آفتاب

عراقچی: طرف‌های مذاکره کننده جدیت خود را نشان داده‌اند



معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزم‌شان را به وضوح نشان داده‌اند و مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسند.

ایرنا: «سید عباس عراقچی» درباره نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین و در پاسخ به این سوال که چه مسائلی در این مذاکرات برای حل و فصل کردن باقی مانده‌اند، گفت: در دور آخر [دور پنجم] مذاکرات ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم اما هنوز برخی مسائل مهم حل نشده و باقی مانده‌ است.

 وی افزود: ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند.

مذاکره کننده ارشد کشورمان اظهار داشت: تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقی‌مانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسند. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در زمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم.

به گفته عراقچی، مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آنها داشته‌ایم اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برایشان داریم اما مطمئنم این بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او طرف مقابل در مذاکرات، تصمیمات سیاسی لازم را گرفته است یا نه تصریح کرد: ما تازه مذاکرات را شروع کرده‌ایم و این موضوعی است که باید دید روزهای آینده چه می‌شود. چیزی که در جلسه اول کمیسیون مشترک دیدم، عزم واقعی از سوی تمامی اعضا برای به نتیجه رسیدن بود. باید ببینیم اوضاع در روزهای آتی چگونه پیش می‌رود.




وبگردی