آفتاب

روزشمار انقلاب؛

15 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



روز پانزدهم بهمن ماه 1357 حضرت امام خميني (ره) در يك سخنراني جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.

همافران نیروی هوایی در بهبهان به عنوان طرفداری از امام خمینی (ره) ، دست به راهپیمایی زدند و  عده زیادی از افسران پایگاه هوایی همدان ، در پایگاه بازداشت و زندانی شدند .

امام خمینی (ره) در سخنرانی ها و دیدارهایشان با مردم اصول و سیاست هایشان را اینگونه بیان کردند: تمام اتباع خارجی در ایران به صورت آزاد زندگی می کنند. ما برای اقلیت های مذهبی احترام قائل هستیم . نظر من راجع به رادیو و تلویزیون و مطبوعات این است که در خدمت مردم باشند و دولت ها حق هیچ نظارتی ندارند .

در روز 15 بهمن سال 1357 حضرت امام خمینی طی یك سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.  به دنبال جلسه روز گذشته شورای انقلاب ـ كه نخست وزیری دولت موقت به مهندس بازرگان پیشنهاد شده بود ـ این شورا برای گرفتن جواب از وی تشكیل جلسه داد. بازرگان درباره این جلسه می‌گوید: ابتدا پس از تشكراز حسن ظن آقایان، گفتم «اگر بنده را نامزد نخست وزیری نمایید با علم و اطلاع از افكار و اخلاق و سوابقم خواهد بود... همه می‌دانید كه من معتقد به دموكراسی و مشورت و اعتقاد به دیگران هستم و از تندی و تعجیل احتراز دارم و علاقمند به مطالعه و علم تدریجی هستم. حال اگر با این سوابق و شرایط قبولم دارید، پیشنهاد فرمایید.» عكس‌العمل مثبت یا منفی در مجلس ندیدم. سكوت و قبولی و اصرار مجدد آقایان روحانی عضو شورا و امام در برابر شرایط و اتمام حجت من باعث تعجبم شد و انتظار آن را نداشتم.   

 درجلسه شورای انقلاب مقرر گردید مراسم معارفه مهندس بازرگان در بعد از ظهر شانزدهم بهمن ماه در آمفی تئاتر مدرسه رفاه برگزار گردد.

خبرگزاری پارس نوشت: دویست نفر از وزرای سابق، معاونین وزارتخانه ها، بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شدند.

ژنرال هایزر، فرستاده ویژه آمریکا به ایران، با اتمام مأموریت حساس خود و مذاکرات مکرر با مقامات ایرانی، عازم آمریکا شد. سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت: هایزر سعی کرد تا نظامیان ایران از بختیار حمایت کنند. وی به این علت ایران را ترک کرد که اقامت وی به احساسات ضد آمریکایی در ایران دامن می‌زد.


بیشتر بخوانید:

مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

14 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

روزشمار انقلاب | 13 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

۱۲ بهمن؛ سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن

 مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی







وبگردی