آفتاب
ساداتیان در گفت‌وگو با ایرنا:

تلاش ژاپن جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکاست

تلاش ژاپن جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکاست

تهران - ایرنا - مدیرکل آسیای شرقی وزارت امور خارجه در دوران اصلاحات با بیان اینکه تلاش ژاپنی‌ها جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا است، تاکید کرد: ژاپنی‌ها فعال تر از گذشته شده‌اند و درصدد میانجیگری میان تهران و واشنگتن در جهت حفظ منافع خود هستند.

سید جلال ساداتیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص سفر محمد جواد ظریف به توکیو و دیدار وی با مقامات ژاپنی گفت: روابط تهران و توکیو، همیشه خوب و مبتنی بر همکاری‌های اقتصادی بوده است که هرچند در مقاطعی با فراز و فرودهایی همراه بوده اما همیشه طرفین سعی کرده‌اند که این روابط از تنش به دور باشد.

**آیت‌الله هاشمی پایه‌گذار روابط تهران و توکیو پس از انقلاب است
وی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را پایه‌گذار روابط تهران و توکیو در دوران پس از انقلاب دانست و اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشت، سفری به ژاپن انجام داد و بنای روابط جدید دو کشور در آن سفر پی‌ریزی شد که این روابط تا به امروز، افتان و خیزان ادامه داشته است.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: مردم دو کشور به ویژه مردم ایران، نگاه مثبتی به ژاپن داشته و به این کشور به عنوان یک کشور دوست یاد می‌کنند. هزاران ایران در سال‌های گذشته به ویژه در دهه 60 و 70، برای کار به ژاپن می‌رفتند و به عبارتی می‌توان گفت که یک نوع ارتباط نزدیک فرهنگی و مردمی میان دو ملت ایران و ژاپن وجود دارد.

**ژاپن می‌خواهد روابطش با ایران تحت تاثیر تنش‌ها قرار نگیرد
ساداتیان با اشاره به روابط استراتژیک ژاپن و آمریکا تصریح کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که ژاپن و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، دارای روابط استراتژیکی با یکدیگر بوده و آمریکایی‌ها دارای نفوذ زیادی در این کشور هستند. آنها پایگاه‌های متعددی در این کشور دارند. این ارتباطات به گونه‌ای است که می‌توان گفت ژاپن پیوند عمیقی با آمریکا دارد و آمریکا، یکی از بازارهای اصلی صادراتی کالاهای ژاپنی است.
وی با تاکید بر اینکه با وجود روابط نزدیک و استراتژیک توکیو و واشنگتن، ژاپن تلاش کرده است روابطش با ایران، تحت تاثیر روابط ایران و آمریکا قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: تلاش ژاپن محفوظ نگه داشتن روابط تهران و توکیو به دور از دخالت‌های بازیگر ثالث است هرچند که نمی‌توان گفت ژاپنی 100 درصد به این خواسته رسیده و در مواقعی هم دیده‌ایم که تنش‌های ایران و آمریکا در روابط ژاپن با ایران اثرگذار بوده است.

**افزایش قیمت نفت لطمات شدیدی به اقتصاد ژاپن وارد می‌کند
این دیپلمات سابق کشورمان با بیان افزایش تنش‌های ایران و آمریکا هم ‌اکنون در روابط تهران و توکیو نیز تاثیرگذار گذاشته است، اظهار داشت: ژاپن به صورت سنتی، از خریداران عمده و بزرگ نفت ایران بوده است. پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌‌ها علیه کشورمان، دولت آمریکا معافیت‌های نفتی را به هشت کشور برای واردات نفت از ایران صادر کرد که توکیو یکی از آن کشورها بود اما اکنون دولت آمریکا، آن معافیت‌ها را تمدید نکرده و تهدید به تنبیه و تحریم کشورهای خریدار نفت از ایران کرده‌است .
ساداتیان افزود: این مسئله موجب نگرانی‌های شدیدی در میان ژاپنی‌ها شده است چرا که اعمال مجدد تحریم‌ها و تلاش‌های ایالات متحده برای به صفر رساندن نفت ایران، موجب شده تا قیمت نفت افزایش یابد و در صورتی که قیمت نفت از 100 دلار بیشتر شود، آنگاه لطمات شدیدی به اقتصاد ژاپن وارد می‌شود جدا از آنکه از چه کشوری نفت خریداری کند.

** ژاپنی‌ها درصدد میانجیگری میان ایران و آمریکا هستند
وی با بیان اینکه تلاش ژاپنی‌ها جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا است، عنوان کرد: افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا به افزایش قیمت نفت منجر شده و می‌تواند به گسترش ناامنی در خاورمیانه به عنوان بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت منجر شده که در نهایت، می‌تواند به اقتصاد ژاپن لطمه وارد کند. به همین خاطر، ژاپنی‌ها فعالتر از گذشته شده‌اند و درصدد میانجیگری میان تهران و واشنگتن در جهت حفظ منافع خود هستند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که تلاش ژاپن برای میانجی گری میان ایران و آمریکا تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد؟ یادآور شد: در تنش میان ایران و آمریکا، ژاپن هرچند حداکثر تلاش خود را می‌کند ولی از جایگاه رفیعی برخودار نیست و جزو حلقه اول محسوب نمی‌شود و به همین خاطر، تلاش‌های کشورهای دیگر مانند روسیه، چین و اتحادیه اروپا و حتی عمان و عراق می‌تواند اثرگذارتر باشد.

** ظریف در دفاع از منافع ایران تنهاست
ساداتیان به تلاش‌های دیپلماتیک ظریف برای حفظ منافع ایران هم اشاره و افزود: ظریف در دوران کنونی، یک تنه در حال پیش بردن دیپلماسی ایران است و در رهاورد در دفاع از منافع ایران، تنهاست در حالی که بهتر بود دیگر چهره‌های معتبر و بین‌المللی ایران نیز وارد گود شده و به او برای حفظ منافع ایران کمک کنند.
وی با بیان اینکه ظریف هم از قدرت بیان بالایی برخودار است و هم بر اصول و قواعد بین‌المللی مسلط است، گفت: این مسئله موجب شده است تا او علاوه بر آنکه بر فشارهای بین‌المللی غلبه پیدا کند بلکه در همه جبهه‌های دیپلماتیک فعال است اما بهتر بود دیگران هم به کمک او می آمدند و کار به نحوی در میان همه چهره‌های معتبر ایرانی تقسیم می‌شد.

** ظریف در نیویورک ورق را به سود ایران چرخاند
مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به سفر چندی پیش محمد جواد ظریف به نیویورک اظهار داشت: در شرایطی که دولت ترامپ و «تیم بی» حداکثر تلاش خود را برای افزایش فشارها بر ایران هم در عرصه دیپلماسی رسمی و هم دیپلماسی عمومی انجام می‌دهند، مشاهده می کنید که وزیر خارجه کشورمان در نیویورک چطور ورق را به سود ایران چرخاند و هجمه شدیدی را علیه «تیم بی» و در راس آنها، جان بولتون انجام داد و افکارعمومی را متوجه نقش‌آفرینی آنها کرد.
ساداتیان اضافه کرد: سفر کنونی ظریف به ژاپن هم در چارچوب تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای کاستن فشارها از ایران و حفظ مناسبات ایران با دوستان خود در دوران تحریم‌ها قابل تفسیر است.
سیام** م ا.ت**1751**1601**
کد N2169877

وبگردی