تعزيه يا شبيهخوانى در اصل نمايشى است برپايهٔ قصهها و روايات مربوط به زندگى و مصائب خاندان پيامبر اسلام و بخصوص وقايع ماه محرم سال ۶۱ هجرى در کربلا براى امام حسين (ع) و خاندانش. ابتدا دستههايى وجود داشتند که از برابر تماشاچيان مىگذشتند و با سينه زدن، زنجير زدن و کوبيدن سنج و نظاير آن و حمل نشانهها و علمها و نيز همآوازى و همسرائى در خواندن نوحه، ماجراى کربلا را به مردم يادآورى مىکردند. در مرحلهٔ بعد آوازها کمتر شد و نشانهها بيشتر و يکى دو واقعهخوان ماجراى کربلا را نقل مىکردند و سنج و طبل و نوجه آنها را همراهى مىکرد. چندى بعد، تعدادى از نقالان، چند شبيه يا لباسهاى نزديک به واقعيت، شبيهسازى مصائب خود را شرح مىدادند. در مرحلهٔ بعد، شبيهها با هم گفت و شنيد مىکردند. بعد بازيگران پديد آمدند. در آخرين نيم قرن دورهٔ صفويه، تعزيه تحول نهائى خود را طى کرده و به شکلى که مىشناسيم در آمد.بدليل حفظ حرمت، فقط مردان در اين دستهها حضور مىيافتند و نقش زنان را جوانان کم سال بازى مىکردند.
در ابتداى دورهٔ قاجاريه، تعزيه، بدليل حمايت شاهان و طبقهٔ مرفه جديد بازرگان و سياسي، دامنهدار تر شد. بعدها در نمايشخانههاى موقت بنام تکيه يا حسينيه اين نمايشها اجرا مىشدند. تاريخ دقيق ساختمان يکى از اين تکيههاى ثابت يعنى تکيهٔ نوروزخان، ۱۱۷۷ ش مقارن اوايل سالهاى سلطنت فتحعلىشاه است.
در نخستين مراحل تعزيه، بسيارى از نقالان مذهبى و غيرمذهبى به بازى در آن پرداختند. به اين ترتيب تعزيه از مايه و سبک نقالى تأثير گرفت. تعزيه در دورهٔ ناصرالدين شاه قاجار به اوج خود شکوه و توسعه خود رسيد. ساختمان مدور تکيه دولت در چهار طبقه، مجللترين نمايشخانههاى تعزيه بوده است. همينطور مىتوان از تکيهٔ شاهي، تکيهٔ ولىخان، سپهسالار، تکيه قورخانه، تکيه سرچشمه، تکيه عزتالدوله، تکيه نوروزخان، تکيه چهل تن، تکيه سيد ناصرالدين و ... ياد کرد.
متن تعزيه يا تعزيهنامه، اغلب به شعر بود و شعر تعزيه عاميانه بود. زمينه شعرى تعزيه را رسم مرثيهسرايى ايجاد مىکرد و وقايع و داستانش را اساطير و حماسههاى مذهبى که از طريق نقالى مذهبى به او رسيده بود، تشکيل مىداد.
از اوايل دورهٔ ناصرالدينشاه نوعى مقدمه به تعزيه اضافه شد که پيشواقعه خوانده مىشد. کمکم شکلى از تعزيه با رنگ هزل و مضحکه و مسخره بوجود آمده که ?گوشه? نام گرفت، گوشه تعزيه نامهاى بود تفننى و فکاهى که افراد آن اشخاص اساطير مذهبى اسلامى بودند.
هر تعزيهنامهٔ کامل را يک مجلس يا دستگاه مىگفتند و به اشخاص بازى شبيه گفته مىشد. به کارگردان نيز تعزيهگردان يا شبيهگردان يا استاد مىگفتند.
پس از دورهٔ ناصرالدينشاه از اهميت و جلال تعزيه کمکم کاسته شد، اما عموميت آن محفوظ ماند. در دورهٔ محمدشاه و احمدشاه ، تعزيه تدريجاً حمايت اشراف را از دست داد.
در تعزيه موسيقى جايگاه مهمى داشت و تعدادى سنت در موسيقى از طريق اجراى تعزيه بوجود آمد. يکى از ازرشهاى نمايشى آوازهاى تعزيه در آن بود که قطعهها و مقامهاى موسيقى با موضوع و شخص انطباق مىيافت.دستههاى نوازنده موسيقى در هيئتهاى هفت يا هشت نفرى قرار مىگرفتند و سازها عبارت بود از شيپور، ني، قرهني، طبل، دهل، کرنا و سنج.