محققان می گویند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه مقدار زیادی غذاهای حاوی سویا می خورند كمتر است.با این وجود این فواید ممكن است ناشی از عادت های بهداشتی باشد كه با مصرف سویا و نه مكمل های سویا ارتباط دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، محققان دانشگاه "جانز هاپكینز" در "بالتیمور" و دانشگاه "جورج تاون" در "واشنگتن" ۱۸مطالعه مختلف در زمینه مصرف سویا و سرطان سینه را بررسی كردند.در این مطالعه آنها دریافتند میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان قفقازی كه سویا مصرف می كردند، در مجموع یك كاهش نسبی ۱۴درصدی را نشان می داد.
"لینا هیلاكیوی كلارك" از جورج توان گفت: ما دریافتیم مصرف سویا با كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.بسیاری از این مطالعات بر روی مردم آسیا انجام شده است كه در رژیم غذایی خود بطور طبیعی مقدار زیادی سویا مصرف می كنند. بر عكس زنان غربی معمولا راه كوتاهتر را انتخاب كرده و مكمل های سویا مصرف می كنند."بروس تراك" استادیار ارولوژی، همه گیرشناسی، غده شناسی و بهداشت محیط در جانز هاپكینز گفت : كسانی كه به سرطان سینه مبتلا بوده و درمان شده اند و همچنین زنانی كه در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری ها قرار دارند، نباید مكمل های سویا را به میزان زیاد مصرف كنند.
وی اضافه كرد، لازم است در نظر داشته باشیم زنان آسیایی فعالیت بدنی بیشتری دارند ، الكل كمتر مصرف می كنند، در سنین پایین تر بچه دار می شوند و رژیم غذایی آنها كاملا متفاوت با زنان غربی است كه تمامی اینها خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش می دهد.تراك افزود: مهمترین شیوه مصرف سویا بصورت طبیعی و از طریق غذاهای حاوی سویا است و نه مصرف مكمل های سویا.شواهد نشان می دهد مصرف سویا در سالهای اولیه زندگی مهمترین عامل در كاهش خطر ابتلا به سرطان سینه است.تراك گفت: یكی از این مطالعه ها نشان می دهد میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان آمریكایی آسیایی تبار كه سویا می خورند كمتر از زنان متولد آمریكا است كه احتمالا بیانگر تماس بدن با سویا در دوران جنینی و قبل از بلوغ است. |