آفتاب

حفظ دستاوردهای حج



حج پایان دنیا و مسئولیتهای انسان نیست بلکه سرآغازی دوباره است بر زندگی جدید و در چهارچوب عهد و پیمان میثاقی که به هنگام محرم شدن در میقات با معبود بسته ایم.

به نام خالق زیبایی ها
حالتهای معنوی انسان گوهری است گرانبها. گرچه درک لذت و شیرینی لحظات و ثانیه های گرانقدر معنوی و دوستی با خدا بسیار زیبا و گواراست اما حفظ این دستاوردهای نورانی بسیار خطیر است و مهم و باید در حفظ آن تلاش روزافزون داشت. یکی از این دستاوردهای ارزشمند سفر زیبا و معنوی حج می باشد. حج پایان دنیا و مسئولیتهای انسان نیست بلکه سرآغازی دوباره است بر زندگی جدید و در چهارچوب عهد و پیمان میثاقی که به هنگام محرم شدن در میقات با معبود بسته ایم. تعهدی که پس از بازگشت از این سفر سنگین تر خواهد شد. لذا لازم است برای استمرار و مراقبت از نورانیت و حالات زیبای معنوی ایام حج تلاش نماییم و توجه داشته باشیم که ابلیس دشمن قسم خورده همیشه در کمین انسان است و لحظه ای از گستردن دام و تلاش برای اغوایمان او غافل نمی شود.
در توصیه بزرگان راهکارهایی برای حفظ دستاوردهای خطیر حج ارائه می شود که به مواردی از آنها اشاره    می کنیم.
1- قرائت دعا و اذکار روزانه ابزاری برای پیوند عاطفی و ارتباط مستمر با خداست، تلاش کنیم این پیوند و ارتباط را روز به روز مستحکم تر و عاشقانه تر نماییم.
2- تلاش کنیم همچنانکه که در مسجد الحرام به دور خانه حضرت حق طواف نموده ایم اکنون نیز محور زندگی و عمل مان مبانی حق و حقیقت باشد و هرگز به دور باطل نگردیم.
3- به یقین در مکانها و زمانهای مختلف سفر حج با خدای خود خلوت کرده و پیمان هایی با او  بسته ایم آنچه مهم است وفا داریمان به قول و قرارهایی است که با او  بسته ایم.
4- مواظب اعمال و رفتار و گفتار خود باشیم و به توصیه امام صادق (ع) که فرمود «مردم را نه با زبان بلکه با اعمال خود به سوی ما بخوانید» نصب العین خود قرار دهیم .
5- در جلساتی که دوستان و اقوام را دیدار می نماییم  از برکات و جاذبه های زیبا و معنوی این سفر الهی تعریف کنیم و از بیان مسائلی که موجب ریا و خودنمایی و ... می گردد اجتناب نماییم.
6- مراقب باشیم که اشتغالات و روزمره گی های زندگی ما را از یاد خدا غافل نکند.
7- شاید از این سفر فیلم و عکس تهیه کرده باشیم به دیگران نشان دهیم اما مهمتر از آن خاطرات زیبا و دلنشین و جالبی است که از صفا و معنویت بندگان و انسانهای شایسته و مخلص خداوند با رنگ ها و ملیتهای مختلف دیده ایم آنها را برای دوستان، اقوام و ... تعریف کنیم و با بیان فلسفه مناسک حج، حکایات و احیاناً کراماتی که دیده یا شنیده ایم مجالس را معطر نماییم.
8- سعی و تلاش نماییم بر استمرار و پایداری دوستی ها و دوستان خوب و مخلصی که پیدا کرده ایم.
9- از برکات دنیایی این سفر ( انشاالله دوری از فقر و تنگدستی است) به شرط آنکه ما نیز واسطه فیض و مهر خداوند به بندگان فقیر و مستمند باشیم و بستگان ، همسایگان ، ایتام و دوستانی که نیاز به کمک دارند را فراموش نکنیم چرا که محبت و توجه به آنها برکات و رضایت الهی را به دنبال خواهد داشت و گرفتاری و شرور دنیا و آخرت را از ما دور خواهد ساخت.
امیدوارم خدای مهربان دلهای ما را لبریز از عشق محبت خویش گرداند
تیرماه 1401

علیرضا نیاکان

#حج |



وبگردی