آفتاب

وزیر کشور: ۳.۵میلیون رای اولی داریم



وزیر کشور گفت: حضور متراکم و پرشمار مردم حتی در ارزیابی‌های محافظه‌کارانه، نشان‌دهنده ۲۰ درصد افزایش مشارکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.

احمد وحیدی بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ در تشریح موارد مطرح شده در نشست هم‌اندیشی با استانداران در وزارت کشور به خبرنگاران گفت: آن‌چه در ۲۲ بهمن رخ داد، بسیاری از رسانه‌های خارجی را متعجب کرد. البته از ملت بزرگ ما این حماسه‌آفرینی‌ها و شگفتی‌سازی‌ها تعجب ندارد.

وحیدی ادامه داد: با عنایت خدا و تمهیدات اندیشیده‌شده در شورای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها، این راهپیمایی بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای برگزار شد.

وی افزود: حضور متراکم و پرشمار مردم حتی در ارزیابی‌های محافظه‌کارانه، نشان‌دهنده ۲۰ درصد افزایش مشارکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن است. هرچند که در برخی نقاط تا ۷۰ و ۸۰ درصد افزایش هم به ما گزارش شده است.

وزیر کشور یادآور شد: امیدواریم که در ۱۱ اسفند هم همین اتفاق رخ دهد و تمام تلاش‌های دشمنان و معاندان تلاش می‌کنند با یأس‌آفرینی، مردم ما را از صندوق‌های رأی دور کنند حتماً ناموفق شوند. به‌ویژه با حضور رأی‌اولی‌ها که ۳ و نیم میلیون نفر هستند، انتخابات پرشوری داشته باشیم.

وحیدی با یادآوری این‌که «حدود ۱۵ هزار نفر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند» گفت: ۷۰ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند. در این دوره از انتخابات هزار و ۱۰۰ استاد دانشگاه، ۲۰۰ پزشک، ۴۰۰ قاضی و حدود ۳۷۰ نماینده پیشین مجلس به عنوان داوطلب حضور دارند که با این وضعیت حماسه بزرگی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره جابجایی حوزه‌های انتخابیه داوطلبان اعلام کرد: داوطلبان تا ۲۵ بهمن می‌توانند درخواست خود را برای جابه جایی حوزه انتخابیه ثبت کنند و طی ۵ روز جواب نهایی را دریافت خواهند کرد. احراز هویت هم به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات پیش از موعد برخی از داوطلبان، تصریح کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان یک هفته اجازه تبلیغات دارند و قبل آن اگر به عنوان داوطلب اقداماتی داشته باشند، تخلف خواهد بود. در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی استان‌ها امکان ثبت گزارشات مردمی درخصوص تخلفات داوطلبان انتخابات وجود دارد.

وی با تشریح جلسه با استانداران و فرمانداران سراسر کشور، اظهار کرد: این جلسه برای ارزیابی و کنترل آخرین وضعیت برگزاری انتخاباتی در تراز جمهوری اسلامی انجام شد.




وبگردی