آفتاب

راهکار آتش‌نشانی برای کاهش خطرات چهارشنبه‌ سوری



سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تاکید کرد که باید کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» با شعار «چهارشنبه سوری در کنار خانواده» در سراسر کشور اجرا شود.

سید جلال ملکی در در نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی آتش‌نشانی‌های کشور که در محل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برگزار شد، گفت: آرزوی آتش‌نشانان چیزی به جز سلامت و ایمنی برای جان و مال شهروندان نیست و شمار شهدا و جانبازان آتش‌نشانی نیز موید همین نکته است.

وی با اشاره به چهارشنبه سوری گفت: این روز درواقع اوج کار ما است، ما در این روز تا ۱۱هزار تماس در تهران را هم تجربه کرده‌ایم. در حال حاضر هم حوادث ایام چهارشنبه سوری آغاز شده است. به طوری که چند روز پیش پنج نفر در ارومیه فوت کردند، در تهران نیز چند حادثه داشتیم.

ملکی با بیان اینکه در گذشته کار آتش‌نشانی، معطوف به حوزه عملیات بود، گفت: امروز آتش‌نشانی به حوزه آموزش شهروندی هم ورود کرده که بسیار تاثیرگذار و مهم است. همچنین بعد از حادثه پلاسکو، به برکت و لطف خون شهدا؛ نگاه مردم، مسئولان و رسانه‌ها به سازمان آتش‌نشانی تغییر کرد و حمایت‌های بیشتری در مقایسه با قبل از این سازمان شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه با همکاری روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی در سال‌های قبل و برای اولین بار کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» را راه انداختیم، گفت: ضمن احترام به تمام آئین‌ها و سنن باستانی و اصیل این روز، این کمپین مورد استقبال قرار گرفت. به نحوی که در سال ۹۷ برای اولین بار در کلانشهرها این طرح را اجرا کردیم که نتیجه خیلی خوبی داشت، سال ۹۸ به بعد بابت کرونا در چهارشنبه سوری اتفاق خاصی رخ نداد، اما امسال یکسری نگرانی‌ها وجود داردو از این رو این کمپین را امسال هم اجرا خواهیم کرد.

ملکی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا چهارشنبه سوری یک شب شاد و به یادماندنی باشد و حادثه‌ای برای کسی رخ ندهد،  گفت: ششمین پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک امسال برگزار می‌شود و لازم است تا آموزش، برنامه و همچنین محتوا یکسان شود. باید تلاش کنیم که اتفاقی در چهارشنبه پایان سال رخ ندهد. یادمان باشد اگر خانواده ها اجازه ندهند که فرزندانشان جشن چهارشنبه سوری را برگزار کنند، فرزندان در کنار غریبه ها، جشن را برگزار می‌کنند. غریبه‌ها تعصبی روی بچه ها ندارند و ممکن است که وسایل خطرناک در اختیار آنها قراردهند. به همین دلیل شعار «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» و «چهارشنبه سوری در کنار خانواده» را انتخاب کردیم که باید این شعار را در مدارس اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه نه به چهارشنبه سوری خطرناک باید در فضای مجازی فراگیر شود، گفت: باید از چهره‌های مردمی و معتمدین محلات در پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک استفاده کنیم‌. یکی از توقعات ما این است که مراکز استان‌ها همین جلسه را در شهر خود برگزار کنند و پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک را گسترش دهند. همچنین باید با رسانه ها و صدا و سیمای استان ها همکاری داشته باشیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید به سمت کارهای هنری و تولیدات فرهنگی در آتش‌نشانی‌های کشور برویم، گفت: همچنین باید در مواقع بحران باید به کمک هم بشتابیم و به هم کمک کنیم.

ملکی در پایان با بیان اینکه لازم است که آتش نشانی‌های سراسر کشور به تاکتیک و علم روز مجهز شوند، گفت: امروز حوادث نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است و حریق نسبت به چند سال گذشته سریع‌تر شعله ور می‌شود. / ایسنا




وبگردی