آفتاب

تحلیل زبان بدن پوتین در مصاحبه پر سر و صدا



کارشناسان زبان بدن، به تحلیل پیام‌های پنهان پوتین در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون که میلیون‌ها بار دیده شد، پرداختند.

واکنش ها به اولین مصاحبه پوتین با خبرنگار غربی یعنی تاکر کارلسون ادامه دارد. رهبر روسیه در این گفتگو حالت های مختلفی از زبان بدن را به نمایش گذاشت که مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار گرفت.

یک کارشناس زبان بدن گفت: ولادیمیر پوتین در مواجهه با تاکر کارلسون مسلط و راحت ظاهر شد.

پروفسور پاتریک استوارت به نشریه سان گفت که کارلسون، مجری برنامه تلویزیونی مانند یک بچه مدرسه ای آماده ظاهر نشد و نتوانست با جنگی روانی رهبر روسیه را به چالش بکشد.

مصاحبه پیچیده دو ساعته رهبر روسیه با کارلسون تاکنون بیش از ۷۴ میلیون بار تماشا شده است.

مجری سابق فاکس نیوز پس از دو سال به دنبال آن بود تا روایت یک سویه رسانه های غربی را کنار بزند و حقیقت جنگ اوکراین را به نحوی بهتر به معرض نمایش بگذارد. با این حال بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که پوتین در این مصاحبه «شبکه ای از دروغ‌های بی اساس» را مطرح کرده است.

استوارت، کارشناس تشریح رفتار و زبان بدن از دانشگاه آرکانزاس، گفت که پوتین در این مصاحبه نشان داد که از هیچ گونه چالشی از جانب تاکر کارلسون نمی هراسد.



او استدلال کرد: این یک مصاحبه نبود. تاکر کارلسون مخاطب کسی بود که در رویکرد خود به ولادیمیر پوتین زودباور و ساده لوح به نظر می رسید. پوتین به راحتی توانست شرایط توافق را تعریف کند، توجهات را به خود جلب کند و کارلسون را دچار فرسایش کند.

استوارت با تحلیل زبان بدن پوتین گفت: او با برداشتن فوری ساعتش و قرار دادن آن روی میز بین خود و کارلسون، حالت آرام خود را نشان داد. این پیام قدرتمندی را ارسال کرد که زمان مسئله ای نبود.

وی افزود: پوتین با چالش چندانی روبرو نشد و به راحتی بر گفتگو مسلط شد. کارلسون من را به یاد دانش‌آموزی انداخت که تکالیف خود را انجام نداده بود و فقط می‌توانست سؤالاتی بپرسد که از سخنران پشتیبانی می‌کرد!

حتی زمانی که کارلسون موضوعات سخت تری را دنبال می کرد، استوارت بررسی کرد که پوتین چگونه آنها را با تاکتیک های طفره رفتن هدفمند هدایت می کرد - با استفاده از طنز و خنده برای اجتناب از پاسخ دادن.

وقتی از او پرسیده شد که آیا از سوی غرب احساس خطر می کند، از جمله تهدید هسته ای؛ استوارت بررسی کرد که چگونه دست‌های پوتین تکان می‌خورد و به سمت صورتش می رود، که نشان‌دهنده میزانی از ناراحتی بود.

پوتین در این مصاحبه مشت خود را به سمت پیشانی برد قبل از اینکه دستان خود را باز کند اما سپس به سرعت خود را جمع کرد و به مجری گفت آیا قرار است یک شو داشته باشیم یا یک گفتگوی جدی؟

استوارت گفت که این باعث شد کارلسون بخندد و پوتین به سوالی که می خواست پاسخ دهد. این تاکتیک زمانی تکرار شد که کارلسون پرسید که آیا روسیه پشت حادثه خط لوله گاز نورد استریم در سپتامبر ۲۰۲۲ بوده است یا خیر.

استوارت خاطرنشان کرد: پوتین خندید و سپس درباره اینکه کارلسون شخصاً مسئول است، شوخی کرد.

یکی دیگر از متخصصان برجسته زبان بدن، اریک بوسی، استدلال کرد که در تصویر مرد قوی پوتین شکاف هایی وجود دارد.

استاد ارتباطات استراتژیک در دانشگاه فن آوری تگزاس گفت پوتین در حال حاضر فردی با اعتماد به نفس به نظر نمی‌رسد.

او اشاره کرد که وقتی چشمانش «در اطراف اتاق جستجو می‌کردند» یا «از تماس چشمی» با کارلسون «اجتناب می‌کرد»، عناصر ناراحتی و عصبی وجود داشت. این کارشناس اضافه کرد که حرکات عجیب و پر پیچ و خم پاهای پوتین نیز نشانه احتمالی او بود که می خواهد ناراحتی را پنهان کند.

پیش از مصاحبه مورد انتظار، خبرنگار سابق بی‌بی‌سی در مسکو به سان اعلام کرد که کارلسون نمی‌دانست پوتین چقدر در مصاحبه مسلط و کاربلد است. جیمز راجرز، مدرس دانشگاه سیتی گفت که کارلسون در حال انجام «ریسک بزرگ» بود.

وی در پایان گفت: تاریخ نشان می دهد افراد زیادی بوده اند که می خواستند با مقامات کرملین گرم بگیرند و حرفی از آنها بیرون بکشند، اما آنها باید به این فکر کنند که تاریخ چگونه آنها را قضاوت می کند. /خبرآنلاین




وبگردی