آفتاب

سیر تا پیاز برادران لیلا در جشنواره کن از زبان پیمان معادی



پیمان معادی جمعه شب سوم تیرماه با حضور در لایو اینستاگرام به پرسش‌های کیوان کثیریان منتقد باسابقه سینما درباره جشنواره کن و فیلم «برادران لیلا» پاسخ داد.

پیمان معادی بر این باور است که طی تعامل مدیران سینمایی با سعید روستایی و دور میز نشستن و گفت‌و‌گو، مشکلی برای اکران «برادران لیلا»‌ وجود نخواهد داشت و مسائل ایجاد شده، حل می‌شوند.

به گزارش سینماسینما، بازیگر، کارگردان و نویسنده سینمای ایران جمعه شب سوم تیرماه با حضور در لایو اینستاگرام به پرسش‌های کیوان کثیریان منتقد سینما درباره جشنواره کن و فیلم «برادران لیلا» پاسخ داد.

معادی در ابتدای لایو در پاسخ به اینکه آیا فیلم بدون اصلاحاتی که از سوی مدیران سینمایی مطرح شده بود به جشنواره کن و در ادامه به جشنواره مونیخ رفت، چنین پاسخ داد: «من در ایران نیستم و با همه ارتباط ندارم و وقتی سرم شلوغ است خیلی فرصت پیگیری ماجرا را ندارم؛ ارتباط من با سعید روستایی و جواد نوروزبیگی بود و گفته‌های من براساس صحبت‌هایی است که از این دو نفر و یکی دو نفر دیگر از عوامل تولید شنیده‌ام.

اختلافات ارشاد با برادران لیلا


ظاهرا فیلم وقتی ساخته می‌شود به مدیران در ارشاد نشان داده می‌شود و آنان مسائلی روی فیلم داشتند که من فهرست آن مسائل را دیده‌ام. به لحاظ تعداد مورد، بیش از نصفی از موارد از سوی کارگردان انجام شد، اما تعداد با اهمیت متفاوت است و مسائل مهمتری بوده که باید از فیلم درمی‌آمده، اما درنیامده. دوستان می‌گویند به دلیل ضیق وقت و نزدیک بودن به زمان جشنواره و تحویل نسخه نهایی فرصت انجام این کار نشده است. حتی نسخه ارسال شده به کن از نظر فنی مشکل داشته برای اینکه فرصت کافی وجود نداشت.»

عوامل برادران لیلا در کن


او ادامه داد: «پس از بازگشت از کن نامه‌ای زده می‌شود و سازندگان فیلم می‌گویند حاضرند اصلاحات را انجام دهند، اما به دلیل حواشی که برای فیلم ایجاد شده بود، علاوه بر آن حواشی خود جشنواره کن و در ادامه بدشانسی‌هایی که ما امسال به دلیل اتفاقات همزمان در کن داشتیم؛ این‌ها موجب شد که ارتباط دو گروه سازمان سینمایی و سازندگان فیلم به درستی برقرار نشود. بلافاصله جشنواره مونیخ متقاضی شد و چون فرصت تعامل به وجود نیامد، تغییرات اعمال نشد و فیلم به مونیخ رفت.»

معادی بر این باور است که در نهایت تغییرات صحبت شده روی فیلم اعمال خواهد شد و گفت: «من فکر می‌کنم تغییرات را اعمال کنند و حتما هم این کار را می‌کنند، فقط ماجرا نباید به اینجا می‌رسید. اینکه گفته می‌شود فلانی نباید مصاحبه می‌کرد و باید بین خودشان حل می‌کردند یا باید زودتر سر میز می‌نشستند و با مسئولان سینمایی صحبت می‌کردند، درست است تا بحث اینکه موضوع زیر دست سازمان دیگری رفته مطرح نمی‌شد؛ چون ما سازمان سینمایی و خانه سینما را می‌شناسیم و هر مساله‌ای که داریم مایلیم در این بخش حل کنیم. اینکه ماجرا دست یک گروه دیگر بیفتد و ما مجبور باشیم با آنان صحبت کنیم، اصلا شیوه‌ای نیست که بلد باشیم و ادبیات آنان را بدانیم.»


معادی در جمع‌بندی این بخش گفت: «آنطور که گفته می‌شود، ممیزی‌هایی باید انجام می‌شد که نشده و باید بشود و می‌شود. مگر در همه این سال‌ها راه دیگری بوده؟ چاره‌ای نداریم. مگر در این سال‌ها فیلم بدون ممیزی و سانسور داشته‌ایم؟ مساله این است که سعید روستایی در جلسه پرسش و پاسخ گفته بین توقیف و سانسور، توقیف را انتخاب می‌کند. این حرفی است که شاید به نظر قلدرمآبانه بیاید، اما کدام فیلمسازی دوست دارد فیلمش ممیزی شود؟ کدام فیلمسازی وقتی با او صحبت از ممیزی می‌کنند با کمال میل می‌پذیرد؟ مگر ما به سکته نرسیدیم و دو سال دو سال، دنبال پرونده فیلم‌هایمان نرفتیم؟ آخر سر با حرف زدن مشکل را کردیم. در حال حاضر هم با سعید روستایی باید این تعامل صورت بگیرد و او را دعوت کنند و صحبت کنند تا تغییراتی که از نظر من صدمه‌ای به فیلم وارد نمی‌کند، اعمال کند و مشکل برطرف شود.»

دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن


پیمان معادی در بخشی از صحبت‌هایش با در لایو اینستاگرام دلیل غیبت فرهاد اصلانی بازیگر فیلم «برادران لیلا» ‌را در جشنواره کن توضیح داد.

او با تاکید براینکه از ایران راهی کن نشده و در خارج از کشور بوده و از محل استقرارش یکسره به کن رفته است، گفت:‌ «در ادامه داستان‌های می‌تو که برای آقای اصلانی به وجود آمده بود و حضور ترانه علیدوستی، به نظر می‌رسید همزمان حاضر شدن این دو در یک جا امکانپذیر نبود.»

او ادامه داد: «راجع به باقی جزئیات که من اطلاعی ندارم و این‌ها مواردی است که در دست بررسی است. فارغ از علت، صورت مساله این بود که آن‌ها کنار هم نمی‌توانستند حضور داشته باشند، زیرا خانم علیدوستی اعلام کرده بود من در کنار متهم به تجاوز و آزارگری نمی‌ایستم، اما اینکه من این را تایید کنم یا نه اصلا مطرح نیست؛ ای‌کاش وضعیت به گونه‌ای بود که اصلا هیچ یک از این اتفاقات نیفتاده بود و بحث حضور و عدم حضور بازیگری مثل فرهاد اصلانی که عجب بازیگری است، اصلا مطرح نمی‌شد.»


معادی تاکید کرد: «من درک می‌کنم که یک جنبش به تازگی راه افتاده و هدف خیری دارد و می‌خواهد تاثیرگذار باشد، بنابراین پروتکل‌ها و ضوابطی برای آن طراحی شده که براساس همان ضوابط اجازه نمی‌دهد آقای اصلانی در کنار یکی از اعضای اصلی فیلم «برادران لیلا» بایستد.»

اختلاف و دستمزدهای بالای عوامل


معادی در بخش دیگر لایو اینستاگرامی با کیوان کثیریان به پرسش‌هایی در مورد بودجه ساخت «برادران لیلا»‌ که گفته می‌شود عدد و رقمی خارج از عرف سینمای ایران است، پاسخ داد.

او در ابتدای این مبحث درباره اینکه آیا اصلا بحث دستمزدهای نامتعارف برای بازیگران و خود معادی مطرح بوده، گفت: «من درباره خودم می‌گویم که دستمزدم پایین‌تر از فیلم‌های دیگرم بود؛ حتی پایین‌تر از دستمزد فیلم بعدی که قصد دارم کار کنم. این طبیعی است که در فیلم بعدی بالاتر از فیلم قبل بگیری، اما نکته اینجاست که دستمزد کمی پایین‌تر من در «برادران لیلا» پایه‌ی دستمزد من در فیلم بعدی شده است.»

معادی در پاسخ به اینکه چرا عدد کمتری گرفته، گفت: «روزهای اول می‌گفتند نداریم. در آن روزها، بودجه چندانی نداشتند و از ما می‌خواستند ملاحظه کنیم و کمتر بگیریم، به هر حال کم‌کم در ادامه بودجه تزریق شد.»

او فیلم «برادران لیلا» را به لحاظ ویژگی‌های ساخت، فیلمی پرهزینه دانست و گفت: «فیلم پرهزینه است و این در خود اثر واضح است. پنج ماه فیلمبرداری داشتیم و این اصلا شوخی نیست. در برخی صحنه‌ها نزدیک هزار، هشتصد، هفتصد هنرور آن هم در مدت ۱۰ روز حاضر بودند. بالاخره این‌ها روی هزینه تاثیر دارد. هزینه را در، در و دیوار «برادران لیلا» می‌بینید. به طور کلی غیر از بازیگران، عوامل ساخت فیلم هم جزو عواملی بودند که دستمزد بالایی دارند.»

او همچنین درباره اینکه گفته می‌شد برسر مسائل مالی بین برخی از عوامل اختلاف به وجود آمده بود، گفت: «من شخصا اختلافی نداشتم. به دلیل کاری که داشتم دو روز بعد از تمام شدن فیلمبرداری بخش‌های خودم، سفر کردم و رفتم و بعد از آن یک ماه فیلمبرداری ادامه داشت. من از دور موضوع اختلافات و مسائل مطرح شده را می‌شنیدم، هرچند که در کورانش نبودم. حتما آن مشکلات امروز حل شده است، از من خواستند وارد شوم، جواد نوروزبیگی کمک کرد، خود سعید روستایی هم همین‌طور تا در نهایت گشایشی شد و به جایی رسیدیم که همه گروه در کنار هم بودیم.»


معادی گفت:‌ «منبع مالی ما مشخص بود، آقای اخباراتی سرمایه‌گذار بود و به نظر رسید منبع مالی تمیزی دارد. علاوه بر اینکه در آن زمان می‌دیدیم در همان زمان بازیگرانی بودند که دو برابر ما دستمزد می‌گیرند. بنابراین قراردادهای ما عجیب نبود، البته مالیات آن را هم می‌دهیم.»

حاشیه مربوط به نوید محمدزاده و همسرش


از داغ‌ترین موضوعاتی که در جریان برگزاری جشنواره فیلم کن رسانه‌ها را در ایران فراگرفت، حواشی مربوط به حضور محمدزاده و حسینی روی فرش قرمز کن بود. معادی درباره این موضوع گفت: «راجع به نوید عزیز که ترجیح می‌دهم صحبت نکنم، چون این موضوع بسیار شخصی است. ما معمولا با هم در ارتباط هستیم، اما اخیرا در ارتباط نبودیم و خیلی دوستش دارم و خودش هم این را می‌داند.»

او ادامه داد: «در مورد این اتفاق اخیر، من قطعا نظر شخصی خودم را دارم که می‌توانم خصوصی با خودش صحبت کنم، اما در فضای لایو ترجیح می‌دهم صحبت نکنم، چون احیانا اگر مشکلی هست بدتر نشود و اگر گرهی هست کورتر نشود. ترجیح من این است که خودش واکنش نشان دهد و به نظرم بهترین کار در این شرایط این است که به هر کسی بسپاریم تا خودش اگر لازم می‌داند نکته‌ای بگوید.»

واکنش‌ها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟


او در پاسخ به اینکه «شما کی متوجه این موضوع شدید و فضای آنجا (کن) بعد از این ادعاها چطور بود؟»، گفت: «من و آقای پورصمیمی سه روز بیشتر کن نبودیم. آقای پورصمیمی برای دیدن برادرش به زوریخ می‌رفت و از آنجا که ایشان اصلا موبایل ندارند، حتما دوستانی ایشان را در جریان گذاشتند. برهمین اساس که کنارشان نبودم، من نمی‌دانم زمان دریافت خبر چه واکنشی داشتند، اما بعدتر شنیدم که چه واکنشی داشتند.»

معادی توضیح داد:‌ «در توضیحاتی که دادند گویا ماجرا اصلا آزار جنسی نبوده؛ من چون نمی‌دانم نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما به نظرم به واسطه شیوه مطرح شدن موضوع و حساسیت ماجراهای می‌تو در این روزها، ابتدا ذهن به سمت آزار جنسی می‌رود، اما در این مورد آزار جنسی نبوده است. گویا موضوع مربوط به مراجعه خانم ریاحی به خانه سینما بوده و نقشی که آقای پورصمیمی در آنجا داشتند که از دیدگاه خانم ریاحی امروز آن برخورد تند و تعرض بوده است.»

او همچنین گفت: «آقای پوصمیمی گفته‌اند من به دلیل مسئولیتی که داشتم، این تصمیم را گرفتم و اگر قرار باشد این تصمیم‌گیری تعرض باشد، بله تعرض است. و برویم و اگر لازم است موضوع را از نگاه قانونی بررسی کنیم.»

عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم


یکی از مساله‌سازترین موضوعات در افکار عمومی نسبت به حضور عوامل «برادران لیلا» روی فرش قرمز کن، بی‌واکنشی آنان نسبت به حادثه متروپل در آبادان بود؛‌ موضوعی که به گفته پیمان معادی چون ابعاد آن مشخص نشده بود، اینطور از سوی عوامل با واکنش دیرهنگام روبه‌رو شد.

معادی در پاسخ به اینکه آیا تصمیمی جمعی بین آنان برای بی‌واکنشی به این موضوع بوده است، گفت:‌ «در مورد تصمیم جمعی از روز اول تا الان هیچ تصمیم جمعی راجع به هیچ چیز نداشتیم، دیده‌ام مدیران سینمایی می‌گویند «این‌ها» رفته‌اند و فلان کار را کرده‌اند کاملا نادرست است، چون اصلا این ذهنیت اشتباه است. ما هر کدام کار خودمان را انجام دادیم.»

او با اشاره به موضوع آبادان و فروریختن ساختمان متروپل گفت:‌ «در این مورد هرچه مردم بگویند حق دارند. من به عنوان یک شهروند، یک انسان، یک پدر، باید بگویم این از آن بحث‌هایی است که یک فاجعه اتفاق افتاده و حالا ما هر کاری کنیم کم است. حتی اگر ما پست می‌گذاشتیم و سیاه هم می‌کردیم کم بود. پس من توضیحی در جهت برطرف کردن شبهات نمی‌دهم. می‌خواهم بگویم به خود ما چه گذشت.»

معادی گفت:‌ «ما جا ماندیم. همه این بچه‌هایی که با ما آنجا بودند همیشه واکنش نشان می‌دهند، اما این بار وضعیت ما متفاوت بود. من از سفر ۲۰ ساعته آمده بودم و شب خوابیدم، صبح بیدار شدم، فرش قرمز و بعد سه ساعت فیلم و چهار ساعت برنامه‌ها و بالاخره عصر رسیدم هتل و موبایل را باز کردم. بچه‌ها گفتند ساختمانی در آبادان فروریخته و سه چهار نفر از هموطنانمان را از دست داده‌ایم که خیلی هم ناراحت و متاسف شدیم.»

او ادامه داد:‌ «اما واقعا این فیلم‌ها، این موسیقی‌های آبادانی، این تشییع جنازه‌ها، اینکه مردم بچه‌های خودشان را از زیر آوار بیرون می‌کشیدند بعدها درآمد. معلوم است که این‌ها هر قلبی را به فشار می‌آورد، من که دو بچه دارم… مشخص است که چه حسی دارم. همه چیز زهرمارم شد. پروفایلم را سیاه کردم و استوری‌هایم را پاک کردم. به نظر عده‌ای دیر بود؟ حق دارند هرچه بگویند. بعد از این بود که سعید در مشورت با باقی تصمیم گرفت اگر جایزه داده شود آن را به مردم آبادان تقدیم کند که چنین هم کرد. بنابراین من معتقدم اگر کوتاهی هم شده، در مقابل تنبیه هم شده‌ایم و به اندازه کافی نواختمان.»

او سخنان خود را در این بخش چنین پایان داد: «از بد حادثه ما در زمان بد، در مکان بد بودیم. اگر زودتر از ماجرا خبردار شده بودیم،‌ چه بسا اصلا روی فرش قرمز نمی‌رفتیم. حتما کار تاثیرگذارتری می‌کردیم. ما روی فرش قرمز و در نشست می‌دانستیم این اتفاق افتاده،‌ اما اصلا حجم ماجرا را نمی‌دانستیم.»




وبگردی