آفتاب

التهاب و بحران در بازار سیمان؛ مسوول نا به سامانی و گرانی 350درصدی خردادماه سیمان چه کسی است؟!



تولید کنندگان بتن و قطعات بتنی کشور در روزهای سخت تر ازهمیشه به سر می برند و متاسفانه همچون دیگر بازارهای صنعتی و مصرفی،بازار مصالح ساختمانی نیز با ناهنجاری مواجه شده و هیچ کس در وزارت صمت پاسخگوی این نابه سامانی ها و بی تدبیری ها نیست.


به رغم آنکه دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان علت افزایش نرخ سیمان را پخش اخبار احتمال قطعی برق واحدهای تولیدکننده سیمان اعلام کرده است اما فقط و فقط طی نیمه خرداد ماه تا امروز  قیمت سیمان از تنی 470هزارتومان به تنی 000/700/1 تومان یعنی نزدیک به 400 درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان  هجوم به بورس کالا برای خرید سیمان را دلیل افزایش قیمت سیمان و میزان افزایش قیمت سیمان را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اعلام کرده است.
هم اینک تمامی تولیدکنندگان دارای پروانه بهره برداری و پروانه استاندارد که دارای قرارداد تولید بتن و تجهیزات بتنی بوده اند با بحران در تامین سیمان و عمل به تعهدات و قراردادهای منعقده خود مواجه شده و هرکدام با مشکلات حقوقی و قضایی دست به گریبانند.
متاسفانه قیمت هیچ یک از محصولات سیمانی  حتی برای یکساعت  قابل تعیین و اعلام نیست و همین علاوه بر تولیدکنندگان، مصرف کنندگان را نیز با مشکلات عدیده ای در محاسبه هزینه تمام شده و سرمایه مورد نیاز برای اجرایی کردن پروژه ها مواجه نموده است.
قیمتهای نجومی و لحظه ای بازار سیمان، در فقدان شفافیت بورس کالا و عدم تامین سهمیه مورد نیاز تولیدکنندگان دارای مجوز و صلاحیت باعث شده تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با بحران جدی روبرو شوند.

حمیدمنفرد
فعال بازار بتن و محصولات بتنی کشور




وبگردی