آفتاب

آخرین گزارشهای رسیده از زلزله استان گلستان



با گذشت چندین ساعت از وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری شهرستان رامیان در شرق استان گلستان بلافاصله تداوم امداد رسانی به اهالی روستاهای خسارت دیده در منطقه آغاز شد که در این حادثه ۳۴ نفر مصدوم و به ۵۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه ۵.۱ ریشتری این شهرستان که ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد امروز دوشنبه به ثبت رسید، در عمق ۹ کیلومتری زمین در سه کیلومتری «رامیان»، ۹ کیلومتری «آزادشهر» و ۱۰ کیلومتری «خان ببین» رخ داد.

بیشتر بخوانید: خسارت به ۴۰ واحد مسکونی و ۲۲ مصدوم؛ گزارش اولیه زلزله رامیان

این زمین لرزه در گرگان مرکز گلستان به فاصله ۷۵ کیلومتری رامیان و حتی شهرهای غرب استان و ساحلی دریای خزر هم احساس شد؛ در پی وقوع این زمین لرزه مردم شهرهای شرق گلستان که در نزدیکی کانون اصلی بودند، وحشت زده به خیابان‌ها آمدند و شب را در بیرون از منازل سپری کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ، آخرین وضع امدادرسانی به زلزله زدگان این منطقه را تشریح کرد و گفت: با کسب خبر وقوع این زمین لرزه در منطقه یاد شده بلافاصله ستاد بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشکیل شد و با صدور دستور ستادی به جمعیت هلال‌احمر استان گلستان، دستور اعزام ۲ دستگاه آمبولانس، ٦ دستگاه خودروی کمک دار، یک دستگاه موتور آمبولانس از نزدیکترین پایگاه های امداد و نجات به کانون زلزله صادر شد.  
 

شمار مصدومان زلزله‌ رامیان به ۳۴ نفر رسید


مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور تعداد کل مصدومان زلزله‌ ۵.۱ ریشتری شهرستان رامیان واقع در شرق استان گلستان را ۳۴ نفر اعلام کرد.

وی با اعلام آخرین اطلاعات دریافتی از مصدومان زلزله استان گلستان این مطلب را عنوان و اظهار داشت: تعداد کل مصدومان این زمین لرزه ۳۴ نفر ثبت و گزارش شده که از این تعداد برای ۱۷ نفر درمان سرپایی در محل انجام شده که ۱۴ مورد آن از سوی اورژانس ۱۱۵ و سه مورد نیز توسط امدادگران هلال احمر انجام شد.

اغلب افراد مصدوم، به سبب ترس و اضطراب ناشی از زلزله و هنگام خارج شدن از منزل دچار مصدومیت شدند.

گروههای ارزیاب برای بررسی دقیق آخرین وضعیت زلزله و ۱۶ گروه امدادی هلال احمر نیز برای ارائه خدمات به مردم زلزله زده در محل مستقر هستند.

خسارت  به ۵۰ واحد مسکونی رامیان


حمید رضا چوبداری فرماندار رامیان در شرق گلستان گفت که براساس آخرین برآوردها، زلزله پنج و یک دهم ریشتری بامداد امروز دوشنبه به ۵۰ واحد مسکونی غیرمقاوم مناطق روستایی این شهرستان از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت وارد کرد.

وی گفت: هم اکنون تیم‌های مختلف امدادی جمعیت هلال احمر و برخی دستگاه‌های امدادرسان مشغول خدمات رسانی به زلزله زدگان بوده و چند گروه ارزیاب ستاد مدیریت بحران نیز درحال برآورد خسارت‌های این حادثه هستند.

فرماندار رامیان همچنین با بیان اینکه روستاهای "قورچای، ویرو، الهادی، کشکک و پاقلعه" بیشترین خسارت را در زلزله بامداد امروز دیدند، گفت: همه مناطق مسکونی روستاهای بخش مرکزی رامیان بیمه هستند و مردم نگران جبران خسارات و چگونگی ساخت منازل خود نباشند.

چوبداری افزود: جمعیت هلال احمر گلستان نیز در مناطق خسارت دیده در حال نصب چادر برای اسکان موقت آسیب دیدگان و توزیع مواد غذایی مورد نیاز است.

 راه‌های ارتباطی رامیان بازگشایی شد


غلامرضا بیکی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که با تلاش سه ساعته نیروهای فنی این اداره کل، بخشی از جاده آزادشهر - شاهرود در نزدیکی معدن زمستان یورت آزادشهر که بر اثر ریزش سنگ ناشی از وقوع زلزله بامداد امروز مسدود شده بود، بازگشایی شد.

وی ادامه داد: گروه‌های راهداری اعزامی به روستاهای پاقلعه، الهادی و ویرو در شهرستان رامیان نیز مشغول بازگشایی راه‌های ارتباطی ناشی از ریزش سنگ هستند.

وی با بیان این که تاکنون گزارشی از خسارت زلزله به راه‌ها در سایر شهرستان ها دریافت نشده است گفت: کار پایش سایر محورهای ارتباطی رامیان و سایر شهرستان های همجوار در حال انجام است که در صورت مشاهده یا دریافت گزارش نسبت به رفع خسارت اقدام خواهد شد.

تلاش برای وصل شدن برق زلزله زدگان ادامه دارد


علی اکبر نصیری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم گفت: به جز سه روستا، برق بقیه روستاهای زلزله زده رامیان وصل شده است و تلاش برای اتصال بقیه روستاها به شبکه توزیع برق همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بسته بودن جاده دسترسی به این روستاها و دشواری در اعزام تیم های امدادی عامل تداوم قطعی برق روستاهای رضی، کشکگ و ویرو است که به محض باز شدن مسیر، برق این روستاها وصل خواهد شد.


زلزله سبب ریزش کوه شد

 زلزله بامداد امروز دوشنبه باعث ریزش کوه در کیلومتر ۱۶ جاده آزادشهر - شاهرود محدوده معدن زمستان یورت شد که ماشین‌های راهداری جاده را پاکسازی و بازگشایی کردند.

همچنین برق سه روستای آزادشهر به دلیل اتصالات کابل‌ قطع شد که با تلاش ماموران مشکل حل و انشعاب این مناطق وصل شد.

وی ادامه داد: یکی از شهروندان هم به دلیل ترس و در حین فرار دچار شکستکی از ناحیه سر شد که بلافاصله به بیمارستان اعزام و بعد از درمان مرخص شد.


زلزله خسارتی در گنبدکاوس و مینودشت نداشت


همچنین فرمانداران گنبدکاووس و مینودشت به عنوان شهرستان‌های همجوار کانون زلزله اعلام کردند که زلزله در این شهرستان‌ها احساس شده اما هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشت.

 ادامه ارزیابی‌های امدادی نیروهای ارزیاب و عملیاتی هلال احمر


محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال احمر با ارائه آخرین گزارش های ارزیابی شده دریافتی از سوی نیروهای عملیاتی هلال احمر حاضر در منطقه زلزله ۵.۱ ریشتری رامیان واقع در شرق استان گلستان افزود: تا این لحظه گزارشی از تلفات جانی ناشی از زمین لرزه پنج و یک دهم ریشتری ساعت ۲:۴ دقیقه بامداد امروز در این شهرستان دریافت نشده و برابر گزارش های دریافتی در دو روستای «قورچای» و «ویرو»  شماری از اهالی این روستاها به علت فرار و اضطراب ناشی از زلزله مصدوم شده اند که شماری از آنها برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به مراکز درمانی منتقل و تعدادی از مصدومان هم از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر و نیروهای اورژانس ۱۱۵ در محل درمان سرپایی شدند.

وی از انجام ارزیابی اولیه و ثانویه نیروهای امدادرسان هلال احمر از روستاهای تحت تاثیر این حادثه از جمله قورچای، الهادی، ویرو، باقرآباد، سیدکلاته، رضی، کشکک، پاقلعه، رجن، ملچ آرام، جوزچال و پل آرام خبر داد و گفت: طبق آخرین اطلاعات گزارش شده از سوی نیروهای ارزیاب هلال احمر جاده الهاوی به ویرو که بر اثر ریزش کوه مسدود شده بود بازگشایی شده و  پنج تا ۶ منزل مسکونی در روستای ویرو خسارت جزیی دیده و برق این روستای همچنان قطع است.

وی ادامه داد: در روستای الهادی نیز طبق بررسی های انجام شده از سوی تیم ارزیاب مورد خاصی گزارش نشده و سایر روستا های متاثر از حادثه شامل باقرآباد، سیدکلاته، پاقلعه، رجن و کشکک و روستاهای محور خوش ییلاق (کاشیدار، تیل آباد، سیب چال، نرگس چال، وامنان، وطن، فارسیان، سوسرا، غزنوی،  مهدی آباد، نراب پس از تماس تلفنی با دهیاران خوشبختانه گزارشی از خسارات و تلفات جانی اعلام نشده است.

خسارت زلزله به منازل ۱۰ روستا


سید محمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز گفت که زلزله بامداد امروز به مسکن و شبکه معابر ۱۰ روستای بخش مرکزی رامیان خسارت وارد کرد. گروه‌های ارزیاب در حال جمع آوری آمار و برآورد میزان خسارت هستند.

وی افزود: گروه های ارزیاب اعزامی این اداره کل در قالب ۱۲ گروه در روستاهای زلزله زده از جمله قورچای، ویرو، باقرآباد، الهادی، کشکک و پاقلعه شهرستان رامیان مشغول برآورد خسارت هستند.

ارسال تجهیزات برای اسکان زلزله زدگان


فرهاد  میقاتی سرپرست جمعیت هلال احمر استان گلستان نیز گفت: برای حمایت و پشتیبانی از زلزله‌زدگان بسته‌های حمایتی معیشتی ۷۲ ساعته به همراه چند چادر برای اسکان اضطراری و موقت، موکت و پتو در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.وی گفت : چادرهای اسکان موقت و اضطراری پس از ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن در خصوص استحکام و مقاومت منازل در صورت نیاز در اختیار خانواده‌های زلزله زده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به ۱۰ نفر (هفت نفر در روستای الهادی و سه نفر در روستای قورچای) امدادرسانی کردند و به ۳۰ نفر هم خدمات سرپایی از قبیل کنترل فشار خون، حمایت‌های روانی و پشتیبانی‌های دیگر ارایه کردند.

پس از وقوع زمین لرزه نیروهای امدادگر، نجات‌گر و تیم‌های تخصصی گلستان به حالت آماده‌باش درآمدند و در گام نخست ۵۱ نفر از نیروهای امداد و نجات در قالب ۱۶ تیم و سه دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه خودرو امداد و نجات کمک‌دار، یک دستگاه موتورسیکلت به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.

آب روستاهای زلزله زده وصل است


همچنین بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان به ایرنا گفت که در نتیجه وقوع زمین لرزه امروز، خسارتی به شبکه آب شهرستان رامیان وارد نشد و آب شرب مردم مناطق زلزله زده وصل است.

زلزله بار دیگر شرق گلستان را لرزاند


زمین لرزه ۳.۱ ریشتری دوباره در شرق استان گلستان بار دیگر موجب ترس مردم این خطه شمالی شد و آنها را به بیرون از خانه ها و محل کار کشاند.

 از روستای قورچای در شرق گلستان در حالیکه معاون عمرانی استاندار و جمعی از مسوولان استان مشغول سرکشی از نقاط خسارت دیده روستا بودند؛ زلزله دیگری منطقه را لرزاند و موجب ترس بیشتر مردم شد.




وبگردی