جلای بازیافته داوود

مجسمه داوود كه مظهر زیبایی مردانه در هنر غرب شناخته شده , ۶ تن وزن دارد و ارتفاعش ۵متر است میكل آنژ مجسمه داوود را در سال ۱۵۰۱ به سفارش اتحادیه تاجران پشم فلورانس و از یك قطعه مرمر یك پارچه ساخت

مجسمه‌ داوود ساخته‌ میكل‌ آنژ مجسمه‌ ساز ایتالیایی‌ كه‌ به‌ مناسبت‌ پانصد سالگی‌ اش‌ پاك‌ و مرمت‌ شده‌ این‌ هفته‌ در گالری‌ آكادمیا در شهر فلورانس‌ پرده‌ برداری‌ شد.

این‌ پاكسازی‌ كه‌ نزدیك‌ به‌ یك‌ سال‌ طول‌ كشید، موضوع‌ مخالفت‌ های‌ فراوان‌ از طرف‌ كارشناسان‌ آثار هنری‌ بود كه‌ نگران‌ صدمه‌ دیدن‌ مجسمه‌ بودند. عملیات‌ زدودن‌ لایه‌ های‌ زنگاری‌ كه‌ مجسمه‌ را پوشانده‌ بود در گالری‌ آكادمیا محل‌ نمایش‌ مجسمه‌ و در معرض‌ دید عموم‌ انجام‌ گرفت‌.

اولین‌ مسئول‌ این‌ طرح‌ به‌ دلیل‌ مخالفت‌ با استفاده‌ از آب‌ برای‌ پاكسازی‌ مجسمه‌ از كار خود استعفا داد. او می‌ خواست‌ این‌ كار را تنها با استفاده‌ از قلم‌ موی‌ خشك‌ انجام‌ دهد. فرانكا فالتی‌ مدیر گالری‌ آكادمیا معتقد است‌ این‌ كار كافی‌ نبود و برای‌ بازگرداندن‌ جوانی‌ جاودانی‌ كه‌ میكل‌ آنژ به‌ داوود داده‌ است‌ باید از آب‌ استفاده‌ می‌ شد.

سینزیا پارنیونی‌، كارشناس‌ هنری‌ كه‌ پروژه‌ را به‌ اتمام‌ رساند و گروه‌ همكارانش‌، به‌ كمك‌ پنبه‌ و آب‌ مقطر لایه‌ به‌ لایه‌ جرمی‌ را كه‌ به‌ مرور زمان‌ مجسمه‌ را پوشانده‌ بود زدودند و حفره‌هایی‌ را كه‌ با خاك‌ پر شده‌ بودند، مرمت‌ كردند. مخالفان‌ این‌ پاكسازی‌ معتقدند خطرات‌ این‌ كار تا به‌ حال‌ ارزیابی‌ نشده‌ و لازم‌ هم‌ نبوده‌ است‌.

آنها با احتمال‌ آسیب‌ رساندن‌ به‌ مجسمه‌ تنها به‌ قصد زیبا ساختن‌ آن‌ مخالف‌ بودند. خانم‌ پارنیونی‌ مدعی‌ است‌ كه‌ مجسمه‌ داوود هیچ‌ تغییری‌ نكرده‌ جز اینكه‌ از درخشش‌ بیشتری‌ بر خوردار شده‌ است‌. او می‌ گوید كه‌ در طول‌ عملیات‌ پاكسازی‌، با حضور روزمره‌ در مقابل‌ این‌ اثر میكل‌ آنژ، نبوغ‌ این‌ هنرمند عصر رنسانس‌ را حس‌ كرده‌ است‌.

مجسمه‌ داوود كه‌ مظهر زیبایی‌ مردانه‌ در هنر غرب‌ شناخته‌ شده‌، ۶ تن‌ وزن‌ دارد و ارتفاعش‌ ۵متر است‌.میكل‌ آنژ مجسمه‌ داوود را در سال‌ ۱۵۰۱ به‌ سفارش‌ اتحادیه‌ تاجران‌ پشم‌ فلورانس‌ و از یك‌ قطعه‌ مرمر یك‌ پارچه‌ ساخت‌.داوود چند قرن‌ در میدان‌ شهر فلورانس‌ در معرض‌ تعرضات‌ طبیعت‌ قرار داشت‌، در ۱۵۲۷ در حین‌ تظاهراتی‌ صدمه‌ دید و در ۱۸۴۳ آن‌ را با اسید كلریك‌ شست‌وشو دادند.

در ۱۸۷۳ مجسمه‌ برای‌ حفاظت‌ بیشتر به‌ گالری‌ آكادمیا منتقل‌ شد و در ۱۹۹۱ یك‌ نقاش‌ ایتالیایی‌ با چكشی‌ كه‌ زیر كتش‌ پنهان‌ كرده‌ بود به‌ آن‌ حمله‌ كرد و یكی‌ از انگشت‌ های‌ پای‌ چپش‌ را شكست‌. برهنه‌ بودن‌ داوود هم‌ خود موضوع‌ ابتكارات‌ مختلفی‌ برای‌ پوشاندنش‌ بوده‌ است‌.

گفته‌ شده‌، میكل‌ آنژ طلاسازی‌ را مامور ساختن‌ كمربند مشبكی‌ از مس‌ كرد تا عریانی‌ های‌ داوود را بپوشاند.روایتی‌ از استفاده‌ از این‌ كمربند بر روی‌ مجسمه‌ وجود ندارد اما در طول‌ قرن‌ نوزدهم‌ یك‌ برگ‌ انجیر گچی‌ پوشش‌ داوود بوده‌ است‌. امروز مجسمه‌ برهنه‌ داوود با جلای‌ تازه‌ اش‌، ایستاده‌ بر پایه‌ یی‌ تازه‌ ساخته‌، در زیر گنبد شیشه‌ یی‌ كوچكی‌، در حالی‌ كه‌ از همه‌ طرف‌ نور پردازی‌ شده‌ در گالری‌ آكادمیا برای‌ تماشای‌ عموم‌ عرضه‌ شده‌ است‌.

فرانكا فالتی‌، مدیر آكادمیا گفته‌ است‌ از این‌ به‌ بعد داوود هر سال‌ هشت‌ بار بازبینی‌ و گردگیری‌ خواهد شد. از این‌ مجسمه‌ سالانه‌ بیش‌ از یك‌ میلیون‌ نفر بازدید می‌ كنند.