در این مراسم كه در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد، سعدی افشار از برگزاری این مراسم قدردانی كرد و گفت: امشب حال و هوای مرا عوض كرده است، زندگی ام كش و قوس های بسیاری داشت تا به اینجا رسیدم. كسی را نداشتم كه از من مراقبت كند، پدر و مادر نداشتم و پول خرید كتاب و دفتر هم نداشتم به خاطر همین، بی سواد ماندم.

او یادآور شد:البته آدم خیری بود كه برایم كتاب نو خرید تا درس بخوانم. اما از سن وسال من گذشته بود. یك هفته به اكابر رفتم و در انداز ه ا ی كه بتوانم روزنامه بخوانم، باسواد شدم.

سعدی افشار از یك اجرای سیاه بازی در یك دیوانه خانه، یاد كرد و گفت: سختی های بسیاری كشیدم، اما چون كمی صبورتر از هم دوره ای هایم بودم، توانستم با هنرمندان بالادستی خود دوست شوم.

این هنرمند پیشكسوت اینگونه سخنانش را به پایان رساند: ببخشید كه بعضی جاها امضا كرده ام، امضای مرا قایم كنید و به كسی نشان ندهید.

در این مراسم كه به كوشش مجله «سینما تئاتر» برگزار شد، حسین فرخی مدیرمسوول و صاحب امتیاز این مجله به ابراز گله مندی از حضور كم رنگ هنرمندان قدیمی پرداخت و گفت: با وجود دعوت از دوستان اما تشریف نیاوردند، اما اگر بزرگداشت چخوف، بكت، آنوی و ... را برگزار می كردیم، شاید دوستان بیشتری می آمدند. نباید فرهنگ كهن سرزمین مان را این گونه ساده بگیریم.

این كارگردان تئاتر با اظهار تأسف از كم توجهی مركز هنرهای نمایشی نسبت به تئاتر سنتی؛ سیاه بازی را یكی از اصیل ترین و انتقادی ترین گونه های نمایشی برشمرد كه از دل مردم بیرون آمده است.

فرخی تأكید كرد: هنرمندان سیاه باز بیش از مبارزان روشنفكر، جسارت داشته اند. چراكه «سیاه» آرمان گرایی است كه حرف دل مردم جامعه را مطرح می كند.

او در عین حال خواستار توجه بیشتر مسوولان نسبت به این گونه های نمایشی شد و افزود: مطمئنم وزیر ارشاد ما در عمرش حتی یك نمایش سیاه بازی هم ندیده است. آدم ها می آیند و می روند اما فرهنگ نباید از بین برود. باعث تأسف است كه مسوولان نسبت به این مقوله ذره ای هم شناخت ندارند. كم رونقی هنرهای سنتی ما به خاطر ضعف مدیریت است.

به درخواست فرخی، حاضران در برنامه به مدت یك دقیقه به پا خاستند و سعدی افشار را تشویق كردند.

در ادامه كوروش نریمانی، نمایشنامه نویس و كارگردان تئاتر كه نمایش «شب های آوینیون» را درباره یك گروه سیاه بازی نوشته و اجرا كرده است، در سخنانی با اشاره به علاقه اش به طنز و شیوه های اجرایی نمایش های ایرانی و با تأیید سخنان فرخی توضیح داد: سیاه بازی كمدی است اما كمدی تر از آن این است كه وقتی می خواهند نمایشی را تخطئه كنند، آن را لاله زاری می نامند. در گذشته هنرمندان غرب زده، چنین سخنی می گفتند. اما حال مدیریت تئاتر هم یاد گرفته چنین بگوید.

او ادامه داد: كمدی اینجاست كه مدیریت تئاتر ما نمی داند سیاه بازی شیوه اجرای نمایش ایرانی است و می خواهند نوعی تئاتر را در تئاترشهر اجرا كنند كه هیچ ربطی به فرهنگ مردم ما ندارد.

نریمانی با انتقاد از اعمال سخت گیری در ممیزی آثار كمدی تصریح كرد: هرگاه می خواهند نمایشی را سانسور كنند می گویند لاله زاری است. این حرف به معنای آن است كه آن نمایش حرف دل مردم است.

نریمانی زیباترین نمایشی را كه در زندگی اش دیده، «كاكا سیاه» اثر سعید خاكسار دانست و اضافه كرد:

«شب های آوینیون» را تحت تأثیر این نمایش نوشتم و اجرا كردم. خوشحالم كه در اوایل ورودم به تهران، فقط نمایش سیاه بازی دیدم و از آن یاد گرفتم و تعظیم می كنم به سعدی افشار.

هم زمان با برپایی نمایشگاه عكس «در پی نقاب» كه به مدت یك هفته تصاویری از سعدی افشار در نمایش «قولنج» را كه توسط رضا موسوی عكاسی شده بود به نمایش می گذاشت، مسابقه عكاسی هم برگزار شد كه شب گذشته خسرو پرخیده، محمدرضا مصیبی و رئوفه رستمی به عنوان برندگان این مسابقه معرفی شدند.

سیامك زمردی مطلق عضو هیأت داوران این مسابقه، ابراز خرسندی كرد:عكاسی تئاتر آن قدرت را پیدا كرده كه بتواند سهم كوچكی از برنامه های بزرگداشت باشد.

او با قدردانی از رضا موسوی عكاس، عكس های این نمایشگاه و حمید پورآذری كه همراه با گروه هنرجویان نوجوان فرهنگسرای بهمن در طول این یك هفته برنامه پرفرمنسی را اجرا كرده بودند، افزود: عكاسی تئاتر می تواند خدمت بسیاری به این هنر بكند. این را باور داشته باشیم عكس های باقی مانده این نمایشگاه تا یك هفته دیگر در ستاد برگزاری خواهد ماند.

در بخش دیگری از این مراسم گروه هنرجویان نوجوان فرهنگسرای بهمن به سرپرستی حمید پورآذری، با اجرای قطعه ای كوتاه، عكس های سعدی افشار را روی صحنه چیدند و در قطعه كوتاهی كه اجرا كردند، گفتند:

«هرگز نری از یادمون ای سعدی شیرین زبون

شب با تو نازنین شده سیاه ناز مهربون»

اجرای قطعه ای سیاه بازی از گروه تماشا به سرپرستی روستا، اجرای برنامه نقالی توسط شیرین امامی و پخش تصاویری از نمایشگاه عكس ها از دیگر برنامه های این مراسم بود و در پایان برنامه نیز از ستاد برگزاری آن متشكل از ماهنامه سینما تئاتر، كانون طرح نونگار، حمید پورآذری و رضا موسوی تقدیر شد.

همچنین نماینده بانك ملت، یك سكه بهار آزادی و كارت هدیه به سعدی افشار اهدا كرد.

مهران فرهادی، سردبیر ماهنامه سینما تئاتر با ارایه گزارشی از برگزاری این برنامه گفت: نمایشگاه پنج هزار بازدیدكننده داشته و عواید به دست آمده از این برنامه در مراسم دیگری به سعدی افشار اهدا خواهد شد.