آفتاب

سوارکاران در هفت خوان مشکلات اعزام اسب ایرانی

سوارکاران در هفت خوان مشکلات اعزام اسب ایرانی

تهران- ایرنا- سوارکاران ایرانی با وجود کسب نتایج خوب در مسابقات بین المللی مسابقات هنرهای رزمی سواره برای اعزام به رقابت های برون مرزی با مشکلاتی مانند قرنطینه و هزینه های بی شمار اعزام و اجاره اسب ها، دست به گیربان هستند.

هنرهای رزمی سواره دارای 2 زیر شاخه کمانگیری روی اسب و «تنت پگینگ» است که تمامی فعالیت های مرتبط با نیزه و شمشیر شامل آن می شود. این مسابقات با هدف احیا و زنده نگاه داشتن هنرهای رزمی که پایه و اساس آن سنت ها و تاریخ است، آغاز شد و یونسکو یکی از مدیران آن به شمار می رود.
مرکز این رقابت ها کره جنوبی است و بالاترین درجه این مسابقات نیز در این کشور برگزار می شود. اخیرا 2 فدراسیون جهانی تنت پگینگ و کمانگیری روی اسب مسابقه ای با عنوان اولین شبه المپیک هنرهای رزمی سواره در کره جنوبی در مرداد ماه برگزار خواهند کرد که سوارکاران ایرانی نیز در این رقابت ها حضور می یابند.
اما رشته کمانگیری روی اسب از سال 92 زیرمجموعه فدراسیون سوارکاری قرار گرفت و ایرانیان توانستند مقام قهرمانی جهان را در انفرادی در سال های 2011 و 2012، نائب قهرمانی جهان در 2013 و مقام سومی را در 2016 کسب کنند. البته مقام های انفرادی و تیمی دیگری هم در طول این سالیان توسط ورزشکاران ایرانی کسب شده است.
در حال حاضر کمانداران روی اسب ایران در تورنمنت بین المللی مجارستان حضور دارند. کشوری که بیش از 20 سال این رقابت ها در آن برپا می شود. این سوارکاران با مشکلات بسیاری راهی این رقابت ها شدند که مهم ترین آن اجاره کردن اسب ها در این رقابت هاست. موضوعی که همواره فدراسیون سوارکاری به دلیل نداشتن بودجه کافی با آن روبروست.
سوارکاران ایرانی که سال ها با اسب خود به تمرین و رقابت در کشور با یکدیگر می پردازند، هنگامی که به مسابقات بین المللی و جهانی اعزام می شوند، پای در رکاب اسب هایی می گذارند که با آن آشنا نیستند و با مشکلاتی برخورد می کنند که شانس موفقیت آنان را در عرصه های برون مرزی کاهش می دهد.
علی قورچیان رئیس کمیته مسابقات فدراسیون جهانی سوارکاری در گفت و گو با ایرنا در این خصوص اظهار داشت: قرنطینه اسب همواره مشکلی بوده که وجود داشته و پیگیر مشکل قرنطینه نشدیم. اگر هم این مشکل برطرف شود باید هزینه بسیاری کنیم که از عهده آن بر نمی آییم بنابراین با اسب های اجاره ای در مسابقات بین المللی حضور می یابیم. امیدواریم اسب های خوبی به ما بدهند تا سوارکاران بتوانند به نتیجه دلخواه خود دست یابند.
قورچیان ادامه داد: اسب های بومی و عرب در رشته هنرهای رزمی بهتر از اسب های دیگر کشورها هستند. اهمیت انتخاب اسب و اینکه چه اسبی را به سوارکاران بدهند، بسیار زیاد است. برخی از این اسب ها درشت و خونسرد هستند که سوارکاران در پیچ ها با آنها با مشکل مواجه می شوند. همچنین با اسب های تند هم نمی توانند به مقامی دست یابند.
این رقابت ها همه ساله در مجارستان در آکادمی کمانگیری روی اسب برگزار و بالاترین درجه مسابقات جهانی در اروپا محسوب می شود.
قورچیان ادامه داد: سوارکاران باید با اسب های اجاره ای در مسابقات بین المللی مجارستان حضور یابند. کشورهای مدعی در این مسابقات مجارستان، لهستان، آلمان، فنلاند و سوئد هستند. این کشورهای اروپایی با اسب های خود می توانند شرکت کنند که امتیاز مثبتی برای آنها محسوب می شود.
سرپرست تیم ملی سوارکاری خاطرنشان کرد: این مسابقات به مدت سه روز برگزار می شود و 12 کشور در این رقابت ها شرکت کردند. روز اول این رقابت ها به سبک لهستانی است و شرکت کننده ها با اسب های تند شانسی برای موفقیت ندارند. در نتیجه ما برنامه ریزی خاصی برای سبک لهستانی نداریم اما با حضور در سبک های مجاری و کره ای امیدواریم به موفقیت دست یابیم و رنکینگ نهایی ورزشکاران افزایش یابد.
وی با بیان اینکه تنها 2 نفر از ملی پوشان تجربه حضور در مسابقات جهانی را دارند، تصریح کرد: انتخاب اعضای تیم ملی براساس سطح رنکینگ آنان در مسابقات کشوری و جهانی بود. 10 سهمیه داشتیم که متاسفانه سوارکارانی که حائز مقام بودند از لحاظ مالی برای پرداخت هزینه ها دچار مشکل شدند و نتوانستند در این مسابقات حضور یابند. همچنین سفارت ایران در مجارستان مقداری از هزینه های اقامت در این کشور را متقبل شده است.
قورچیان عنوان کرد: نگاه کشورهای اروپایی به ریشه های ملی نسبت به ایران کمتر است. در واقع ما اسنادی را به اروپاییان ارائه کردیم مبنی بر اینکه ریشه و تاریخ مکاتب و سبک های قدیمی این رشته ها در ایران چیست. سبکی که کشورهای دیگر به اسم پهلوان شروع کردند با سبکی که بر اساس مکاتب جنگی ایرانی تنظیم شده، تفاوت دارد.
رئیس کمیته مسابقات فدراسیون جهانی سوارکاری گفت: پیش بینی نتایج این مسابقات دشوار است. زیرا نمی دانیم که تا روز پنجشنبه کدام اسب به ما می افتد.
قورچیان ادامه داد: در سبک های مجاری و کره ای شانس بیشتری خواهیم داشت. در رشته تیراندازی با کمان باید اسب متوسطی انتخاب شود که که 100 متر را در 14 ثانیه می دود اما اگر رنکینگ بالاتری بخواهیم ایده آل آن، 100 متر در 8 ثانیه است. امتیاز زمان در این رقابت ها بسیار مهم است.
سال گذشته ورزشکاران ایرانی توانستند سومی سبک کره ای را در مجارستان با اسب 100 متر در 6 ثانیه بدست آورند.
ورزشی**9128**9129
کد N2169675

وبگردی