آفتاب

فشار خون بالا، بیشترین عامل مرگ‌های زودرس در سال گذشته

فشار خون بالا، بیشترین عامل مرگ‌های زودرس در سال گذشته

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیش از ۶۰ درصد ایرانیان از فشار خون خود تا زمان ابتلا به عوارض ناتوان کننده، اطلاع ندارند. در حالی‌ که بیشترین عامل مرگ‌های زودرس در ایران در سال گذشته به دلیل فشار خون بالا بوده است.

مریم حضرتی روز شنبه افزود: هدف اصلی معاونت پرستاری ارائه مراقبت‌های با کیفیت و مقرون به صرفه به همه مردم است. امر مراقبت در نظام سلامت ما، حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان است. آنچه در همه جوامع علمی و نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته، مفهوم دو کلمه health care است. با توجه به این دو مفهوم، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه میزان در تحقق اجرای این دو امر مهم موفق بودیم.
وی ادامه داد: توجه به موضوع فشار خون بالا و مواردی از این دست نشان می‌دهد که چقدر موضوع مراقبت مغفول مانده است.
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: زمانی که پرستار سلامت جامعه، پرستار سلامت روان، پرستار سلامت سالمندی، پرستار خانواده و پرستار مدرسه در جایگاه حقیقی خود قرار گیرند و به وظایف اصلی خود در جامعه عمل کنند، آنگاه مفهوم مراقبت نه تنها در بالین که در جامعه نیز معنای حقیقی خود را پیدا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: اکنون زمینه رشد برای امر سلامت و مراقبت ایجاد شده و از همه پرستاران و اندیشمندان حوزه مراقبت‌های پرستاری در هر جایگاه و مقامی می‌خواهیم یک دل و یک زبان، متحد و با جدیت در جهت ارتقای شاخص‌های مراقبت در جامعه و مراکز مراقبتی و درمانی تلاش کنند و میزان مشارکت در ارتقای کیفی مراقبت در جامعه را مبنای تاثیرگذاری خود بدانند و فراموش نکنیم که میزان سنجش اثر بخشی ما بسته به میزان تاثیری است که بر سلامت مردم داشته‌ایم.
حضرتی گفت: معاونت پرستاری اکنون قوی‌تر، مصمم‌تر و محکم‌تر از هر زمان دیگری به تلاش‌های بی وقفه خود برای ارتقای حرفه و خدمت به مردم ادامه خواهد داد و بدون شک مثل همیشه همراهی و همیاری همه گروه‌های پرستاری در این امر مهم است.
در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ انجام شد، بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۳ درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با ۳۸ درصد کاهش، اختلالات نوزادی با ۶۰ درصد کاهش، سکته مغزی با بیش از ۸ درصد افزایش، نواقص مادرزادی با ۵۵ درصد کاهش، دیابت با ۶۳ درصد افزایش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با ۳۸ درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با ۳۸ درصد افزایش، صدمه به خود با ۱۲ درصد کاهش، آلزایمر با ۷۳ درصد افزایش و سرطان خون با ۶ درصد کاهش، ۱۰ علت مهم مرگ‌های زودرس در ایران هستند. مرگ های پیش از 70 سالگی مرگ زودرس است.

وزارت بهداشت
کد N2177447

وبگردی