آفتاب

اختلاف وزارت فرهنگ با سازمان صدا و سیما بر سر شبکه نمایش خانگی



اختلاف‌ نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما بر سر اختیار نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی و همچنین پلتفرم‌های آنلاین نمایش‌دهنده فیلم و سریال، موضوعی است که به گوش اغلب اهالی فرهنگ رسیده و این اختلاف نظر در روزهای اخیر علنی‌تر شده و از سوی طرفین، در سطح رسانه‌ها نیز دنبال شده است.

خبرگزاری صبا: اختلاف‌ نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما بر سر اختیار نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی و همچنین پلتفرم‌های آنلاین نمایش‌دهنده فیلم و سریال، موضوعی است که به گوش اغلب اهالی فرهنگ رسیده و این اختلاف نظر در روزهای اخیر علنی‌تر شده و از سوی طرفین، در سطح رسانه‌ها نیز دنبال شده است.
تازه‌ترین نمود این اختلاف بر سر مجوز برنامه ترکیبی «همرفیق» بروز کرد. صبح روز یکشنبه ۲۶ مردادماه خبر اعطای پروانه ساخت به این برنامه در خروجی سایت روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر شد. چند ساعت بعد ساترا در اطلاعیه‌ای صریح، این مجوز را بی‌اعتبار دانست و اعلام کرد صدور این مجوز تنها در صلاحیت ساترا است.
روز ۲۷ مرداد نیز سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در واکنش به این اطلاعیه گفت: طبق قانون مسئولیت صدور مجوز محتوا در شبکه نمایش خانگی، اعم از فیزیکی و مجازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی توضیح داد: مرجع قانونی در حال حاضر تعریفی برای «صوت و تصویر فراگیر» ارائه نکرده است و به همین دلیل از نظر ما تا زمانیکه این تعریف ارائه نشود تعریف قانونی موجود عملی نیست؛ یعنی صدور هر گونه محتوا طبق قانون فعلاً بر عهده وزارت ارشاد است..
اظهارنظر طباطبایی‌نژاد مؤید صحبت‌های حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در نشست خبری هفته گذشته بود که اعلام کرد این سازمان منتظر تعیین تکلیف این موضوع، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی است.
در مقابل روز ۲۸ مرداد نیز حجت‌الاسلام آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، در این باره به یک خبرگزاری گفت: مسئولیت اعطای مجوز به‌عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما است و به‌نظرم تکلیف این مساله کامل روشن شده است.
با این حال آقاتهرانی اشاره‌ای به تصمیم‌گیری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نکرد.
۲ نهاد یادشده نیز در ۲ ماه اخیر، واکنشی به این بحث نشان نداده‌اند. آخرین اطلاع‌رسانی که به طور رسمی از سوی شورای عالی فضای مجازی انجام شده، مربوط به گفتگوی امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی است که ۲۳ خردادماه در گفتگو با مهر، با اعلام خبر ورود شورای عالی فضای مجازی به این اختلاف، از صدور نوعی دستور موقت برای حل مشکلات سرویس‌ها خبر داد. با وجود گذشت ۲ ماه از این اظهارنظر، اطلاع‌رسانی دیگری در این باره از سوی شورای عالی فضای مجازی صورت نگرفته است.
مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تاکنون در این باره سکوت پیشه کرده‌اند.




وبگردی