آفتاب

روزهای «می» در قدرت به شمارش افتاد

روزهای «می» در قدرت به شمارش افتاد

لندن–ایرنا– درحالی‌که فشارها برای کناره‌گیری «ترزا می» از قدرت به دلیل نارضایتی عمومی از عملکردش در روند خروج از اتحادیه اروپا به اوج رسیده،رئیس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته 1922 روز پنجشنبه از توافق نخست‌وزیر برای تعیین تاریخ استعفایش در سه هفته آینده خبرداد.

«گراهام بردلی» پس از ملاقات با نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که دو طرف توافق کردند، پس از رای‌گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا که قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن، یعنی سه هفته دیگر برگزار شود، با یکدیگر ملاقات کرده و درباره زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه‌کار با یکدیگر به توافق برسند.
می پیشتر وعده داد بود که در صورت موافقت پارلمان با طرح دولت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که یا نخست‌وزیری می سه هفته دیگر به پایان می‌رسد، و یا در صورت مخالفت مجدد پارلمان با طرح وی، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی مشخص خواهد کرد.
همچنین بوریس جانسون وزیر امور خارجه پیشین انگلیس امروز رسما از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار خبر داد.
از میان نامزدهای احتمالی برای شرکت در این انتخابات ازجمله جرمی هانت، مایکل گوو و دومینیک راب به ترتیب وزیران امور خارجه، محیط ‌زیست و وزیر مستعفی برگزیت، جانسون نخستین سیاستمداری است که به‌ صورت رسمی آمادگی خود را برای جانشینی «می» اعلام کرده است.
او در انتخابات حزب محافظه‌کار در سال 2016 که دیوید کامرون در پی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از قدرت کناره‌گیری کرد، نامزد شد. اما کمی بعد برای جلوگیری از تشتت آرای طرفداران برگزیت، از ادامه حضور در این رقابت صرف‌نظر کرد.
تحلیل گران جانسون را فردی جاه‌طلب توصیف می‌کنند و شاید به همین خاطر بود که می پس از پیروزی در انتخابات، وی را به وزارت امور خارجه منصوب کرد تا او را مهار کند.
جانسون که از طرفداران سرسخت برگزیت به شمار می‌رود، در این مدت چندین یادداشت آتشین در نقد سیاست‌های دولت «می» درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا منتشر کرد که در زمان خود خبرساز شد. او درنهایت تیرماه گذشته، رسما مخالفت خود را با دولت «می» بر سر برگزیت اعلام و از مقام خود کناره‌گیری کرد.
وی که در سال 2016 شهرداری لندن را به‌عنوان تنها مسئولیت اجرایی در کارنامه خود داشت، اینک با دو سال سابقه وزارت امور خارجه چشم به کرسی نخست‌وزیری دوخته است.
«می» در بیانیه مشترکی که با بردلی منتشر کرد، از اراده خود برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سخن گفت تا پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان، این کشور از اتحادیه اروپا خارج شود.
انگلیس قرار بود نهم فروردین‌ماه گذشته، رسما اتحادیه اروپا را ترک کند. بااین‌حال مخالفت پارلمان با طرح دولت بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا سبب شد تا سران 27 کشور اروپایی مهلت برگزیت را تا 9 آبان تمدید کنند.
ناظران همچنان معتقدند که طرح دولت «می» بازهم در پارلمان شکست خواهد خورد، اما روزهای اقامت او در داونینگ استریت به شماری افتاده است.
شبد**اروپام ** هـ ن **
کد N2170177

وبگردی