آفتاب

داروهای ترک اعتیاد، از تبلیغات تا واقعیت!



این روزها تبلیغات داروها و یا پکیج های گیاهی ترک اعتیاد را زیاد می شنویم و می بینیم . تقریبا در اکثر ها آنها واژه 100% گیاهی و تضمینی را می بینیم . ولی آیا واقعیت همان چیزی است که تبلیغ می شود؟

اخیرا تحقیقی بر روی تعدادی از داروهای گیاهی ترک اعتیاد که توسط برخی عطاری ها و یا از طریق رسانه های مجازی به فروش می رسند انجام گرفته و نتایج بدست آمده جالب و قابل تامل بود.
اول آنکه اکثر آنها دارای نام و نشان مشخص و تولید کننده قانونی نبودند . دوم آنکه هیچ ماده یا دارویی با ریشه گیاهی در آنها یافت نگردید و سوم آنکه تقریبا تمام آنها شامل مخلوطی از داروهای اپیوئیدی ، ضد افسردگی ، مسکن و مشتقات تریاک و ترامادون بوده که هیچ کدام تاثیر مستقیمی جهت ترک اعتیاد نداشته  و حتی می توانند سبب وابستگی فرد به داروهای جدید نیز گردند.
در برخی از آنها که برخی مواد گیاهی مشاهده شد ، عمدتا گیاهان رایج با خاصیت آرام بخشی بوده که گاهی توسط بسیاری از ما برای آرامش اعصاب ، خواب آور و .. ، روزانه مصرف می گردد .
داروهای گیاهی رایج آرامبخش که به صورت معمول و در مقادیر کم مصرف می شوند عموما خطری برای سلامت افراد ندارند و در دراز مدت می توانند باعث اثرات مطلوبی نیز گردند ولی حتی همین داروهای گیاهی نیز باید تحت نظر پزشک و یا متخصص داروهای گیاهی مصرف گردند. اینکه گفته می شود متخصصین داروهای گیاهی منظور گیاه پزشکان و متخصصان تحصیلکرده گیاه دارویی هستند و نه هر شخصی که اقدام به فروش داروهای گیاهی می نماید.
 علت آن است که مصرف همزمان چند داروی گیاهی با هم و یا داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی می توانند باعث تداخل دارویی گردند و برای افراد خطر آفرین گردند.
حتی برخی افراد ،دارای بیماری هایی هستند که مصرف خودسرانه داروهای گیاهی نیز می تواند باعث تشدید آن بیماری گردد و حتی صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نمایند .
هیچ گاه نباید فکر کنید که دارویی که گیاهی است، حتما بی خطر نیز هست .
به یاد داشته باشید تریاک، حشیش ، کوکائین ، هروئین، همگی با ریشه گیاهی هستند و می دانید که چه آسیب هایی را به انسان وارد می نمایند!


 داروهای ترک اعتیاد


بنابراین هیچ دارویی ، چه گیاهی و چه شیمیایی را نباید به صرف پیشنهاد دوستان ، آشنایان و یا تبلیغات مصرف نمود و حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز گردد.
یکی از بهترین راه ها برای مشاوره و ترک اعتیاد ، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و یا کمپ های ترک اعتیاد است .
در یک مرکز یا کمپ ترک اعتیاد خصوصی و دارای مجوز از سازمان بهزیستی ، پزشک متخصص ، مشاور و روانشناسانی حضور دارند که ضمن معاینه و مشاوره با بیمار و آگاهی از شرایط جسمی و روحی وی ، بهترین راه درمانی را پیشنهاد می دهند.
الزما مراجعه به مرکز ترک اعتیاد به معنی بستری شدن در آن مرکز نیست و افراد و یا خانواده ها می توانند با مراجعه به این مراکز ، از مشاوره های تخصصی و تجویز دارویی پزشک متخصص آن مرکز بهره مند گردند.

بهترین پیشنهاد برای ترک اعتیاد

همانطور که در بالا گفته شد ، بهترین پشنهاد برای ترک اعتیاد ، مراجعه به یک کمپ ترک اعتیاد خصوصی قانونی و دارای مجوز از سازمان بهزیستی است . بهتر است بیماران برای ترک برای 3 الی 4 هفته در کمپ بستری گردند .
مشاوره ها ، معاینات پزشکی و آموزش هایی که افراد تحت درمان در کمپ ترک اعتیاد می بینند ، بسیار بهتر از ترک در خانه است .
در خانه ، امکان لغزش در زمان ترک زیاد است و چون اطرافیان اصول رفتار و برخورد با یک معتاد در حال ترک را به درستی نمی دانند ، به جای کمک به بهبودی او ، شرایط ترک را بدتر می نمایند.
توصیه مهم این است که قبل از مراجعه به یک کمپ ترک اعتیاد و یا مرکز درمانی از سابقه ، اصالت و قانونی بودن آن اطمینان حاصل نمایید .
جهت گرفتن مشاوره و آشنایی با یکی از کمپ های ترک اعتیاد خصوصی دارای مجوز در تهران ، بر روی آدرس وبسایت زیر کلیک نمایید:
https://rahebidari.com




وبگردی