یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد که مصرف کافی کلسیم در غذا، می تواند موجب افزایش طول عمر شود.
محققان سوئدی دریافته اند مردانی که در غذای خود بیشترین میزان مصرف کلسیم را داشتند احتمال فوتشان در ۱۰ سال آینده نسبت به آنهایی که کمترین میزان کلسیم را در غذای خود مصرف می کردند، ۲۵ درصد کمتر بود.
یافته های حاصل از این مطالعه تاکیدی است بر مطالعات قبلی که مصرف کلسیم بیشتر را با کاهش میزان مرگ و میر در زنان و مردان در ارتباط می داند.
برای بررسی این موضوع، محققان سوئدی وضعیت سلامتی ۲۳ هزار مرد ۴۵ تا ۷۹ ساله را به مدت ۱۰ سال تحت پیگیری قرار دادند و در طول این مطالعه دیده شد خطر مرگ افرادی که بیشترین میزان مصرف کلسیم را در رژیم غذای خود داشتند نسبت به افرادی که این ماده مغذی را به کمترین میزان در غذای خود مصرف می کردند ۲۵ درصد کمتر بود.
همچنین خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در این افراد ۲۳ درصد کمتر بود اما مصرف کلسیم تاثیر قابل توجهی بر خطر فوت ناشی از ابتلا به سرطان نداشت.
مقدار خوراکی مجاز توصیه شده برای مصرف کلسیم برای مردان ۱۹ تا ۵۰ ساله هزار و ۲۰۰ میلی گرم در روز و برای مردان ۵۰ ساله و مسن تر هزار میلی گرم در روز است.
محققان افزودند: مصرف روازنه کلسیم به مقداری بیش از میزان توصیه شده می تواند خطر مرگ و میر ناشی از هر دلیل را کاهش دهد.
کلسیم می تواند با روش های مختلفی برای مثال کاهش فشار خون، کلسترول یا سطح قند خون ، بر خطر مرگ و میر تاثیر بگذارد .
در این مطالعه منابع اصلی مصرف کلسیم شیر ، محصولات لبنی و غلات بود. |