آفتاب

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

قاضی‌زاده هاشمی: در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف هستم



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نحوه تقسیم وظایف را از مشکلات نظام اداری عنوان کرد و گفت: دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است.

ایرنا: امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر سه شنبه در دومین مناظره با موضوع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، افزود: دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است. از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی و از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی و کنارش شوراهای بالادستی و  کنار آن نهادهای بالادستی داریم که بعضا در بدنه یا خارج از بدنه دولت هستند. تقریبا وظایف شبیه به هم را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه ٣٨ سازمان فعال داریم و همین وضع در آموزش و بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف است. برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده به جای این که وزرا مستقیما باید به مجلس و مردم پاسخگو باشند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسد و مسوولیت آن مصوبات هم معلوم نیست با چه فردی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نیاز است تا باردیگر بازطراحی جدیدی انجام شود. ما یک مدل حکمرانی را براساس اعتماد سازی به مردم در نظر گرفتیم و تصدی‌ها را کاملا محیطی می‌کنیم و براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد. یعنی مجموعه منابع بودجه ای به جای آنکه دستگاهی توزیع شود، منطقه‌ای تقسیم می‌شود.

قاضی زاده اضافه کرد: دولت ٥ فرماندهی در ٥ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد و هر کدام دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت می شوند. یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ضمن معاون رییس جمهور در حوزه فرهنگی هم خواهد بود. چرا؟ زیرا شوراهای بالا دستی برای خود مصوبه دارند اکنون این مصوبات اعمال نمی‌شود و خیلی از مصوبات بلاتکلیف باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: درحوزه دستگاه های امنیتی دبیرخانه شورای امنیت ملی و در حوزه دستگاه های اقتصادی شورای اقتصاد و به  همین ترتیب ایجاد می‌کنیم. سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد که یکی از آنها حوزه رییس جمهوری، وزیر کشور و معاون اول و استاندار یک مثلث اداری و اجرایی تشکیل می‌شود و یک مثلث معاون برنامه و بودجه، سازمان ادارای و استخدامی و وزرا که نظام تحولی دولت را دنبال می‌کنند و یک حوزه رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و شوراهای عالی خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز باز هم از سواد و علم صحبت شد و مصداق آن رییسی است و باز هم تکرار شد. ما نزد علمای اسلام و دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف در اقتصاد و علوم انسانی هستیم و خودم در بسیاری از موضوعات تلمذ می‌کنم. ساخت علم را نباید محصور کنیم و علم باید جامع و بسیط باشد.

قاضی زاده هاشمی در بخش نقد نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری دیگر، اظهار کرد: در نکات مطرح شده جای بحث بسیار است. اما جا دارد پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک بگویم.البته شیطنتی در محل برگزاری مسابقات رخ داد که وزارت ورزش و جوانان باید قوی تر وارد می‌شد.

وی تاکید کرد: در دولت سلام اجازه نخواهیم داد نهادهای بین المللی هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد. این پیروزی نشان دهنده توانمندی جوانان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جوانان ما بهترین و شادترین روزهای عمر خود را در پشت موضوعاتی همچون کنکور و سربازی می گذارنند، تصریح کرد: پنج سال عمر را محصور در یک اتاق برای کنکور صرف می‌کنند و سپس با سربازی و مسایل پیرامون آن دست به گریبان هستند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: تحصیل طولانی و بلندمدت و کسب مدرک بدون تجربه کافی درست نیست؛ بنده وقتی به طول تاریخ تحصیل خود نگاه می‌کنم می‌بینم نصف آن اضافه بوده است. همین موضوع رابطه کاری که می‌کنید یا تحصیلتان را اگر از جمع حاضر بپرسم همین نظر را دارند.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی بوده که در این دولت نرخ آن غوغا کرده است، ادامه داد: در حال حاضر جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور خسته از سربازی، نداشتن شغل، بیکاری، نبود درآمد کافی و مسکن هستند و در حسرت تشکیل خانواده و ازدواج روزگار می‌گذرانند.  

قاضی زاده هاشمی افزود: موضوع اصلی دولت سلام، جوانان و خانه است. در این دولت جوانان نقش آفرینان و گره گشایان و کارگشایان خواهند بود. بنابراین تلاش می‌کنیم در دولت سلام کنکور را حذف کنیم و مساله سربازی را با طرح جامع سربازی حرفه ای همانند آنچه در سایر کشورها انجام می‌شود حل کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مشاغل جامع و مناسب برای هر شهری ایجاد کنیم ضمن اینکه مساله صندوق اعتبار خانواده را پیش بینی کرده ایم و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، جهیزیه، مسکن و غیره اختصاص دهیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه نحوه پرسش از سوال ها سبب می شود تا آورده نامزدها دیده نشود، گفت: براساس دانش ضمنی و مطالبی که تهیه شد، موضوعات گفته می‌شود و انتقادی که شد وارد است و شاید بتوان مناظره را به شکل دیگری برگزار کرد تا این تفاوت ها در رویکردها دیده شود.

وی عنوان کرد: بخشی از جامعه که باید به آن توجه ویژه کنیم، معلولان هستند که شهروندان درجه یک هستند و ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارد و اینها می‌توانند زندگی خود را اداره کنند و نیاز به دریافت صدقه ندارند. آنها نیاز به حمایت به عنوان محروم ندارند. ابزار زندگی معلولان و آن مسایل و محیط باید برای آنها فراهم شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جامعه دارای معلولیت اگر در این سالها مورد توجه نبود با اینکه مجلس اخیرا قانون خیلی خیلی خوبی تصویب کرد، این به نتیجه درستی نیست که در دولت سلام برای مناسب سازی معابر، غربالگری افراد معلول و مسایل اجتماعی ازدواج برنامه ریزی کردیم.

وی تصریح کرد: نکته دوم موضوع جانکاه کرونا و وضعیتی که در میان مدت جهان گرفتار آن است و متاسفانه آمار فوت بالایی داریم و این آمار غیر قابل توجیه است. صدا و سیما مرتب از کشورهایی که اوضاع خرابی دارند، گزارش تهیه می‌کند اما هیچوقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ فوتی یا چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است.  

قاضی زاده هاشمی افزود: خیلی از  این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند تا این کار را انجام دهند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه ١٨ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است. ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حدکثری مرگ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که امکان این را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم. دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.




وبگردی