آفتاب

کارشناس روس: موفقیت برجام تنها یک شرط دارد



ایرنا نوشت: «ایرینا فئودوروا» کارشناس امور بین المللی موسسه شرقشناسی آکادمی علوم روسیه، لازمه به نتیجه رسیدن و موفق بودن مذاکرات وین برای لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران را تغییر رویکرد رفتار آمریکا دانست.

فئودوروا روز دوشنبه در مسکو گفت: مساله بزرگ مذاکرات آمریکا چه در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران و مذاکرات درباره مسائل دیگر جهانی، زورگویی و مواضع برتری جویانه واشنگتن است که مذاکره با این کشور را دشوار و در مواردی بسیار پیچیده می کند.  

کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی روسیه گفت: آمریکا نمی خواهد با هیچ کشوری مذاکرات برابر انجام دهد و به همین دلیل گفت و گوهایی که بین واشنگتن و کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین انجام می گیرد، در بسیاری موارد با تنش هایی همراه می شود یا این تنش ها بعدها رخ می دهد و به این دلیل می توان نتیجه گیری کرد که آمریکایی ها مذاکره کنندگان خوبی نیستند.

به گفته وی، این مساله بزرگ در مذاکرات وین نیز می تواند خودنمایی کرد و به احتمال زیاد طرف آمریکایی با پیش شرط هایی به این مذاکرات می آید که مورد قبول طرف دیگر نباشد.  

وی با انتقاد از رفتار آمریکا در مسائل مختلف اظهار داشت: مقام های آمریکایی در بسیاری مسائل مانند طلبکاران رفتار می کنند که گویا همه به آنها مدیون هستند و دوست دارند مانند قاضی رفتار کنند که در مسائل مهمی همچون دموکراسی و حقوق بشر داوری می کنند و بسیاری در جهان از این رویکرد خودبزرگبینانه بیزار هستند و معتقدند که آمریکا در موقعیتی نیست که چنین رفتار کند.  

فئودوروا گفت: آمریکا خود مسائل متعددی دارد و بهتر است به حل مسائل کشور خود ازجمله رفع تبعیض های نژادی و برطرف کردن نابرابری های عظیم اجتماعی بپردازد.  

مذاکرات ایران با کشورهای گروه ۱+۴ پس از چندین ماه وقفه قرار است امروز در وین از سرگرفته شود. این اولین مذاکرات برجامی ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی است که در سطح معاونان وزیر امور خارجه انجام می شود.


اعضای گروه ۱+۴ آمریکا را متقاعد کنند

فئودوروا در ادامه مصاحبه گفت که کشورهای عضو گروه ۱+۴ باید آمریکا را برای تغییر رویکرد خود در دور جدید مذاکرات وین متقاعد کنند و این وظیفه بسیار مهمی است که در صورت کوتاهی در تحقق آن، موفقیت مذاکرات بسیار بعید بنظر می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه و چین که از حقوق ایران برای اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز حمایت می کنند، در مذاکرات وین در برابر زیاده طلبی های آمریکا و طرف های غربی متحد و حامی این کشور که در بسیاری موارد به پیروی کورکورانه از سیاست های کاخ سفید می پردازند، بایستند.  

کارشناس روس با بیان اینکه ایران فقط با مذاکرات منتهی به نتایج معین موافقت می کند، افزود: ایران انتظار دارد که تحریم های غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا در مورد این کشور لغو شود و در صورتی که این خواسته کاملا منطقی تهران برطرف نشود، با ادامه مذاکرات موافقت نمی کند.

فئودوروا گفت: مقام های ایرانی اعلام کرده اند که در گام های خود برای موفقیت مذاکرات مصمم هستند و اگر طرف دیگر مذاکرات شامل آمریکا که از برجام خارج شده و تحریم های در نقض تصمیمات شورای امنیت وضع کرده از موضع منطقی وارد شود، این دور از مذاکرات می تواند نتایج مثبتی داشته باشد و به همین دلیل طرف های مذاکره کننده باید برای دستیابی به چنین نتایجه ای تلاش های خود را متمرکز کنند.

این کارشناس موسسه شرق شناسی روسیه با اشاره به قیمت بالای نفت و گاز در بازار جهانی و فشار افکار عمومی آمریکا به جو بایدن رئیس جمهوری این کشور بخاطر قیمت بالای سوخت در این کشور گفت که احتمال زیاد دارد طرف آمریکایی در مذاکرات وین رویکرد خود را برای دستیابی به توافق نهایی تغییر دهد و چنین انتظاری در بین کارشناسان وجود دارد.  

علی باقری کنی که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد. روز شنبه راس هیاتی برای شرکت در دور آتی نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.




وبگردی