آفتاب

جشنواره فیلم فجر؛ از ضرر حذف یک سیمرغ تا ماجراهای ادامه دار «بی بدن»



دومین روز جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که فیلم کمدی و نسبتا متفاوت جواد عزتی تنور خانه جشنواره (برج میلاد) را کمی گرم کرد ولی از آن سو، دیر رسیدن یا ناقص بودن برخی فیلم‌ها در سینماهای مردمی صدای اعتراض سینماداران را درآورد.

جمعه سیزدهم بهمن‌ماه چهار فیلم  «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری، «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده و «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت در سینمای رسانه (مرکز همایش‌های برج میلاد) نمایش داده شد و در ادامه برخی حاشیه‌های روز دوم جشنواره مرور می‌شود.

* دومین روز جشنواره با یک نشست خبری کوتاه و حضور رائد فریدزاده (مدیر بخش بین‌الملل) آغاز شد و او سرانجام در این نشست اسامی فیلم‌های بخش بین‌الملل را اعلام کرد. براین اساس دو فیلم «ظاهر» و «آسمان غرب» از بخش سودای سیمرغ جشنواره در بخش جلوه‌گاه شرق حضور دارند. همچنین فیلم‌های «دروغ‌های زیبا» محصول مشترک ایران و بنگلادش، «تابستان همان سال» ساخته محمود کلاری و «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی نیز در بخش اصلی بین‌الملل به رقابت با دیگر فیلم‌ها می‌پردازند.

* یک نکته قابل توجه در روز دوم جشنواره در سینمای رسانه، جبران تاخیرهای جدول نمایش فیلم‌ها در روز اول بود و همه فیلم‌ها رأس ساعت نمایش داده شدند. البته برای رعایت این زمانبندی وقتی هنوز صف‌های پشت سالن نمایش خالی نشده‌ بودند چراغ سالن خاموش و فیلم شروع می‌شد که این موضوع باعث انتقاد برخی فیلمسازان نیز شد.

* محمود کلاری کارگردان فیلم «تابستان همان سال» نسبت به اینکه پس از شروع فیلم اجازه ورود تماشاگر داده می‌شود، انتقاد کرد و گفت، سال‌ها در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده اما چنین روندی را ندیده است. او همچنین نسبت به کیفیت صدای سالن نمایش هم گله‌مند بود که این مسئله توسط برخی دیگر از عوامل فیلم‌های نمایش داده شده در روز دوم هم مورد توجه قرار گرفت.

* اولین فیلمی که جمعه ۱۳ بهمن ماه در سینمای رسانه نمایش داده شد «تمساح خونی» نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی بود که با استقبال و واکنش خوب اهالی رسانه مواجه شد.

* «تمساح خونی» تنها فیلم در میان آثار نمایش داده شده جشنواره در دو روز اول بوده که بازیگران اصلی و شناخته‌ شده‌اش در نشست خبری آن حضور پیدا کردند (جواد عزتی (کارگردان و بازیگر)، عباس جمشیدی‌فر و الناز حبیبی).

* روز دوم جشنواره به نام زنده‌یاد فریماه فرجامی نامگذاری شده بود که پیش از شروع اولین نشست خبری، مجتبی امینی - دبیر جشنواره - با تقدیر از خانواده این هنرمند یاد او را گرامی داشت.

* یک اتفاق قابل توجه این بود که تصاویر فیلم «بهشت تبهکاران» با پس زمینه از پرده‌ای به رنگ سبز در فضای مجازی می‌چرخید که نشان می داد در یکی از سینماها بدین شکل اکران شده است، همین موضوع دستمایه انتقاد سازندگان فیلم «بی بدن» به دست‌اندرکاران جشنواره هم شد. پرسش آن‌ها این بود که چرا فیلم «بی‌بدن» با وجود کیفیت قابل قبول و تکمیل بودن در تاریخ مقرر فقط در بخش نگاه نو جشنواره وجود دارد اما فیلم‌هایی که سال گذشته هم قرار بود به جشنواره برسند، پس از گذشت یک سال با پرده سبز نمایش داده می‌شود؟

* فیلم «بی بدن» که نویسندگی آن را کاظم دانشی بر عهده داشته و به ماجرای قتلی می‌پردازد که شبیه پرونده معروف «غزاله و آرمان» است، یکی از حاشیه‌های روزهای اخیر جشنواره بود چرا که سازندگان این فیلم نسبت به راه نیافتن فیلم خود به بخش اصلی جشنواره معترض بودند. آن‌ها در نشست خبری خود اعلام کردند وقتی متوجه شدند قرار است فیلم‌شان فقط در بخش نگاه نو باشد خواستند که فیلم از جشنواره بیرون بیاید اما به آن‌ها گفته شده بود وقتی سوار کشتی شدید دیگر نمی‌توانید پیاده شوید. عوامل این فیلم در نشست خبری خود از خبرنگاران و عکاسان حاضر در سالن خواستند نظر خود را درباره کیفیت فیلم و اینکه آیا لایق حضور در بخش سودای سیمرغ بوده یا نه را اعلام کنند که با تشویق جمع حاضر در نشست، پاسخ خود را گرفتند.

* طبق جدول اصلاح شده‌ای که در سایت جشنواره منتشر شده، اکران فیلم‌های بخش مستند و کوتاه در خانه جشنواره از از روز جمعه ۱۳ بهمن آغاز شد و تا ۲۰ بهمن هم ادامه دارد. این فیلم‌ها در سالن ۳ برج میلاد در ساعت ۲۱ نمایش داده می‌شوند. نکته قابل توجه درباره این جدول این است که دو روز قبل جدول دیگری منتشر شده بود که نام ۱۰ فیلم قدیمی هم در آن گنجانده شده بود. به نظر می‌رسد قرار بوده بر اساس نامگذاری روزانه جشنواره، یکی از آثار مرتبط با نام همان هنرمند نمایش داده شود ولی در حال حاضر خبری از این بخش نیست.

* روز دوم جشنواره تلفیقی از چند فیلم از گونه‌های مختلف بود که در مقایسه با فیلم‌های روز اول رضایت بیشتری را از مخاطبان سینمای رسانه گرفتند. در این بین فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی که خودش تاکید کرد میخواسته، فیلمی بسازد که آشتی مخاطب با سینما را به دنبال داشته باشد می‌توانست تنور رأی‌گیری مردمی را برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم گرم کند. اگر سیمرغ مردمی از جشنواره حذف نشده بود نخستین فیلم عزتی می‌توانست از شانس‌های کسب جایزه‌ای باشد که زمانی مهم‌ترین جایزه جشنواره فیلم فجر شناخته می‌شد. /ایسنا




وبگردی