آفتاب

در گفتگو با مالک باشگاه ماشین سازی تبریز مطرح شد

این دولت و مجلس میتواند تلکلیف بخش خصوص در ورزش را روشن کند



قربانی گفت: مشکل حضور بخش خصوصی در ورزش به امروز یا دیروز برنمی گردد و یا مشکل از دولت و یا دولت های قبلی و فعلی هم نیست.

مالک باشگاه ماشین سازی تبریز  در مورد خصوصی سازی در فوتبال مطرح کرد که؛مشکل  حضور بخش خصوصی  در ورزش ؛ بدلیل ساختار  غلط و بنیادی در ورزش کشور است که  باعث می شود از بخش بخش خصوصی نه تنها حمایت نشود بلکه به شدت در این راه مشکل تراشی می شود که فقدان قوانین شفاف عدالتی و درست بر  نقش و نحوه حضور بخش خصوصی در مالکیت و مدیریت ورزشی از عوامل  مهم این معضل است.
قربانی افزود:
از وزارت ورزش و در راس آن وزیر محترم ورزش جناب آقای سجادی که از دوستان و همکاران بنده و یکی از متخصص ترین افرادی است که در این جایگاه قرار گرفته ؛انتظار می رود که طرح یا لایحه باشگاه داری حرفه ای را با کمک مجلس محترم به صورت فوری مصوب کنند. چون بزرگترین باشگاه های کشور شامل پرسپولیس ؛استقلال ؛ تراکتور سازی؛ ملوان ؛ماشین سازی و.... ؛هم با  مشکلات فراوانی دست پنجه نرم می کنند. البته دلیل این اتفاقات این است که مالکیت   و مدیریت بخش خصوصی که در سرتاسر جهان  دارای نقش اصلی و محوری در باشگاههای ورزشی میباشد ؛در ایران نهادینه  و تعریف نشده است. بنده به جرات می گوییم که بخش خصوصی خیلی بهتر ؛با صرفه تر و درجهت کسب منافع ملی و توسعه ورزش و فوتبال  چندین برابر موثرتر و کارا تر از بخش دولتی  می تواند عمل می کند. طبق اصل 44 قانون اساسی و توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی سازی  ما یک تجربه چند ساله در این امر در موضوعات صنعتی و... داریم که  تجارب گرانبهایی است و می توانیم از اشتباهات  گذشته درس بگیریم. البته با توجه به روی کار آمدن دولت جدید که در صدد حل مشکلات مردم است امیدوارم با نظرخواهی از کارشناسان و به نوعی با دیدگاه کارشناسی و علمی قدمی در این راه گذاشته شود و قطعا ماهم استقبال  و اعلام آمادگی می کنیم که همه گونه همکاری و همراهی با مسئولان محترم داشته باشیم. ضمنا مطلع باشیم تا قانونی شفاف؛مشخص و قوی  در حمایت از بخش خصوصی وجود نداشته باشد این مشکلات  و هزینه های جبران ناپذیر آن همچنان وجود خواهد داشت.
قربانی مالک باشگاه ماشین سازی تبریز در مورد حذف شوکه کننده دو تیم پرطرفدار  فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا عنوان داشت: این یک شوک ویا تلنگری بود به ورزش کشور که  منبعد نباید کارهای صوری ؛ باری به هر جهت انجام و فقط صورت مسئله را پاک کنیم. در این قضیه نباید به دنبال مقصر بود باید به دنبال ارائه راهکار برای حل مشکلات بود  که بنده این اطمینان را می دهم که با تعامل بین وزارت ورش، مجلس شورای اسلامی و بخش خصوص  قطعا این مشکلات حل می شود. و آرامش دوباره به فوتبال کشور برمی گرد و حتی تیم های کوچک هم می توانند در آینده رشد و توسعه پیدا کنند. در این موضوع  دارای ایرادات ساختاری در ورزش و  فوتبال میباشیم. وقتی از ابتدا قوانین حمایتی و شفاف  وجود نداشته است؛ وقتی از اساس مالکیت؛مدیریت و  مسولیت های دو باشگاه بزرگ   و اکثر باشگاههای ورزشی دارای شبهه و مشکل است؛ وزیر ، نماینده،  ،مدیر عامل و یا هرکسی که مدیریت این گونه  امور و باشگاها  را بر عهده می گیرد ؛ با نیت و هدف کمک و رفع مشکلات  وارد و البته شناخت کافی نسبت به مشکلات دارد ؛ولی  چون راهکار  قانونی ؛شفاف و و مشخصی وجود ندارد نمیتوانند اقدام درستی انجام دهند. قربانی در پایان گقت : باید  برای مرتفع کردن این مشکلات  دنبال این بود که :
 راهکار چیست تا  از این بن بست خارج شویم؟
بهترین و منطقی ترین اقدام تصویب قانون باشگاهداری حرفه ایی؛ به رسمیت شناختن و قانونی کردن حق مالکیت معنوی؛کپی رایت؛رفع مشکل پخش تلویزیونی ؛ تدوین  قانون معافیت خدمات ورزشی از مالیات و ترغیب بنگاهها؛کارخانجات و شرکتها برای کمک به باشگاهها ؛شفافیت درحمایت از بخش خصوصی با نظارت دقیق نهادهای قانونی و از همه مهمتر بکار گرفتن افراد متخصص و متعهد به ورزش در ورزش میباشد.تا انشالله این مشکل بسیار ساده ولی چندین ساله برای همیشه حل و فصل گردد.

مالک باشگاه ماشین سازی تبریز د رمورد وضعیت امروز تیم و اینکه ماشین سازی در لیگ یک باقی خواهد ماند یا خیر گفت: تمام مجموعه  باشگاه ماشین سازی؛مسولان استانی و هواداران دلسوز در تلاش هستند که تیم اولا در لیگ یک باقی بماند و  از نیم فصل دوم بعد به دنبال صعود به رتبه های  میانی جدول این مسابقات می باشند. که باتوجه به شرایط فعلی باشگاه ؛ زمان بسیار کم برای نقل و انتالات؛به ویژه  بلاتکلیفی در بحث واگذاری و تغییر مالکیت که متاسفانه مبهم انجام می شود مشکلات را دو چندان می کند. ولی مجموعه امیدوار است که تیم در لیگ یک باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد، باتوجه به اینکه بنده مالک باشگاه هستم و انتقال  قطعی این باشگاه از خرداد ماه انجام شده ؛برنامه ها و طرحهایی برای ارتقا وضعیت باشگاه در دست اجرا داشتیم که بعد از چند ماه بدلیل بدقولی اسپانسرها و ایجاد جو روانی منفی و شک و تردید در مالکیت ؛ اشکالتراشی در ثبت شرکتها؛ عدم امکان افتتاح حساب بانکی  باشگاه  با برخی مشکلات دیگر مواجه شدیم که در دوماه گذشته مدیریت باشگاه را با تصمیم مسئولان استانی به صورت امانت و موقت واگذار کردیم، بنده هیچ شناختی از این فرد ندارم وفقط با تعهدی که در قبال تامین هزینه های تیم و حفظ ماشین سازی در لیگ یک گرفته شده است  به صورت موقت حکم سرپرست مدیرعاملی به ایشان ابلاغ شد و در این دوماه  قرار بر این بود که تمام کار های انجام شده را با بنده هماهنگ کند اما متاسفانه چنینی اتفاقی رخ نداد. اما چون به توصیه و  معرفی مسئولان استانی بوده  هیچ دخالتی در کارهای ایشان نداشته ام ولی گزارشات مربوطه  را به خود سرپرست محترم  ابلاغ و برای مسولان استانی اطلاع داده ایم.
اما برای نیم فصل دوم بنده به عنوان مالک باشگاه در این دوماهی که در تهران مستقر شده ام ؛به دنبال منابع پایدار برای تیم هستم که خوشبختانه  اتفاقات مثبت خوبی افتاده که بحث واگذاری به مس اندکی تاخیر ایجاد کرده است.
 از طرف دیگر نمایندگان و مسئولان استانی که قرار است تیم را به مس سونگون  واگذار نمایند از نظر قانونی و حتی اخلاقی باید نظر ما را هم جویا میشدند اما به هر حال باید منتظر بمانیم که به چه صورت می توانند به ما کمک کنند باید دید که مس در خواست مالکیت می کند یا اینکه می خواهد مسسولیت اجتماعی ایجاد کند .تا الان هیچ تماسی مسئولان استانی و هیچ فرد دیگری در این خصوص بابنده نداشته است.


وبگردی