشود) دارد. در نتیجه کوچکتر بودن این عدد، نشان دهنده دیافراگم بازتر است. پس هر چه " بازترین عدد دیافراگم" لنز کوچکترتر باشد نشان میدهد که لنز میتواند مقدار بیشتری نور را از خود در بازترین حالت لنز عبور دهد. در نتیجه عکاس میتواند با سرعت بالاتر فیلم یا سنسور را در معرض نور قرار دهد. به همین جهت هر چه این عدد کوچکتر باشد اصطلاحا میگویند لنز سریعتر است. نکته دوم آنکه، همانطور که در فرمول دیدیم این عدد به فاصله کانونی نیز وابسته است. بهمین جهت است که شما بروی لنزهای با فاصله کانونی متغییر (زوم) برای بازترین عدد دیافراگم دو عدد به جای یک عدد خواهید دید مثلاf/ ۳.۴-۵.۶ . این اعداد در واقع معادل عدد دیافراگم برای بازترین وضعیت دیافراگم در وایدترین و تله‌ترین حالت لنز است.به فاصله کانونی میرسیم، همه میدانند که تقریبا مهمترین ویژگی هر لنز را با این عدد معرفی میکنند وعموما دسته بندی لنزها بر اساس این عدد انجام میشود. ما لنزها را به دو دسته عمومی، لنزهای با فاصله کانونی ثابت و متغیر (زوم) تقسیم میکنیم. از طرف دیگرما لنزها را با سه اصطلاح واید ، نرمال و تله دسته بندی می‌کنیم . به طور عمومی لنزهای با فاصله کانونی کمتر از لنز نرمال را واید نامیده و به لنزهای با فاصله کانونی طولانی تر از لنز نرمال تله گفته میشود.از نظر اپتیکی لنزی که دارای زاویه دید ۴۵ درجه باشد لنز نرمال گفته میشود. بواسطه عمومیت دوربین‌های ۱۳۵ اغلب عکاسان مبتدی تصور میکنند که هر لنز ۵۰ میلیمتری، لنز نرمال است. درحالی که، لنزی دارای زاویه دید ۴۵ درجه است که: دارای فاصله کانونی برابر قطر گیت دوربین باشد، اندازه گیت همان اندازه نگاتیو یا سنسور دوربین است. از آنجایی که اندازه استاندارد نگاتیو دوربینهای ۱۳۵ به اندازه ۲۴*۳۶ میلیمتر است. پس در واقع لنز نرمال برای این دوربین‌ها دارای فاصله کانونی ۴۳ میلیمتر خواهد بود. طبیعی است که به طورمثال برای دوربین‌های قطع متوسط ( یا همان ۱۲۰) که دارای اندازه نگاتیو بزرگتری هستند لنز نرمال دارای فاصله کانونی طولانی‌تری است. در دوربین ها قطع متوسط ، معمو‌ل‌ترین اندازه نگاتیو۶۰*۶۰ م م ( و گاهی ۹۰*۶۰ م م) میباشد. پس در نوع معمول این استاندارد، لنز نرمال دارای فاصله کانونی ۸۵ م م است. از همین جا دوستداران عکاسی دیجیتال دلیل ضریب فاصله کانونی برای معادل سازی لنز با استاندارد ۱۳۵ برای دوربینهای دیجیتال را حدس میزنند، چرا که سنسور دوربین های دیجیتال عموما کوچکتر از اندازه استاندارد ۱۳۵ است. در واقع چون اغلب عکاسان تلقی‌شان از لنزها بر اساس استاندارد ۱۳۵ است از این ضریب استفاده میشود تا بدانیم با چه لنزی مواجه هستیم. از آنجایی که سنسور دوربین‌های دیجیتال دارای اندازه‌های مختلفی هستند، این ضریب نیز ثابت نیست. مثلا برای Nikon D۷۰ این ضریب ۱.۵ و برای دوربین‌های Canon EOS ۳۰۰ D, EOS ۱۰D ضریب ۱.۶ است و یا برای Canon EOS ۱D این ضریب ۱.۳ است. البته در میان دوربین‌های دیجیتال، دو دوربین بسیار مشهور Canon EOS ۱Ds و Kodak ۱۴n Pro بواسطه مجهز بودن به سنسوری با اندازه استاندارد ۱۳۵ از این قاعده مستثنی هستند.در اینجا بد نیست که برخی از لنزهای مشهور در استاندارد ۱۳۵ را معرفی کنیم. در عکاسی معماری و طبیعت لنزهای واید ۲۴ م م و ۲۸ م م در کنار لنزهای چشم ماهی ( لنزهای با فاصله کانونی خیلی کوتاه ) بسیار پر طرفدار هستند. لنزهای تله ۸۵ م م ، ۱۰۵ م م همین طور ۱۳۵ م م، بعنوان لنزهای مرسوم در عکاسی پرتره شناخته میشوند. در عکاسی ژونالیستی، بخصوص عکاسی ورزشی لنزهای تله قوی ( بخصوص لنزهای با فاصله کانونی بلند تر از ۲۰۰ م م ) به خصوص با عدد دیافراگم کوچک که به اصطلاح لنزهای سریع نامیده میشوند مورد نوجه هستند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.