آفتاب
پورسیدآقایی:

آغاز طرح ترافیکی پایتخت از ابتدای تیرماه/ پلاک فروشی تمام شد

آغاز طرح ترافیکی پایتخت از ابتدای تیرماه/ پلاک فروشی تمام شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات طرح ترافیک جدید با عنوان طرح محدوده کنترل آلودگی هوا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسیدآقایی در جلسه خبری ظهر امروز با اشاره به جزئیات طرح ترافیک جدید که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته مرحله نخست طرح ترافیک جدید را اجرایی کردیم و با وجود آنکه سوالات و ابهامات زیادی در خصوص آن وجود داشت اما با اجرای طرح، نتایج آن بسیار ارزشمند بود و ثابت کرد جایگزین مناسبی برای طرح گذشته که ۳۸ سال به طور ثابت در تهران اجرایی می‌شد، بود.

وی افزود: قدرت و هوشمندی که در این طرح گرفته شد پا به پای بهترین طرح‌های دنیا بود. سامانه دوربین‌ها و محاسبات انجام شده با سیستم‌های کنترل کیفی دنیا برابری می‌کرد و در این رابطه ما کمترین اعتراض را داشتیم. برداشت‌ها از حساب شهروندان منظم و دقیق انجام می‌شد و شکایت‌های کم به دلیل مخدوش کردن پلاک‌ها بود که متأسفانه پلاک دستکاری شده توسط دوربین ثبت شده بود.

پورسید آقایی گفت: پس از اجرای طرح جدید شاهد کاهش ترافیک ۲۲ درصدی در محدوده مرکزی شهر تهران بودیم و همین موفقیت‌ها باعث شد گام دوم طرح ترافیک را اجرایی کنیم و طرح زوج و فرد که ۱۴ سال اجرایی می‌شد و در کنترل آلودگی هوا بی تأثیر شده بود را براساس مطالعات تطبیقی سایر کشورها تغییر داده و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا را در شورای ترافیک با اکثریت آراء به تصویب رساندیم. پیش از این در طرح زوج و فرد، خودروهای فرد ۲۶ روز و خودروهای زوج ۳۶ روز امکان تردد داشتند که در طرح جدید بدون توجه به پلاک، ۲۰ روز اجازه تردد در این محدوده را دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برای استفاده از این معافیت ۲۰ روزه باید شهروندان در سامانه تهران من ثبت نام کنند که در حال حاضر یک میلیون خودرو ثبت نام کرده در حالی که تهران ۴ میلیون خودرو دارد و پیش بینی ما این است که دو میلیون خودرو در محدوده کنترل طرح ترافیک تردد کنند که این نیاز به اطلاع رسانی کافی دارد.

دیگر بین خودروهای زوج و فرد تبعیضی وجود ندارد

پورسید آقایی با تأکید بر اینکه در طرح جدید دیگر پلاک خودرو ملاک نیست، گفت: دیگر بین خودروهای زوج و فرد تبعیضی وجود ندارد و عملاً پلاک فروشی با اجرای طرح جدید تمام می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: امسال طرح ترافیک در پنجشنبه‌ها اجرایی نمی‌شود اما محدوده آلودگی هوا در این روز اجرایی خواهد شد و اگر خودرویی در این روز وارد این محدوده شود از ۲۰ روز تردد رایگانش کم خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر افرادی که در شهر تردد کردند، حسابشان شارژ نداشت تا ۳۰ روز مجاز هستند که بدهی خودشان را پرداخت کنند. هم می‌توانند در سامانه تهران من این کار را انجام دهند و هم از طریق نرم افزارهای تلفن همراه این کار را انجام دهند.

پورسید اقایی خاطر نشان کرد: پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ کار عملیاتی و دوره آموزشی آن انجام شده است و خوشبختانه امروز می‌توانم اعلام کنم که از شنبه اول تیرماه این طرح عملیاتی و اجرا خواهد شد.

معاون شهردار تهران گفت: معابری که شرایط پارک حاشیه‌ای داشته اند شناسایی کرده ایم و از شنبه اول تیرماه هر خودرویی که در آنجا پارک کنند برای مالک پیامکی ارسال می‌شود که عوارض پارک خودرو در آن پیامک اعلام می‌شود و فرد می‌توانند از طریق سامانه تهران من نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

وی ادامه داد: درآمد وصولی از عوارض طرح ترافیک سال ۹۷، ۲۹۶ میلیارد تومان بود که از این محل، ۱۳ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری شد که انشااله فردا از آنها رونمایی می‌شود و بخش مهمی از این مبلغ به مترو برای توسعه ساخت داده شد و بخش دیگری از آن به بهره برداری مترو برای خرید قطعات یدکی و بخشی هم به اتوبوسرانی برای بازسازی ناوگان پرداخت شد.

معاون شهردار تهران در ادامه در خصوص معاینه فنی خودروهای سنگین گفت: معاینه فنی کامیون ها و کامیونت ها توسط دوربین های نصب شده در سطح شهر بررسی می شود و مانند گذشته دوربین خاصی به این مورد اختصاص داده نشده است. حتی دوربین های چراغ راهنمایی و رانندگی و کنترل سرعت هم معاینه فنی را چک می کنند.

پلیس طرح جدید ترافیک را تایید کرده است

پورسیدآقایی در خصوص نظر پلیس درخصوص طرح کنترل آلودگی هوا عنوان کرد: پلیس تاکید کرده است که طرح کنترل آلودگی هوا کارشناسی و تایید شده است و در زمان مقرر اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساکنان محدوده طرح ترافیک گفت: در سامانه برای هر پلاک ثبتی یک خودرو برای تردد در محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته می شود و دیگر کسی نمی تواند به دنبال قولنامه های تقلبی برود تا بتواند از مزایای ساکنین طرح ترافیک استفاده کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تاکید کرد: کنترل تولید خودرو و شماره گذاری در اختیار ما نیست البته آرزویمان این است که در قوانین بالادستی اجازه دهند که شورای شهر برای تعداد خودرو در هر شهر محدودیت وضع کنند، اما فعلاً در قوانین کشور چنین اختیاری برای شهرداری ها و شورای شهر وجود ندارد.

پورسیدآقایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گاهی تصور می شود تبلیغات هزینه های یک سازمان را پوشش می دهد، اما اصلاً اینطور نیست چرا که کل پولی که سال گذشته از محل تبلیغات برای مترو ایجاد شد ۲۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: این رقم خیلی چشم گیر نیست چرا که شهرداری هزار میلیارد به مترو یارانه می دهد و البته این مبلغ جدای پول فروش بلیت است.

به گفته وی؛ به دلیل اجرای طرح ترافیک ۹۷، ۵۴ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تهران در سال گذشته کاهش پیدا کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص توسعه دوچرخه سواری در تهران گفت: برنامه و سند توسعه ملی دوچرخه را در سازمان حمل و نقل و ترافیک تصویب کردیم و هفته آینده در شورای ترافیک تهران به بحث می گذاریم. بر اساس این سند مجموعاً در پایان ۵ سال، در حدود سه و نیم درصد سفرهای شهر تهران با دوچرخه انجام خواهد شد. با اجرای این سند سالیانه ۱۲۰ کیلومتر به مسیرهای ویژه دوچرخه سواری تهران اضافه خواهد شد.

تلاش برای نظارت بر تاکسی های اینترنتی

پورسیدآقایی در خصوص تاکسی های اینترنتی عنوان کرد: امیدوارم ظرف یک ماه آینده دستورالعمل نظارتی ابلاغ شود تا کار نظارت بر تاکسی های اینترنتی را به صورت قانونی انجام دهیم. اگر تاکسی های اینترنتی از شهرداری مجوز بگیرند، حاضر هستیم مانند آژانس ها به آنها سهمیه طرح ترافیک بدهیم، اما گام اول این است که آنها تحت نظارت قرار بگیرن

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با اعمال محدودیت نیست و این حقوق مالکانه را دچار خدشه می‌کند، اظهارکرد: ما محدودیت ایجاد نکردیم بلکه عنوان کردیم هر کسی که می‌خواهد می‌تواند از خودروی شخصی خود استفاده کند اما باید هزینه عارضه‌هایی که به شهر وارد می‌کند را پرداخت کند و ممکن است به نظرمان عوارض پایین باشد چرا که هزینه اقتصادی و بهداشتی که آلودگی هوا به مردم وارد می‌کند براساس اعلام رسمی بانک جهانی در تهران ۲.۶ میلیارد دلار در سال است که این رقم بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی نیز در حال انجام است؛ گفت: سال ۹۷-۹۶، ۱۳ قطار مترو وارد چرخه شد و امسال نیز ۱۰ قطار اضافه می‌کنیم این در حالیست که از محل درآمدهای طرح ترافیک که حدود ۲۹۶ میلیارد تومان است ۱۳ اتوبوس دو کابینه خریداری کردیم و حالا نیز به کمک بخش خصوصی رفتیم تا نسبت به نوسازی مینی بوس‌های جدید - که مجهز به فیلتر دوده هستند - اقدام شود.

پورسیدآقایی در مورد سرانجام آلایندگی موتورسیکلت‌های نیز با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری به‌شدت به دنبال توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که خوشبختانه پس از کش و قوس‌های فراوان این مهم محقق شد، اظهارکرد: یکی دیگر از راه حل‌های عبور از موتور سیکلت‌های کاربراتوری این است که براساس قانون به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیلکت جدید یک موتور کاربراتوری از چرخه خارج شود که قرار بود در دی ماه سال گذشته این مهم محقق شود اما با فشار رسانه‌ای بخش موتورسازی این اتفاق مهم یک سال به تعویق افتاد و به نظر می‌رسد می‌توانیم با کمک رسانه‌ها این مطالبه را ایجاد کنیم تا در زمستان امسال حداقل این مصوبه خوب اجرایی شود و مطمئن هستیم اگر این اتفاق بیفتد ظرف دو تا سه سال همه موتورهای قدیمی از رده خارج می‌شوند.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که چرا ساکنان محدوده ترافیک برای استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی در ابتدا می‌بایست عوارض پسماند و نوسازی خود را پرداخت کنند، گفت: ساکنان محدوده طرح ترافیک نباید به شهرداری بدهکار باشند چراکه قاعده‌مند نیست که آن‌ها بخواهند از یک تخفیف شهرداری برخوردار باشند در حالی که در سایر قسمت‌ها به شهرداری بدهکار هستند پس شهر چگونه اداره شود؟

وی با بیان اینکه ما به دنبال کسب درآمد نیستم چرا که در سال گذشته به دلیل اجرایی طرح ترافیک جدید ۵۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری کم شد، اظهارکرد: به شهروندان قول دادیم که نام خبرنگارانی که سهمیه طرح ترافیک دریافت کردند به همراه نام رسانه‌هایشان منتشر شود اما هنوز فرآیند ثبت نام همه سهمیه بگیران تکمیل نشده است و به محض اتمام پروسه ثبت نام و تأیید اسامی آن‌ها منتشر می‌شود.

پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تعداد مسافران مترو کم شده است، اظهارکرد: میزان جذب مسافر در مترو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر رشدی نداشته اما تعداد مسافران مترو در محدوده مرکزی شهر رشد داشته است.

کد N2190634

وبگردی