آفتاب

شعرخوانی برای شهریار مُلک سخن در سی و سومین سال وفات



پیشکسوتان و شاعران زبان و ادبیات پارسی و ترکی به مناسبت روز شعر و ادب پارسی و سی و سومین سالروز درگذشت استاد شهریار گردهم آمده و این روز ملی را با خواندن اشعاری به زبان فارسی و ترکی گرامی داشتند.

ایرنا: ششمین همایش ملی گرامیداشت استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شامگاه شنبه ۲۷ شهریورماه در سالن همایش های بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار برگزار شد. در این مراسم مهدی عباسی، عضو شورای شهر اسلامی تهران و تعدادی از شاعران و پیشکسوتان شعر و ادب پارسی و ترکی حضور داشتند.

عباسی در این آیین با بیان اینکه امکانات شهرداری تهران باید در اختیار اهالی شعر و ادب قرار بگیرد، افزود: با این اقدام، زمینه برای حضور جوانان، نوجوانان و خانواده ها در تربیت نسل ها و انتقال این فرهنگ اصیل فراهم می شود.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از شهردار تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درخواست می کنم این امکانات در اختیار اهالی شعر و ادب قرار بگیرد چرا که در مسائل هویت قومی و قبیله ای، موظف به زنده نگه داشتن زبان های مختلف هستیم و این امر فقط با پاس داشتن بزرگان شعر و ادب امکانپذیر است.

عضو شورای شهر اسلامی تهران در ادامه بر تسریع در تحویل مکان خانه موزه استاد شهریار به بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار تاکید کرد و اظهار داشت: جنبه عرفانی استاد شهریار بر خلاف جنبه ادبی و هنری او، در جامعه مغفول مانده است در حالی که توجه به این وجهه از شخصیت استاد می تواند در جامعه تحول ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، شهریاردوستان و اهالی شعر و ادب پارسی و ترکی در وصف استاد شهریار به شعرخوانی پرداختند که مورد توجه شعردوستان و اهالی شعر و ادب قرار گرفت.

در ادامه این آیین از سه کتاب بررسی و سطح ساختار و اشعار استاد شهریار، بررسی غریبانه های شعر شهریار و تاثیر آیات و احادیث بر اشعار استاد شهریار رونمایی شد.

رییس بنیاد فرهنگی مقبره الشهدای استاد شهریار نیز با اشاره به اینکه این بنیاد در حوزه شهریار پژوهی موفق به چاپ و نشر بیش از ۸۰ عنوان کتاب تخصصی شده، خاطرنشان کرد: فصلنامه مطالعاتی شهریار پژوهی از جمله نشریات علمی و فرهنگی است که بنیاد استاد شهریار نسبت به چاپ و نشر آن اقدام کرد و شماره ۳۲ این فصلنامه به تازگی چاپ شد.

روز بیست و هفتم شهریورماه، سالروز درگذشت استاد شهریار (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷)، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشورمان روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.




وبگردی