آفتاب

در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر پدیده موسیقی در تالار رودکی نواخت



شامگاه 26 بهمن‌ماه شب فضل‌الله توکل در قالب جشنواره موسیقی فجر برگزار شد؛ هنرمندی که می‌توان او را آخرین بازمانده نسل طلایی موسیقی ایران دانست.

این کنسرت با پخش مستندی درباره فضل‌الله توکل و زندگی او آغاز شد. این هنرمند پیشکسوت در بیوگرافی خود به بیان خاطراتی از گذشته خود پرداخت و به موازات این اتفاق نریشن کامل‌کننده توضیحات لازم درباره این استاد سنتور بود.

در ابتدای برنامه رضا مهدوی (دبیر جشنواره) روی صحنه رفت و درباره استاد توکل توضیحاتی داد تا او را کامل‌تر به مخاطبان معرفی کند.

او ضمن تقدیر از حضور این هنرمند پیشکوت امشب یکی از پدیده‌های موسیقی به تالار رودکی آمده است. او در رشته اقتصاد تحصیل کرده اما موسیقی را انتخاب کرده تا در دل مردم رسوخ کند.

مهدوی ادامه داد: استاد اثری منتشر نکرده‌اند اما نرم و مخملی می‌خواند. ایشان می‌توانند با شش دانگ صدا هم بخوانند اما با اشراف بر بم‌خوانی با دو دانگ صدا خواندن را انتخاب کرده‌اند. سنتور مانند دیگر سازها احساس را منتقل نمی‌کند اما آقای توکل با مضراب‌هایی که می‌زند شعر می‌سراید. وجه دیگر استاد اینکه، نسبت به موسیقی جهان‌بینی دارند و با خلاقیت از شیوه گذر کرده‌اند و به مکتب رسیده‌اند.

در ادامه برنامه، فضل‌الله توکل با مشایعت رضا مهدوی و فرزندش علیرضا توکل روی صحنه رفت. او ضمن سلام به حضار گفت: امیدوارم امشب اجرا به دل شما بنشیند.

او در ادامه به نواختن قطعه‌ای پرداخت و فرزندش با تنبک او را همراهی کرد.

توکل در بخشی از برنامه گفت: قرار است امشب سر شما را درد بیاورم اما در کنار شما عزیزان بودن برایم مایه مباهات است.

این استاد سنتور در ادامه قطعه‌ای را اجرا کرد اما پیش از آن گفت: دوستان از من خواسته‌اند ترانه «لحظه‌شمار» را اجرا کنم و باید بگویم این اثر درباره گذر عمر است.

وی در ادامه با مضراب‌های دلنشینش خواندن و نواختن این اثر را آغاز کرد. در ادامه فرزند او با نواختن پدر را همراهی کرد.




وبگردی