آفتاب
برخلاف اخبار قبلی، وزیر راه خبر داد

ادامه فعالیت بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران - شمال!/ رد خرید 400 هواپیمای خارجی

ادامه فعالیت بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران - شمال!/ رد خرید 400 هواپیمای خارجی

در حالیکه در ماه‌های پایانی دولت دهم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پایان همکاری بنیاد مستضعفان در ساخت قطعه اول زادراه تهران - شمال و جایگزینی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این پروژه خبر داده بود، وزیر راه اعلام کرد: قطعه اول این آزاد‌راه با فاینانس چین و پیمانکاری بنیاد مستضعفان...

در حالیکه در ماه‌های پایانی دولت دهم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پایان همکاری بنیاد مستضعفان در ساخت قطعه اول زادراه تهران - شمال و جایگزینی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این پروژه خبر داده بود، وزیر راه اعلام کرد: قطعه اول این آزاد‌راه با فاینانس چین و پیمانکاری بنیاد مستضعفان در حال اجراست اما سرعت پیشرفت آن قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شب گذشته عباس آخوندی در برنامه ارائه گزارش 100 روزه فعالیت‌های این وزارتخانه، به نیاز ناوگان ریلی به نوسازی و مشکلات موجود برای ساخت آزدراه تهران - شمال اشاره کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت آزاد‌راه تهران - شمال گفت: این آزاد‌راه دارای چهار قطعه با موضوعات مختلف است؛ قطعه اول این آزاد‌راه 32 کیلومتر است که 25 کیلومتر آن تونل است و هنوز بخشی از تونل‌های این قطعه تمام نشده و برق و کف این قطعه باقی‌مانده است.

به گفته آخوندی بیش از 40 درصد پیشرفت در این قطعه داریم و بیش از 50 درصد دیگر باقی‌مانده است.

ادامه فعالیت بنیاد مستضعفان در قطعه اول آزادراه تهران - شمال!

وی افزود: قطعه اول آزاد‌راه تهران - شمال با فاینانس چین و پیمانکاری بنیاد مستضعفان در حال اجراست که سرعت پیشرفت آن قابل قبول نیست.

آخوندی گفت: قطعه دو و سه آزاد‌راه تهران - شمال نیز به طول 57 کیلومتر تونل و مابقی پل و جاده‌های معمولی است که تاکنون سه درصد از آن انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه چهارم آزاد‌راه تهران - شمال که 1.5 کیلومتر تونل دارد به بهره‌برداری رسیده و مشکل آن برطرف شده است.

به گفته‌ وی کل آزاد‌راه تهران - شمال پروژه‌ای کاملا نامتوازن است که اگر قطعه‌ یک آن تمام شود قطعات دیگر باقی می‌مانند و در صورتی که بخواهیم قطعات دو و سه را به چالوس متصل کنیم، جاده به شکل قیف‌ مانند می‌شود و با حجم ترافیک بالایی مواجه می‌شویم.

جاده چالوس هیچگاه بسته نمی‌شود

آخوندی تصریح کرد: دو راه کار وجود دارد؛ باید تا جایی که می‌شود همزمان با قطعه یک، دیگر قطعات را نیز به پایان برسانیم که نیازمند اعتبارات زیادی است و دیگر اینکه همزمان با اتمام قطعه یک، افزایش ظرفیت جاده موجود نیز صورت گیرد البته هرچه کار کنیم معادل یک آزادراه نمی‌شود و یک سرمایه به سرمایه ملی اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ گاه جاده چالوس بسته نمی‌شود و پس ازبهره‌برداری آزادراه این مسیر همچنان باز خواهد بود.

اتمام قطعه یک آزادراه تهران - شمال تا 2.5 سال دیگر

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت تامین فاینانس تا دو سال و نیم دیگر قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال به اتمام می‌رسد.

آخوندی آزاد‌راه تهران - شمال را از جمله پروژه‌های گران‌قیمت و با ارقام بزرگ مقیاس عنوان کرد.

وی اظهار کرد: بررسی اتصال این آزاد‌راه به چالوس و جاده‌های موجود در حال بررسی و مطالعه است اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

برقی و دو خطه کردن راه‌آهن تهران - مشهد نیازمند میلیاردها دلار اعتبار

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای افزایش ظرفیت تردد در مسیر ریلی تهران - مشهد به دنبال برقی و دو خطه کردن این مسیر هستیم که البته هنوز این برنامه آغاز نشده و نیازمند فاینانس خارجی و میلیاردها دلار اعتبار است.

وی گفت: در بخش راه کشور باید اقدامات مهمی برای نگهداری از راه‌های موجود صورت گیرد.

آخوندی افزود: در حال حاضر 11 هزار راهدار در سراسر ایران عملیات راهداری انجام می‌دهند و سازمان راهداری نیز به مشکلات موجود در راه‌ها رسیدگی می‌کنند.

ارزش 200 هزار میلیارد تومانی راههای ایران

وی با اشاره به این‌که اصلی‌ترین موضوع در بخش راه نگهداری از راه‌هاست، گفت: ارزش راه‌های موجود به گونه‌ای است که اگر اکنون بخواهیم چنین راه‌هایی فراهم کنیم به 200 هزار میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با وجود این میزان راه اصلی در کشور باید مراقب راه‌ها باشیم تا به بدنه‌ اصلی آنها آسیبی وارد نشود.

آخوندی با بیان این‌که اولین اقدام برای نگهداری راه‌های کشور تجهیز این راه‌ها به سیستم‌های الکترونیک است، افزود: تجهیز راه‌ها به سیستم‌های الکترونیک باعث افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش مخاطرات می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال شناسایی وضعیت راه‌ها و شناسایی و کاهش پیچ‌های خطرناک و نقاط حادثه‌خیز در راه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که صنعت حمل‌ونقل یک صنعت ملی است و کمترین وابستگی به خارج از کشور را دارد، گفت: وابستگی خارجی صنعت حمل‌ونقل به خارج محدود است.

آخوندی تاکید کرد: بهتر است برای تکنولوژی‌های ساخت به خدمات فنی - مهندسی متکی شویم که در حال مذاکره با مهندسان در این زمینه هستیم چرا که در سنوات گذشته این تکنولوژی‌ها به خوبی عمل نشده است.

خبرهای خوش برای نوسازی ناوگان حمل و نقل

وی با اشاره به وضعیت سن ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: طی مصوبه‌ای اجازه داده شده که بخش حمل‌ونقل بتواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی برای توسعه‌ ناوگان حمل‌ونقل کشور گفت: خبرهای خوبی برای نوسازی ناوگان ریلی و هوایی داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی اعلام می‌شوند.

آخوندی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موقعیت ویژه‌ ترانزیت در کشور گفت: این‌که گفته شده درآمد ترانزیت در حد درآمد نفت است، اغراق است اما می‌توان به درآمد خوبی در این زمینه دست یافت.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته سهم ترانزیت 12 تا 13 میلیون تن بوده است، گفت: ظرفیت کل بنادر 186 میلیون تن است که در حال حاضر تنها از 140 میلیون تن استفاده می‌شود و مابقی ظرفیت خالی است.

تا پایان دولت ترانزیت به 20 میلیون تن افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در برنامه‌ در نظر گرفته شده سهم ترانزیت به 20 میلیون تن و با 30 درصد رشد نسبت به گذشته همراه می‌شود، گفت: تنها زیرساخت در این بخش مساله‌ مهمی نیست بلکه ایجاد شبکه حمل‌ونقل کسب و کار نیاز است.

آخوندی تاکید کرد: تنها ایجاد راه برای ترانزیت کفایت نمی‌کند بلکه باید نقل و انتقالات به درستی و دقیق انجام شوند.

وی هدف‌گذاری ترانزیت تا سال 96 را رسیدن به 20 میلیون تن اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسیر ریلی از بندر‌عباس تا سرخس و مسیر دیگری از بندر امام خمینی (ره) تا شمال کشور گفت: کریدورهای عظیم نیازمند سرمایه‌گذاری است که ظرفیت کل این مسیر 2000 کیلومتر است که در ابتدا باید گلوگاه‌های این راه‌ها برطرف شوند و پس از آن برای افزایش ظرفیت به سمت برقی‌کردن راه‌اهن پیش رویم.

آخوندی با اشاره به اینکه اولویت اول برای راه‌ها، افزایش ظرفیت است، گفت: برنامه‌ بعدی ایجاد ریل‌های جدید است که در هدف‌گذاری سال 96 در نظر گرفته شده است و امیدواریم اعتبارات اعلام شده به تصویب مجلس برسد.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر در بخش ریلی

وی تصریح کرد: در حال حاضر 27 میلیون مسافر توسط شبکه ریلی جابجا می‌شوند که می‌خواهیم در هدف‌گذاری سال 96 این میزان به 40 میلیون مسافر برسد و با رشد هشت درصدی همراه باشد.

به گفته‌ وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر 34 میلیون تن بار در بخش ریلی جابجا می‌شود که می‌خواهیم این جابجایی تا سال 96 به 64 میلیون تن برسد که این امر در صورت برقی‌ کردن و دو خطه‌ شدن و رفع گلوگاه‌های این مسیر‌ها امکان‌پذیر است.

آخوندی با بیان این‌که بخش ریلی می‌تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد، گفت: کاهش مصرف سوخت در این بخش می‌تواند تا هفت برابر ایجاد شود. هم‌چنین هزاران میلیارد تومان در بخش سوخت صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی نکته‌ مثبت دیگر در بخش حمل‌ونقل ریلی را ایمنی ریل نسبت به جاده عنوان و اظهار کرد: ایمنی ریل نسبت به جاده 50 برابر بیشتر است و یکی از راه‌های افزایش ایمنی به سمت حمل‌ونقل ایجاد امنیت و کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ریل به عنوان حمل‌ونقل پاک و سبز شناخته می‌شود، گفت: این نوع حمل‌ونقل هم در جهت ایمنی و هم در جهت سلامتی مردم به کار برده می‌شود.

آخوندی درباره‌ کیفیت ناوگان ریلی گفت: در جهت بهبود کیفیت این ناوگان نیز در تلاش هستیم.

ورود 2000 واگن مسافری به بخش ریلی

وی میانگین سنی واگن‌های ریلی کشور را 29 سال عنوان کرد و گفت: نیازمند نوسازی ناوگان ریلی در بخش مسافری هستیم که با توجه به حضور در صندوق توسعه ملی 2000 واگن به بخش مسافر وارد می‌شود.

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر کارخانه‌های واگن‌سازی در کشور موجود هستند، گفت: این صنعت در صندوق توسعه ملی، بازار و سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است و به دنبال این هستیم ریل در بخش مسافر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی هدف‌گذاری این وزارتخانه را تا سال 96 در بخش حمل‌ونقل ریلی را کاهش سن ناوگان عنوان و اظهار کرد: امیدواریم توافقات مورد نیاز با کمیسیون عمران مجلس صورت گیرد.

وی با بیان این‌که اعتبارات در بخش راه محدود است، گفت: برخی پروژه‌ها نیازمند اتکاء به فاینانس خارجی و بین‌المللی هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره‌ فرودگاه امام خمینی (ره) نیز اظهار کرد: ترمینال موجود در این فرودگاه ظرفیت پنج میلیون نفر را دارد که در حال حاضر از 4.9 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی گفت: ظرفیت رفت‌وآمد سالانه 40 میلیون مسافر در این فرودگاه فراهم می‌شود که در حال حاضر 10 درصد از این ظرفیت در حال استفاده است.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ پنجم توسعه که ایجاد شهر فرودگاهی درآن در نظر گرفته شده بود، گفت: در این برنامه مسیر ریلی، جاده‌ای و هوایی با یکدیگر همگام و منجر به ایجاد بنادر خشک می‌شوند.

انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام را قبول ندارم

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم برای سال 93 برنامه‌های این شهر فرودگاهی عملیاتی شود و به سمت ایجاد ترمینال دوم رویم.

وی با اشاره به انتقال پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: این تفکیک حجاج را قبول ندارم؛ مگر سالانه چند هزار مسافر در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند که تفکیک شوند؟

آخوندی به کاهش سن ناوگان هوایی اشاره و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت ناوگان مناسب شود باید به دنبال منافع ملی رویم و به فراز‌ونشیب‌های لحظه‌ای فکر نکنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مذاکرات سختی در حال انجام است و بنده نیز بدبین نیستم چرا که اگر این مذاکرات به جایی برسد در وهله‌ اول هواپیماهای زمین‌گیر به ناوگان هوایی بر می‌گردند.

رد خرید 400 هواپیمای خارجی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر خرید 400 هواپیمای خارجی گفت: این موضوع درست نیست.

آخوندی درباره‌ی تولید هواپیما در داخل کشور گفت: در این باره باید از وزیر صنایع سوال شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما گفت: در مرحله‌ اول آزاد‌سازی، قیمت‌ها متنوع‌ می‌شوند.

قیمت بلیت هواپیما افزایش یا کاهش نمی‌یابد

به گفته‌ وی براساس برنامه‌ پنجم توسعه و تا پایان سال این موضوع اجرا می‌شود اما کاهش و افزایش قیمتی در بلیت‌ها نداریم بلکه بلیت‌ هواپیما براساس کیفیت متنوع‌سازی می‌شود.

آخوندی در ادامه عمده‌ترین مساله در کشور را نگاه به دولت عنوان کرد و گفت: این‌که مردم فکر می‌کنند دولت پرپولی هستیم و از پول نفت می‌توان استفاده کرد اما از این طرق به نتیجه نمی‌رسیم چرا که این موضوع را شاهد بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید صراحتا و به صورت شفاف با مردم صحبت شود، چرا که نباید به مردم دروغ گفت و من می‌خواهم با مردم صادق باشم.

وی در پایان تاکید کرد: شاید حرف‌هایم تلخ باشد و شعار ندهم و پذیرش این صحبت‌ها برای مردم سخت باشد اما این خود مردم هستند که می‌توانند به زندگی‌شان کمک کنند و دولت‌ها تنها می‌توانند فضای فراهم‌شدن امکانات را ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد N14799

وبگردی