آفتاب

تست سریع کرونا برای چه کسانی توصیه می‌شود و چقدر قابل اعتماد است؟



اکنون دو نوع تست جهت تشخیص ابتلای افراد به ویروس کرونا در سراسر دنیا به کار گرفته می‌شود؛ آزمایش PCR و آزمایش آنتی‌ژن.

خبرآنلاین: تست Rapid (به معنای سریع) که با نام آنتی‌ژن نیز شناخته می‌شود، ویژگی‌های ساختاری خارجی ویروس را شناسایی می‌کند. منظور از ویژگی‌های خارجی، پروتئین‌های کوچکی هستند که در سطح ویروس هستند و در نمونه‌ی گرفته‌شده از بیمار وجود دارند. تست آنتی‌ژن که اغلب به عنوان تست رپید یا تست سریع کرونا شناخته می‌شود، قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا را مورد بررسی قرار می‌دهد. پزشکان نمونه‌های مخاطی را از قسمت‌هایی (مانند مجرای بینی) نمونه‌برداری می‌کنند  که در آن، ویروس بیشترین تکثیر را دارد. این تست در کلینیک، مطب و بیمارستان توسط کادر درمان قابل انجام است و زمان مورد نیاز برای اعلام نتیجه آن بسیار سریع است؛ تست آنتی‌ژن معمولاً فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

نحوه انجام تست آنتی‌ژن چگونه است؟


آزمایش‌های آنتی ژنی و مولکولی به نمونه‌هایی (مانند سلول‌های سطحی نازوفارنکس یا خلط/ بزاق) که احتمالاً حاوی ویروس هستند، نیاز دارند. اکثر آزمایشات در بیماری‌های تنفسی مانند کووید-۱۹، از نمونه مخاط بینی فرد (با استفاده از سوآب‌های حلق و بینی یا سوآب های قدامی بینی) یا دهان (با استفاده از فنجان جمع‌آوری بزاق) استفاده می‌کنند.

کدام تست کووید دقت بیشتری دارد؟


تست رپید یا آنتی‌ژن معمولاً سریع‌تر انجام می‌شود اما حساسیت کمتری نسبت به تست PCR دارد. با توجه به اینکه تست آنتی‌ژن به اندازه PCR دقیق نیست، اگر جواب تست آنتی‌ژن منفی شود، پزشک مربوطه می‌تواند برای اطمینان بیشترتست PCR را تجویز کند.

آزمایش PCR توانایی کشف عفونت در مراحل اولیه را دارد. از طرف دیگر، تست سریع نیز می‌تواند افرادی را که در مراحل اولیه ابتلا به عفونت هستند، شناسایی کند؛ بنابراین، این تست باعث جلوگیری از شیوع و انتشار کرونا می‌شود به ویژه در افرادی که هیچ یک از علائم ویروس کرونا را ندارند.

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) اخیراً انتشار کیت‌های تست رپید را در داروخانه‌ها مجاز اعلام کرده است تا شهروندان بدون نسخه پزشک نیز قادر به تهیه آن باشند. هرچند این تست به اندازه تست PCR قابل اعتماد نیست اما برای تشخیص خانگی گزینه خوبی به‌شمار می‌آید.

مزایا و معایب تست رپید/ آنتی‌ژن


مزایای تست رپید:


    می‌تواند تولید فعال پروتئین‌ های ویروسی را شناسایی کند.
    نسبتاً سریع (نتیجه در عرض ۱۵تا ۳۰ دقیقه آماده می شود)
    احتیاجی به استخراج RNA و مراحل تقویت نوکلئیک اسید نیست.

معایب تست رپید:


    نیازمند طراحی گسترده و بی‌عیب و نقص آنتی‌بادی‌هایی است که به پروتئین‌های ویروسی در نمونه (همان آنتی‌ژن‌ها) واکنش نشان دهد.
    نیازمند دانش عمیقی از پروتئین‌های ویروسی تولیدشده در محیط‌های مختلف بافت است.
    در صورتی که میزان تولید پروتئین ویروسی پایین باشد یا ویروس در محل نمونه‌برداری به اندازه کافی تکثیر شده نباشد، ممکن است با نتیجه منفی کاذب روبه‌رو شویم.

تست رپید برای کدام دسته از افراد توصیه می‌شود؟


تست رپید برای کسانی تجویز می‌شود که علائم بیماری کووید را دارند. در حالی که نتیجه‌ی این تست به‌سرعت مشخص می‌شود، اما این احتمال هم وجود دارد که نتیجه تست همیشه دقیق نباشد.

تست رپید یا آنتی‌ژن حتی برای افرادی که واکسینه شده‌اند نیز مورد استفاده است.  همچنین این تست برای افرادی که قصد سفر به کشوری دیگر را دارند، کاربردی است. با انجام تست رپید، افراد علاوه بر خودشانٍ از دیگران نیز محافظت می‌کنند.

تست رپید چقدر مؤثر است؟


نمونه‌گیر باید دستورالعمل نحوه استفاده از کیت را بداند و آن را رعایت کند تا بتواند نتیجه را به درستی تشخیص دهد. درصد اطمینان از نتیجه تست به عواملی مانند توانایی فرد نمونه‌گیرنده، رعایت دستورالعمل‌ها و میزان تکثیر ویروس بستگی دارد. بر اساس تحقیقاتِ انجام‌شده، تست رپید به کنترل اپیدمی کمک شایانی می‌کند. این تست‌ها سریع و ارزان هستند و هزینه کمتری نسبت به تست PCR  دارند.

منابع: memorialhealthcare ، clevelandclinic ، mayoclinic




وبگردی